احتمال بروز تغییرات در ترکیب دولت

یک اقتصاددان با اشاره به احتمال بروز تغییراتی در ترکیب دولت دوازدهم، اقتصاد ایران را نیازمند اصلاحاتی اساسی تر دانست.

احتمال بروز تغییرات در ترکیب دولت

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تغییرات احتمالی در کابینه دولت دوازدهم، اظهار کرد: اقتصاد ایران نیاز به اصلاحات اقتصادی دارد که این اصلاحات هرچقدر که به تاخیر بیفتد باعث ایجاد هزینه‌های بیشتر برای کشور خواهد شد.

وی با بیان این‌که این اصلاحات اقتصادی نباید جنبه پوپولیستی (عوام‌فریبانه) داشته باشد، ادامه داد: حاکمیت باید از عناصر تکنوکرات و مدیر به معنای واقعی استفاده کند که در کشور به اندازه کافی وجود دارد اما فرصت فعالیت به آنها داده نمی‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این‌که در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور مناسب نیست، گفت: سیاستمداران ما باید شجاعانه و در چارچوب منابع ملی تصمیماتی اساسی بگیرند؛ چرا که این مسائل از عهده اقتصاددانان خارج است و ما حتی اگر بهترین اقتصاددان‌ها را در این وضعیت به کار بگیریم باز هم نمی‌توانند مشکلات را حل کنند.

پازوکی با بیان این که حل مشکلات اقتصادی در گرو حل مسائل سیاسی است، اظهار کرد: ما برای این‌که تصمیمات درستی بگیریم باید با اصول کارشناسانه و علمی با مسائل برخورد کنیم. در ایران یک اشکال اساسی در تصمیم‌گیری‌ها این است که تصمیم‌گیران کلان ما مایلند تا بهترین تصمیم‌ها را بگیرند، اما بدون هیچ هزینه‌ای. واقعیت این است که هر تصمیمی نمی‌تواند فقط سود خالص داشته باشد، بلکه بعضی اوقات هزینه‌هایی هم ممکن است داشته باشد.

وی با اشاره به قرارداد مالی موسوم به FATF هم اظهار کرد: واقعیت این است که ایران، خود قربانی تروریسم و عدم شفافیت مالی است که FATF  می‌خواهد با این ها مقابله کند. ما دقیقا به این خاطر که شفافیت مالی نداریم نمی‌توانیم از بعضی‌ها مالیات بگیریم؛ ضمن این‌که امروزه بسیاری از درآمدهای حاصل از قاچاق کالا، رشوه و فساد وارد سیستم بانکی شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این‌که سیستم بانکی ما باید شفاف باشد، ادامه داد: شخصا طرفدار خصوصی‌سازی هستم، اما در شرایط فعلی معتقدم که سیستم بانکداری کشور باید ملی شود، چرا که بسیاری از بانک‌های خصوصی در حال حاضر صورت‌های مالی غیرشفافی دارند که باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم بانکداری شده است.

پازوکی در پایان با بیان این‌که نیازمند رونق تولید مولد هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر کمتر از نیم درصد از تولید ناخالص در اقتصاد جهانی را داریم که این رقم بسیار اندکی است و در صورتی که بخواهیم یک قدرت اقتصادی باشیم باید تولید ملی‌مان بیشتر از این باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان