نقد بازی «سایبرپانک ۲۰۷۷» از استودیو « سیدی پراجکت»

بازی «سایبرپانک ۲۰۷۷»؛ قلب خاکستری آینده

نمی‌شود شرکت استودیو «سیدی پراجکت» بازی بسازد که فاقد انتخاب باشد. این نکته برای «سایبرپانک ۲۰۷۷» هم صدق می‌کند و این بازی نیز از سیستم عمیقی برخوردار است که هر انتخابی، عواقبی را به دنبال دارد و در عین حال به نظر می‌رسد خبری از انتخاب‌های سیاه و سفید در بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ نخواهد بود.

بازی «سایبرپانک 2077»؛ قلب خاکستری آینده
 
فرداد معبودی؛  نمی‌شود شرکت استودیو «سیدی پراجکت» بازی بسازد که فاقد انتخاب باشد. این نکته برای «سایبرپانک 2077» هم صدق می‌کند و این بازی نیز از سیستم عمیقی برخوردار است که هر انتخابی، عواقبی را به دنبال دارد و در عین حال به نظر می‌رسد خبری از انتخاب‌های سیاه و سفید در بازی سایبرپانک 2077 نخواهد بود.
 
مایک پانداسمیت سازنده بازی اصلی سایبرپانک که با نام سایبرپانک 2020 شناخته می‌شود، به تازگی به تیم توسعه سیدی پراجکت ملحق شده است. وی در مصاحبه خود اظهار کرده که تیم سازنده سیستمی را در بازی در دست ساخت خود پیاده کرده که بسیار مشابه اثر قدیمی آن است.
 
در عین حال که خبری از انتخاب‌های سیاه و سفید در بازی سایبرپانک 2077 نیست، یعنی به دو حالت بد یا خوب محدود نمی‌شوند، هر انتخابی که در این اثر انجام دهید بر داستان و شخصیت‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

یکی از تفکرات اصلی پشت بازی بدین صورت است که هر کاری که شما در بازی انجام می‌دهید، عواقبی به دنبال دارد؛ و این نکته خود به بازی اورجینال سایبرپانک مربوط می‌شود.
 
بازی «سایبرپانک 2077»؛ قلب خاکستری آینده
 
در بازی اورجینال اگرچه سیستم کارما و انتخاب‌های سیاه و سفید وجود نداشت، اما اگر شما شخصی متعلق به یک گروه را به قتل می‌رساندید، آن گروه شما را به خاطر می‌سپرد و تلاش می‌کرد تا شما را پیدا کند. این موردی واقع گرایانه بوده و در واقعیت نیز اوضاع به همین شکل دنبال می‌شود.
 
گاهی اوقات سیستم کارما صرفا به دو حالت جنبه روشن و جنبه تاریک عمل نمی‌کند. گاهی این سیستم از راهی عمل می‌کند که هیچ کس انتظار آن را ندارد؛ مانند بسیار از رویداد‌هایی که در زندگی روزمره آن‌ها را تجربه می‌کنیم.
 
کارما تنها به انتخاب‌های سیاه و سفید محدود نمی‌شود، اما هر گونه عمل شما عواقب خود را به دنبال خواهد داشت. در تریلر اصلی بازی نکته‌ای را که من دوست داشتم، قطعه موسیقی بود که سازندگان بازی انتخاب کرده بودند و این قطعه Personal Responsibility مسئولیت شخصی) نام داشت و بخش زیادی از نکات بازی را در خود جای می‌داد.»
 
بازی «سایبرپانک 2077»؛ قلب خاکستری آینده
 
پس از اولین نمایش بازی سایبرپانک 2077 در نمایشگاه بازی لس آنجلس امسال و انتشار جزئیات اولیه آن مشخص شد این اثر به صورت تماما اول شخص دنبال می‌شود که البته انتقاداتی را در نوع خود به دنبال داشته است. به دنبال این قضیه سی دی پراجکت به روش‌های مختلف از این تصمیم خود دفاع کرد.
 
حال نوبت به سازنده اصلی سایبرپانک رسیده تا از اول شخص بودن بازی سایبرپانک 2077 حمایت کند. پانداسمیت اخیرا طی مصاحبه‌ای در مورد اول شخص بودن سایبرپانک 2077 اظهار نظر کرده است. او این گونه توضیح داد که به دلیل تراکم فراوانی که ساختار بازی دارد، اول شخص بودن آن منطقی است.
 
این حالت استراتژی همه جانبه تری را در اختیار گیمر قرار میدهد و به مکالمات با دیگر شخصیت‌های غیرقابل بازی، معنای بیشتری می‌بخشد. شخصیت اصلی این اثر که با اسم «وی» نامیده می‌شود، مانند گرالت از سری ویچر نیست که اژد‌ها و موجود افسانه‌ای شکار کند.
 
«وی» با اوباش خیابانی درگیر می‌شود و کار کردن در زیر زمین‌ها و نواحی پایین شهری جنایت زده چندان کار آسانی نیست. پلیر‌ها باید انباری از سلاح‌ها و گجت‌های مدرن را در دسترس داشته باشند و به همین دلیل نمای اول شخص برای بازی بسیار عالی به نظر می‌رسد.
 
این بازی در ژانر اول شخص شوتر توسعه پیدا می‌کند و گیم پلی بازی با ساختار آن چفت و بست پیدا کرده است. با تجربه‌ای که خود از ساخت بازی دارم، احساس می‌کنم اگر اعضای سی دی پراجکت عنوان سایبرپانک 2077 را به صورت سوم شخص توسعه میدادند، نمی‌توانست تجربه چشمگیری را منتقل کند.
 
بازی «سایبرپانک 2077»؛ قلب خاکستری آینده
 
بسیاری به این موضوع اشاره کردند که با توجه به سیستم شخصی سازی قدرتمندی که بازی دارد، اول شخص بودن تجربه آن را خراب می‌کند.
 
این قابل درک است، زیرا اگر شما نیز مثل من ساعت‌ها غرق شخصی سازی کاراکتر خود شوید، دوست دارید آن را در هنگام اکشن بازی نیز مشاهده کنید، اما جای نگرانی نیست؛ با توجه به اینکه هیچ گونه صفحه لودینگی در بازی و میان کات سین‌ها وجود ندارد، زمان بسیاری در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید کاراکتر خود را در بازی ببینید.
 
منبع: روزنامه هفت صبح
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان