همه ما ممکن است در زندگی درگیری هایی با دوستان، همکاران یا حتی اعضای خانواده خود داشته باشیم چون ما آدم ها احساساتی هستیم و به احساسات مان اجازه می دهیم کنترل همه چیز را به دست بگیرند به همین دلیل است که درگیری ها را بیش از حد بزرگ می کنیم. در ادامه یاد می گیریم که چگونه با مشاهده رفتارها و خواندن ذهن طرف مقابل درگیری ها را حل و فصل کنیم.
انواع خشم ها
ابتدا باید انواع خشم ها را بشناسید. وقتی نوع خشم طرف مقابل را بشناسید راحت تر می توانید از طریق رفتارها و نیازهایشان افکار آن ها را بخوانید و در نهایت به راه حل برسید.
خشم رفتاری
این نوع خشم کاملا غیرقابل پیش بینی است و به شکل فیزیکی ابراز می شود. خشم رفتاری غافلگیرکننده است و ممکن است شخص با عصبانیت به طرف مقابل حمله کند و حتی به پرتاب کردن چیزهای اطرافش متوسل شود.
چگونه با آن ها رفتار کنیم؟
غرور را فراموش کنید و جواب آتش را با آتش ندهید. عصبانیت آن ها را بیشتر نکنید بلکه راهی برای آرام کردن آن ها پیدا کنید. چنین افرادی در شرایط درگیری نسبت به هر چیزی که به آن ها گفته می شود حساس هستند. حتی یک کلمه اشتباه همه چیز را خراب می کند و آن ها را در حالت دفاعی و حمله قرار می دهد.
با آن ها درباره این که چه کسی مقصر است یا حق با چه کسی است بحث نکنید در عوض از او بپرسید چه پیشنهادی برای حل مشکل دارد.
بعد از این که عصبانیت ها فرو نشست به او اجازه دهید آرام شود چون هنگام عصبانیت منطق برای آن ها هیچ مفهومی ندارد.
خشم گفتاری
خشم گفتاری نوعی عاطفی و روانی است که به هدف از طریق کلمات آسیب می رساند و فرد عصبانیتش را با فریاد زدن، توهین، تهدید، انتقاد و طعنه ابراز می کند. این گونه افراد با عصبانیتشان به دیگری آسیب می رسانند و کمی بعد از کاری که کرده اند احساس پشیمانی و شرمندگی می کنند.
چگونه با آن ها رفتار کنیم؟
حرف های او را به خودتان نگیرید. درک کنید که حرف های او از روی عصبانیت است و قرار نیست شما همان چیزی باشید که او به زبان می آورد. 2 انتخاب بیشتر ندارید یا از حرف های او ناراحت و عصبانی شوید یا این که آن ها را نشنیده بگیرید.
به تلافی کردن فکر نکنید. حرف های او از روی احساسات هستند و قرار نیست شما هم مثل او رفتار کنید. فراموش نکنید که او بعد از آرام شدن از تمام گفته های خود احساس پشیمانی می کند. اگر حرف هایش را جدی بگیرید نه برای او خوشایند است و نه برای خودتان. با این کار فقط تنش را بیشتر کرده اید.
با شوخی پاسخ دهید. یک لطیفه یا شوخی بامزه تنش را کمتر می کند.
حد و مرزشان را یادآوری کنید. افرادی که عصبانیت نوع گفتاری دارند علاوه بر عصبانیت در شرایط دیگر هم ممکن است پا از گلیم خود درازتر کرده و ناخودآگاه حرف های نادرستی به شما بزنند. اگر احساس می کنید زیاده روی می کند رک و راست بدون هیچ عصبانیتی به او بگویید که پا از گلیمش درازتر کرده است و این برای شما قابل تحمل نیست.
اگر هیچکدام از این راه حل ها موثر نبود دیگر بحث نکنید و اجازه دهید تا آرام شود.
خشونت منفعل
افرادی که دارای خشونت منفعل هستند از مواجه شدن اجتناب می کنند و احساس خشم شان را در خود سرکوب می کنند. در نتیجه احساسات منفی خود را از طریق رفتار نشان می دهند. به همین دلیل بین چیزی که می گویند با نیت اصلی شان تفاوت هست.
به عنوان مثال به او می گویید برنامه ای برای سفر به هاوایی چیده اید. او با این برنامه مخالف است اما در ظاهر با شما موافقت می کند. و از طریق رفتارش مخالفتش را ابراز می کند و در کوتاه مدت راهی برای خراب کردن برنامه پیدا می کند.
چگونه با آن ها رفتار کنیم؟
قاطعانه با آن ها صحبت کنید. همانطور که گفته شد این گونه افراد از احساسات منفی خود دوری می کنند و آن ها را ابراز نمی کند. بنابراین این وظیفه شماست که او را با این احساسات مواجه کنید. درباره مشکل با او صحبت کنید و درباره احساسی که نسبت به رفتارها و واکنش های او دارید. سپس تشخیص دهید که آیا از شما عصبانی است و از او بخواهید عصبانیتش را به شما بگوید.
این گونه افراد گاهی اوقات نیتشان با چیزی که به زبان می آورند متفاوت است. به عنوان مثال از او کتابی قرض کرده اید و بعد از مدتی طولانی به او پس می دهید و او می گوید: بعد از 6 ماه کتاب را برگرداندی اما اشکالی ندارد. در چنین شرایطی به جمله او زیاد فکر نکنید و آن را به منظور بد نگیرید. تنها کافی است پاسخی ساده به جمله او بدهید. مثلا بگویید خواهش می کنم. با این کار او را خلع سلاح می کنید.
اگر بتوانید نوع خشم افراد را بشناسید به راحتی می توانید درگیری ها را حل کرده و با آن ها کنار بیایید.
بنابراین به خاطر داشته باشید که:
نوع خشم را تعیین کنید
رفتارها، الگوها و افکارشان را درک کنید
در نهایت بر اساس موارد بالا واکنش نشان دهید.