با بتاکاروتن و خواص آن آشنا شوید

بتاکاروتن چیست؟بتا کاروتن ، از خانواده کاروتنوئیدها است که معمولا با خانواده هویج سبزیجات مرتبط است. بتاکاروتن ها در غذاها و سبزیجات فراوان ست و در واقع پروتئین ویتامین A است

بتاکاروتن چیست؟

بتا کاروتن ، از خانواده کاروتنوئیدها است که معمولا با خانواده هویج سبزیجات مرتبط است. بتاکاروتن ها در غذاها و سبزیجات فراوان ست و در واقع پروتئین ویتامین A است. بتا کاروتن دارای خواص مفیدی است که می تواند به بهبود سلامت کمک کننده باشد.در واقع، آنتی اکسیدان های مختلف کاروتنوئیدی متفاوت با بتا کاروتن وجود دارد.

خواص شگفت انگیز بتا کاروتن عبارتند از: حاملگی سالم، حمایت از سلامت پوست، کمک به بینایی، بهبود سلامت تنفس، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، کمک به جلوگیری از سرطان، کمک به بهبود سلامت مغز، کمک به جلوگیری از دیابت، جلوگیری از شوره سر و سایر شرایط مو ، کمک به کاهش علائم اسکلرودرمی، و کمک به کاهش جوش های آکنه و علائم دیگر

در اینجا به 13 خاصیت عجیب بتاکاروتن اشاره می کنیم :

1 -برای بارداری مفید است :

ویتامین A مواد مغذی بسیار مهمی در دوران بارداری هستند، هرچند مصرف بیش از اندازه آن نیز خطرناک است. به همین دلیل بتا کاروتن یک گزینه خوب است زیرا سطح سمیت آن بسیار کم است.

ویتامین A به طور منظم در رشد سالم مغز و ریه جنین توصیه می شود . بهترین راه برای دریافت این بتا کاروتن از طریق مصرف غذاهای گیاهی بیشتر است

2 - پوست شما تقویت می کند :

به خاطر اثرات مفید آن بر پوست، به عنوان مرطوب کننده پوست شناخته شده است. همچنین می تواند به کاهش احتمال آفتاب سوختگی و سوزش در اثر قرار گرفتن در معرض طولانی مدت خورشید کمک کند. اگر چه آن را نمی توان جایگزین اثرات کرم ضد آفتاب دانست اما می تواند به منظور کاهش اثرات مضر آفتاب سوختگی موثر باشد.

3- تقویت بینایی :

با گذشت زمان، چشم ما به افزایش میزان اکسیداسیون منجر می شود که ناگهان بینایی را کاهش می دهد و میزان نوری را که به چشم می آید کاهش می دهد. این وضعیت مربوط به سن می تواند در نهایت منجر به نابینایی شود.بتاکاروتن و خانواده آن مربوط به کاروتنوئید ها می توانند به طور قابل توجهی به کاهش میزان این ناهنجاری ها کمک کنند و به حفظ بینایی سال های آینده کمک کنند. بتا کاروتن که در ترکیب با مواد مغذی مدرن مانند روی، ویتامین C و ویتامین E مورد استفاده قرار می گیرد، بهترین دارو برای سلامت چشم است.

4 - بهبود سلامت تنفسی :

بتا کاروتن می تواند به طور قابل توجهی عملکرد ریه را بهبود بخشد و به کاهش علائم بیماری تنفسی مانند آسم کمک کند. افرادی که میوه ها و سبزیجات مصرف می کنند که دارای بتاکاروتن و بیوفلاوونویدهای مرکبات غنی هستند، میزان ترشح موکوس در ریه ها را کاهش می دهد و همچنین فراوانی حملات آسم، تنگی نفس و خس خس سومی مرتبط است.

5 - کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی :

تحقیقات به طور مداوم نشان داده است که رژیم های غذایی با ویتامین های آنتی اکسیدانی مانند ویتامین E و C در ارتباط با بتا کاروتن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی از جمله بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد. پلاک های آترواسکلروز در در رگ های خون راکاهش می دهند و خطر سکته های مغزی یا حملات قلبی را افزایش می دهند.

6 - به جلوگیری از سرطان کمک می کند :

آنتی اکسیدان به عنوان یک عامل اصلی در پیشگیری از سرطان است به دلیل توانایی آنها در کاهش آسیب اکسیداتیو و سرکوب جهش ناخواسته سلول ها می تواند راهی برای جلوگیری از سرطان باشد. حتی در موارد سلول پیش سرطانی، بتا کاروتن نشان داد که رشد سلولها را کند می کند.

7 - به ارتقای سلامت مغز کمک می کند :

بیماری آلزایمر و پارکینسون ممکن است در بسیاری افراد پیش بیایید به ویژه هنگامی که همراه با آسیب اکسیداتیو همراه باشد. بتا کاروتن به کاهش آسیب اکسیداتیو در مغز کمک می کندو به شما کمک می کند تا بیشتر عملکرد شناختی خود را حفظ کنید و همچنین خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهید.

بتاکاروتن چیست و خواص بی نظیر آن

8 - به دیابت کمک می کند :

دیابت نوع II اغلب ناشی از عادت سبک زندگی، همراه با اختلال عملکرد انسولین و بدتر شدن حساسیت به انسولین است ، بتا کاروتن باعث کاهش حساسیت بدن بیماران به کربوهیدرات است.پس سعی کنید از میوه جات و سبزیجاتی مثل هویج در بشقاب غذایی استفاده کنید.

9 - به پیشگیری از شوره سر و شادابی مو کمک می کند :

کمبود بتا کاروتن و ویتامین A در رژیم غذایی ممکن است موجب خشکی پوست سر شده و احتمال ابتلا به شوره سررا افزایش دهد. کمبود بتاکاروتن همچنین می تواند موهای خشک و بی روح رادرمان کند. بتاکاروتن را به می توانید به طور موضعی نیز روی سر بگذارید.

10 - کاهش علائم اسکلرودرمی را کاهش می دهد :

اسکلرودرمی وضعیت پوستی است ناشی از مشکل خود ایمنی است که باعث سخت شدن پوست می شود یکی از عوارض این بیماری این است که سطح ویتامین A کاهش می یابد اگر چه بتا کاروتن شرایط را درمان نمی کند، می تواند به کاهش حالت های التهابی مزمن مرتبط با این بیماری کمک کند و وضعیت کلی پوست خشک و سخت را بهبود بخشد.

11 - جوش و آکنه را کاهش می دهد :

آکنه یک بیماری پوستی آزار دهنده است که توسط میلیون ها نفر از مردم سراسر جهان تجربه می شود، به خصوص در هنگام بلوغ. مطالعات نشان داده است که ویتامین A در کاهش شیوع آکنه با کاهش تولید عصاره چربی بسیار موثر است.

12 - درمان لوکوپلاکیای دهانی :

Leukoplakia دهانی معمولا در افراد سیگاری، ظاهر می شود،.در واقع تکه های کوچم و سفید هستند که در دهان به وجود می آیند.اگرچه آن ها خوش خیم هستند ولی بهتر است برای کاهش ابتلا به سرطان سعی شود در وعده های غذایی از بتاکاروتن استفاده شود.

13 - باعث افزایش دید در شب می شود :

افرادی که نمی توانند در شب دید مناسبی داشته باشند سعی کنند با مصرف منظم ویتامین آ و یا غذاهای غنی از بتاکاروتن این مشکل را حل کنند..

divider

بیشتر بخوانید :

12 خاصیت شگفت انگیز عسل و دارچین

11 خاصیت عجیب روغن شوید

آشنایی با 11 خاصیت باور نکردنی شاه توت

ترجمه و گردآوری توسط مجله دلگرم

معصومه راهی


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر