روش‌های تشخیص گوشت سالم و باکیفیت

آیا هنگام خرید گوشت، نمی‌دانید چه گوشتی مناسب و باکیفیت است؟ گاهی اوقات هم می‌‌شنوید که در قصابی‌‌ها و فروشگاه‌‌ها، ورقه‌های گوشت را با رنگ‌‌های صورتی و قرمز، رنگ می‌‌کنند تا گوشت‌‌ها به نظر تازه بیایند؟ اگر میخواهید خودتان گوشت با کیفیت را تشخیص دهید این مطلب را از دست ندهید.

وب‌سایت شور و شیرین: آیا هنگام خرید گوشت، نمی‌دانید چه گوشتی مناسب و باکیفیت است؟ گاهی اوقات هم می‌‌شنوید که در قصابی‌‌ها و فروشگاه‌‌ها، ورقه‌های گوشت را با رنگ‌‌های صورتی و قرمز، رنگ می‌‌کنند تا گوشت‌‌ها به نظر تازه بیایند؟ اگر میخواهید خودتان گوشت با کیفیت را تشخیص دهید این مطلب را از دست ندهید.

روش‌های تشخیص گوشت باکیفیت

1 - رنگ گوشت

رنگ گوشت بسته به سن و تولد حیوان فرق می‌‌کند. رنگ گوشت حیوانات جوان‌تر معمولا روشن‌تر از حیوانات مسن‌تر است. گوشت گاو، تیره و تا اندازه‌ای لکه‌دار و ابری است. گوشت بره معمولا قرمز روشن است و رگه‌هایی از چربی که به سفیدی می‌‌زند، دارند. اما رنگ گوشت مرغ تحت تاثیر غذای مصرفی اش قرار می‌‌گیرد. مثلا اگر مقدار زیادی غلات مصرف کرده باشد، گوشت آن زردتر از معمول خواهد بود. همچنین تغییر رنگ ناحیه شکمی در مورد گوشت مرغ، که به رنگ متمایل به سبز و یا آبی در می‌آید، نشان‌دهنده فاسد بودن گوشت است. وجود لکه‌های سیاه، سفید و یا سبز بر روی گوشت از علائم فاسد بودن آن است.

2 - ساختار سطح گوشت

سطح گوشت باید بی‌عیب و کاملا صاف به نظر آید. درضمن ظاهر آن نباید خیلی پرچرب باشد و در مورد مرغ نیز نباید تورم و خونمردگی دیده شود.

3 – ساختار بافت گوشت

به راحتی می‌‌توان ساختار بافت گوشت را مشاهده کرد. گوشت‌‌هایی که بافت ضخیمی دارند، خوش پخت، مطبوع و لذیذ نیستند. البته بافت گوشت گوساله نر از گوساله ماده، درشت تر است. البته گوشت گاو ماده که بچه دار شده، ضخیم است. درضمن مراقب باشید بافت گوشت نرم، لزج و سست نشده باشد، زیرا نشان دهنده فساد گوشت و ماندگی گوشت است. وقتی انگشتتان را روی گوشت فشار می‌‌دهید، نباید حالت اسفنجی داشته باشد.

4 – کیفیت مرمری گوشت

پراکندگی چربی در بافت عضلانی که به گوشت، ظاهری لکه لکه یا رگه دار می‌‌دهد را ظاهر مرمری گوشت می‌‌گویند. هرچه گوشت مرمری‌تر باشد، لذیذتر و دارای طعم بهتری خواهد بود. چنین گوشتی از گوشت‌‌های لاغر، خوش طعم تر هستند. زیرا چربی موجود در گوشت، خوراک را خوشمزه تر می‌‌کند.

5 - آبدار بودن

وقتی می‌‌بینید که گوشت، چه روی پیشخوان قصابی و چه در بسته بندی‌های فروشگاه، بسیار آبدار است، این گوشت بی‌کیفیت و فاسد است. بنابراین از خرید آن امتناع کنید.

6 – بو

از گوشت نباید هیچ نوع بوی غیرطبیعی مانند ترشیدگی، تعفن و یا گندیدگی حس شود. در مورد مرغ‌‌ها، اگر قسمت داخلی اتصال ران به بدن، بوی بدی داشت، این مرغ در حال فساد است.

7 – تاریخ مصرف

چندان به تاریخ مصرف گوشت‌‌ها اطمینان نکنید. خوراکی‌‌هایی مانند گوشت باید با توجه به رنگ، بو، مزه و ارزش غذایی‌شان بررسی شوند. زمانی که از گوشت تحت شرایط نامناسب در فروشگاه‌‌ها و یا قصابی‌‌ها، نگهداری شوند، دیگر نمی‌توان به تاریخ مصرف آنها اعتمادی داشت.

8 - بسته بندی

به بسته‌های گوشت‌‌های بسته بندی شده نیز توجه کنید. بسته بندی‌ها نباید صدمه دیده باشند و همچنین باید کاملا تمیز باشند. در ضمن درون آنها باید عاری از هوا بوده و گوشت کاملا خشک باشد. اگر درون بسته بندی گوشت، قطراتی از آب مشاهده کردید، علامت سردسازی نامناسب گوشت است. در این حالت گوشت آبدار و در نتیجه بی‌کیفیت می‌‌باشد.

9 - شرایط نگهداری و خنک کنندگی

همیشه باید به روش خنک سازی گوشت‌‌ها، به ویژه در تابستان، توجه کنید. گوشت باید در دمای 7- درجه سلسیوس نگهداری شوند. در ضمن انجماد سریع و در فریزر با دمای زیر 18- درجه سانتیگراد، بهترین روش انجماد گوشت است. گوشت خوب با ارزش و البته گران تر از مواد غذایی دیگر است. اما برای سالم ماندن باید به کیفیت و بهداشت گوشت اهمیت داده شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان