سابقهی پورشه در موتوراسپرت، نزدیک به 70 سال است و از نظر حضور در انواع مسابقات سرعت به جرأت میتوان گفت هیچ برند دیگری، حتی فراری و مرسدس بنز با آن قابل مقایسه نیستند. از فرمول یک کلاسیک گرفته تا تورهای بزرگ دور اروپا، رالی جهانی و مسابقات ایندی آمریکا؛ سالها است پورشه با خودروهای قدرتمند خود شرکت داشته و تالار افتخاراتش را رنگین کرده است.
مارک لیب از مهندسان برتر پورشه و رانندهی این تیم که در رقابت لمانز سال گذشته قهرمان شد، در ویدئوی این مطلب حضور دارد و خودروهای برتر پورشه در تاریخ موتوراسپرت را بررسی میکند. او اکنون بهعنوان راننده در رقابت جهانی استقامت (FIA WEC) با تیم پورشه و خودروی 919 شرکت میکند و سال 2016 در این مسابقات به مقام اول رسید.
5- مدل 959 رالی ساخت 1986
شاید باورش برای ما سخت باشد؛ اما پورشه، با مدلی بهینهسازی شده از 959، در رالی پاریس داکار شرکت کرد. خودروی 959 رالی که نهتنها با شاسیهایی کشیده، سبکتر از 959 استاندارد شده بود؛ بهرهمند از سامانهی دودیفرانسیل مدرن پورشه، در رقابت 13 هزار کیلومتری پاریس داکار به قهرمانی رسید. جالب اینجا است که 959، جایگاه دوم و ششم این رویداد مهم را نیز به دست آورد تا اهمیتی ویژه در تاریخ پورشه داشته باشد.
فراموش نکنیم نسخهی جاده (غیر رالی) پورشه 959 که بهعنوان یکی از 5 طرح برتر تاریخ پورشه از نظر آیرودینامیک، مدتی پیش به آن پرداختیم؛ به لطف پیشرانهی توئین توربوی 2.9 لیتری، نزدیک به 444 اسب بخار قدرت داشت که با شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 3.6 ثانیه و نهایت سرعت 315 کیلومتر بر ساعت، یکی از سریعترین خودروهای زمان خود بود. نسخهی رالی 959 هرگز برای حضور در بازار جهانی عرضه نشد و اکنون در موزهی پورشه نگهداری میشود.
4- مدل 956 ساخت 1982
در تاریخ مسابقات لمانز بهندرت میتوان تیمی را یافت که خودروهای آن، همگی در یک دوره روی سکوی اول تا سوم بروند. پورشه 956 یکی از استثنائیترین مدلهای تاریخ این شرکت و لمانز محسوب میشود که هر سه شرکتکنندهی آن، در تمام طول مسابقه جلوتر از دیگران بودند و مقامهای اول، دوم و سوم را به دست آورند. این مدل در مسابقات قهرمانی استقامت جهان در سال 1983 نیز شگفتیساز شد و از 10 مسابقه، در 9 مورد به مقام اول رسید.
3- مدل 917 Can-Am ساخت 1973
نسخهی Can-Am از 917 که با کد 917/30 شناخته میشود، هنوز هم یکی از پرقدرتترین و سریعترین خودروهای مسابقهای دنیا محسوب میشود که 1230 اسب بخار قدرت داشت و میتوانست تا 380 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. مهندسین پورشه معتقدند که پیشرانهی 12 سیلندر 5.3 لیتری آن میتوانست با فشار بالای توربوشارژ دوگانه، تا 1580 اسب بخار قدرت خروجی داشته باشد.
نسخههای 917/30 و 917/10 مخصوص حضور در مسابقات Can-Am آمریکا و کانادا بهینهسازی شده بودند و در تاریخ این رقابتها که از 1966 تا 1987 ادامه داشت، تنها خودروهایی هستند که از برندی غیر شورولت، قهرمان شدند.
2- مدل 956 ساخت 1983
اهمیت 956 برای پورشه آنقدر زیاد است که جایگاه دوم و چهارم برترین خودروهای مسابقهای تاریخ خود را به آن اختصاص داده است. نسخهی 1983 یک رکورد دستنیافتنی دارد و آن طی مسیر مسابقهای نوربرگرینگ در 6 دقیقه و 11 ثانیه است که هنوز هیچ خودرویی در جهان موفق به شکست آن نشده است.
956 برای اولین بار در تاریخ پورشه از شاسی آلومینوم استفاده کرد تا وزن خالصی در حدود 800 کیلوگرم داشته باشد. پیشرانهی آن 635 اسب بخار قدرت داشت و به دلیل آیرودینامیک بسیار عالی بدنه، رسیدن به نهایت سرعت 362 کیلومتر بر ساعت را ممکن میکرد.
1- پورشه 918 مدل 2013
رسیدن به این مدل، به عنوان برترین خودروی مسابقهای در تاریخ پورشه، چندان دور از انتظار نبود. 918 که بین سالهای 2013 تا 215 به تعداد 918 دستگاه، در دو تیپ استاندارد و اسپایدر (کروک) تولید شد؛ اولین خودروی سواری جهان بود که توانست نوربرگرینگ را در کمتر از 7 ثانیه طی کند. پیمودن مسیر 20.8 کیلومتری جهنم سبز برای 918 فقط 6 دقیقه و 57 ثانیه طول کشید؛ اما رکورد آن نزدیک به 4 سال پابرجا ماند تا مدتی پیش، توسط لامبورگینی پرفورمانته شکسته شود.
کسی که رکورد نوبرگرینگ را برای 918 ثبت کرد، مارک لیب بود که در ابتدای این مطلب به افتخارات او اشاره شد و در فیلم بسیار جذابی که در انتهای این مطلب آورده شده است؛ خودروهای برتر پورشه در دنیای موتوراسپرت را معرفی میکند.
دانلود با کیفیت 360p 720p 1080p