افشار در سیزدهمین نشست شنبه های انقلاب:

«سرمایه اجتماعی» بزرگترین پشتوانه نظام است

رئیس هیات عالی اندیشه ورزی سپاه گفت: مهمترین عامل پشتوانه هر نظام و حکومتی سرمایه اجتماعی است که مهمتر از منابع مادی از جمله منابع عظیم نفت، گاز، معادن به حساب می‌آید.

«سرمایه اجتماعی» بزرگترین پشتوانه نظام است

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا افشار، رئیس هیات عالی اندیشه ورزی سپاه پاسداران صبح امروز(شنبه) در سیزدهمین نشست «شنبه های انقلاب» با عنوان «مشارکت مردمی» که در خبرگزاری مهر برگزار شد، اظهار داشت: نظام اسلامی از دو پایه اساسی رهبری و مردم تشکیل شده است، رهبری هم ضامن تعالیم اسلامی در نظام حکومتی است و هم پشتوانه حضور مردم که امروز هر دو مساله به خوبی در حال اجراست.

افشار گفت: جمهوری اسلامی ایران توانست مدلی را ارائه دهد که معیار اصلی حکومت عادلانه در کشور ما اتفاق بیفتد، امری که کمتر سابقه اجرا شدن در کشورهای دیگر را داراست.

معاون اسبق وزیر کشور با اشاره به اینکه در بُعد سیاسی، انتخابات و وجود احزاب متنوع ضامن مشارکت عمومی مردم است، تصریح کرد: نقش احزاب در شکل گیری آرای مردم در انتخابات های مختلف بسیار تاثیرگذار است و خروجی آن را ما در شوراهای شهر، مجلس و دیگر نهادهای انتخابی شاهد هستیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر حضور مردم در راهپیمایی هاست، بزرگترین فتنه ها در کشور به سر انگشت حضور مردم حل شد، به طور مثال 23 تیر 78 که امروز در سالروز آن هستیم روزی بود که مردم با حضور خود در مقابل فتنه 18 تیر راهپیمایی کردند و پس از آن در 9 دی ماه 1388 شاهد حضور گسترده و انبوه مردم بودیم که درطول دوره انقلاب امر بی سابقه ای بود.

رئیس هیات عالی اندیشه ورزی سپاه افزود: راهپیمایی 9 دی به واقع دور از انتظار بود و هیچ تحلیلگر و کارشناسی پیش بینی چنین حضور گسترده مردمی را پس از فتنه 88 نمی کرد، بنابراین حضور سیاسی و آگاهانه مردم در صحنه های مختلف انقلاب ضامن تداوم انقلاب اسلامی بوده و خواهد بود.

افشار با اشاره به حضور نیروهای داوطلب مردمی در کشور ما که در قالب بسیج به خدمت رسانی در حوزه های مختلف مشغول هستند، بیان کرد: نیروهای داوطلب مردمی در ایران شبیه به گروه های میلیشیا و دیگر گروه های شبه نظامی در کشورهای مختلف نیستند و حتی چیزی فراتر از آن اینکه امروز ما شاهد الگوبرداری از این مدل در برخی کشورهای منطقه از ایران هستیم که این نیز دستاورد دیگری برای انقلاب اسلامی ما به حساب می آید.

معاون اسبق وزیر کشور گفت: در بُعد امنیتی یکی از عوامل بازدارندگی کشور که توان دفاعی ما را افزایش می دهد، حضور مردم است، استکبار جهانی همواره تلاش کرده که به طرق مختلف کشور ما را دچار فتنه های قومی مذهبی کند، اما امروز به برکت حضور مردم آگاه شاهد امنیت موجود هستیم.

وی ادامه داد: در بُعد فرهنگی هم حضور گسترده مردمی را شاهدیم؛ امری که جلوتر از دولت‌ها در حال حرکت است. به طور مثال هیات ها، حسینیه ها و مساجد تشکل های واقعی و مردمی هستند که به تعبیری NGO های ما به حساب می آیند و خیلی هم در حوزه فرهنگی تاثیرگذارند.

رئیس هیات عالی اندیشه ورزی سپاه افزود: حضور این تشکل های مردمی در حوزه فرهنگی با توجه به فشار و هجمه سنگینی که دشمنان علیه فرهنگ ملت ما وارد می آورند و فکر می کنند می‌توانند نقطه قوت ما که بحث فرهنگ و اعتقادات مذهبی است را تضعیف و یا از بین ببرند، تصور خامی بود و چنین اتفاقی هم نیفتاد.

افشار گفت: در بخش کمک های مردمی هم حضور گسترده و داوطلبانه مردم در این 40 سال انقلاب اسلامی توانست کمک های مختلفی را به اقشار آسیب پذیر و ضعیف جامعه داشته باشد که نمونه آن جهاد سازندگی بود، اما متاسفانه با تدابیر اشتباهی که صورت پذیرفت به وزارتخانه تبدیل شد. پس از آن جهت جبران خلا جهاد سازندگی ما شاهد شکل گیری تشکل های مختلف مردمی در قالب اردوهای جهادی و غیره بودیم که تلاش کردند تا در شرایط نابسامان اقتصادی به کاهش تعداد افراد آسیب پذیر در کشور کمک کنند.

معاون اسبق وزیر کشور اظهار کرد: البته در برخی از بخش ها هم توفیق لازم را جهت حضور مردم پیدا نکردیم و از جمله آن حوزه اقتصاد است. بارها رهبر معظم انقلاب به این مهم تاکید کردند و در نهایت نیز سیاست های ابلاغی اصل 44 به تصویب رسید. این سیاست ها به موضوع خصوصی سازی اقتصاد در کشور اشاره و تاکید می‌کرد اما متاسفانه تاکنون آنگونه که باید دستاورد موفقیت آمیزی نداشته است.

وی گفت: به اعتقاد من مهمترین عامل پشتوانه هر نظام و حکومتی سرمایه اجتماعی آن است که مهمتر از منابع مادی از جمله منابع عظیم نفت، گاز، معادن و هر چیز دیگری به حساب می آید.

رئیس هیات عالی اندیشه ورزی سپاه در پایان با اشاره به اینکه دشمن امروز در جهت ناامیدی و بی انگیزه کردن مردم تلاش بسیاری می کند، خاطرنشان کرد: ما نشان دادیم که در مقابل استکبار جهانی تاکنون ایستادگی کردیم و هزینه آن را هم با تقدیم شهدا و جانبازان بسیاری پرداخته ایم و به همین دلیل بزرگترین دستاورد نظام تاکنون موضوع استقلال و  آزادی است که امروز از آن برخورداریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر