ماهان شبکه ایرانیان

در نامه ای به دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مطرح شد؛

برنامه آموزشی مراقب سلامت نادیده گرفتن نقش پرستاران است

رئیس انجمن علمی پرستاری ایران، در نامه ای به دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، در خصوص برنامه «آموزشی رشته مراقبت سلامت در مقطع کارشناسی»، توضیحاتی ارائه داد و خواستار تجدیدنظر پیرامون این برنامه شد

برنامه آموزشی مراقب سلامت نادیده گرفتن نقش پرستاران است

رئیس انجمن علمی پرستاری ایران، در نامه ای به دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، در خصوص برنامه «آموزشی رشته مراقبت سلامت در مقطع کارشناسی»، توضیحاتی ارائه داد و خواستار تجدیدنظر پیرامون این برنامه شد.

به گزارش به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، دکتر مسعود فلاحی در این نامه خطاب به دکتر سیدحسن امامی رضوی، عنوان داشته است؛ اخیرا برنامه آموزشی رشته مراقبت سلامت در مقطع کارشناسی در آن شورا در حال طرح است، که تداخل و همپوشانی بسیاری با کارشناسی پیوسته پرستاری دارد و غیر از نام آن تقریبا بسیاری توانمندی ها و مهارتهای آن در کوریکولوم پیشنهادی مشابه رشته پرستاری می باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تربیت کارشناسی پرستاری در بیش از 200 مرکز دولتی و غیر دولتی در حال انجام است و پرستاران کارشناس همانطور که در کوریکولوم کارشناسی پرستاری طرح و پیش بینی شده است، نقش جامعه ای داشته و هم اکنون پرستاران در سطوح مختلف جامعه حضور دارند ولی در حال حاضر شاید از این ظرفیت استفاده کامل و بهینه نشده و حضور پررنگ تر پرستاران در جامعه از طرف معاونت پرستاری در حال پیگیری است ، لذا به جای ایجاد رشته موازی با یک نام جدید که در آینده موجبات تداخلات حرفه ای را پیش خواهد آورد ، پیشنهاد می شود از ظرفیت های کارشناسان پرستاری در جامعه استفاده شود.

رئیس انجمن علمی پرستاری ایران با بیان این که در صفحات 7 و 8 کوریکولوم پیشنهادی مهارتهاو توانمندی های پرستاران و ماماها و بعضا پزشکان برای این رشته در نظر گرفته شده است که تقریبا تمام آنها مانند انواع تزریقات ، سرم درمانی ، بخیه ، اکسیژن درمانی ، گرفتن انواع نمونه ها و پاپ اسمیر و ... مداخلات مراقبتی و درمانی بوده که باید بررسی شود، اظهار داشت: یک کارشناس بهداشت می تواند ، بدون حتی دیدن یک بخش و یا کارورزی های مرتبط در امور درمانی مداخله نماید یا خیر و به نظر می رسد و همچنین با توجه به نام رشته باید در سطح پیشگیری فعالیت نمایند.

وی خاطر نشان کرد: در کویکولوم های درسی این رشته ، واژه بیماری ها قید شده است و جلوی آن عبارت " مراقبت سلامت " اضافه شده است به عنوان مثال مراقبت سلامت در آسم الرژی، مراقبت سلامت در دل دردهای کودکان و ... که در حقیقت علاوه بر نقش مراقبتی و درمانی پرستاران و ماماها، نقش پزشک هم داده شده است.

فلاحی با اشاره به این که موارد بسیاری در کوریکولوم وجود دارد که دچار اشکال عمده از نظر علمی و منطقی می باشد، تصریح کرد: وظایفی که توسط فارغ التحصیلان این رشته انجام خواهد شد در حال حاضر توسط پزشکان، پرستاران و ماماها در حال انجام است بنابراین ایجاد چنین رشته ای ( موازی) با وجود فارغ التحصیلان کارشناسی پرستاری نیاز به تامل بیشتری داشته و در آینده به ابهام و تداخلات رشته ای دامن خواهد زد و برای فارغ التحصیلان این رشته هم به نوعی سردرگمی ایجاد خواهد کرد.

وی یادآور شد: نکته دیگر این که در حال حاضر برنامه کارشناس بهداشت عمومی وجود دارد که نقش های پیشگیری را در جامعه انجام می دهند و ایجاد رشته مراقبت سلامت با آن رشته نیز تداخل خواهد داشت.

رئیس انجمن علمی پرستاری ایران با بیان این که رشته کارشناسی پرستاری تقریبا تمام توانمندی های مورد نیاز این رشته را دارد و از طرفی پرستاران با واحدهای بسیار متعدد و متنوع مربوط به بهداشت و بیماری ها ، کارآموزی هاو کارورزی ها بسیار زیاد در بیمارستان ها ، مراکز بهداشتی ، درمانی و توانبخشی ، اقدام به مداخلات مراقبتی درمانی می نماید، افزود: بنابراین این انجمن با ایجاد رشته کارشناسی پیوسته مراقبت سلامت با توجه به دلایل مطروحه فوق الذکر، موافق نبوده و تقاضای مسکوت نمودن آن را دارد .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان