آشنایی با مراحل برنامه ریزی استراتژیک

برنامه ریزی استراتژیک باعث می‌شود از میان تمام فعالیت‌های موجود، امور واجب و ضروری را تشخیص بدهید و برای موفقیت سازمان خود، آنها را اجرا کنید

آشنایی با مراحل برنامه ریزی استراتژیک

آشنایی با مراحل برنامه ریزی استراتژیک

حتما شما هم قبول دارید که انجام هر کاری بدون برنامه ریزی سخت است. فرقی نمی‌کند که تیم فوتبالی را مربیگری می‌کنید، برای شام شبِ عید آشپزی می‌کنید یا کسب‌و‌کار کوچکی را تحت مدیریت دارید، در هر صورت به برنامه ریزی نیاز دارید و برای اینکه به‌درستی برنامه ریزی کنید، باید با مراحل برنامه ریزی استراتژیک آشنا باشید. هزاران کتاب مختلف درمورد مراحل برنامه ریزی و … نوشته شده است که طبیعتا نمی‌توانید تمام آنها را بخوانید، پس با ما همراه باشید تا خلاصه‌ای از نکات و مراحل برنامه ریزی استراتژیک را تقدیم حضورتان کنیم.


حتما بخوانید: برنامه ریزی استراتژیک چیست؟

برنامه ریزی استراتژیک باعث می‌شود از میان تمام فعالیت‌های موجود، امور واجب و ضروری را تشخیص بدهید و برای موفقیت سازمان خود، آنها را اجرا کنید. برنامه ریزی استراتژیک هم به مدیران کسب‌و‌کارهای بزرگ و هم به مدیران کسب‌وکارهای کوچک یاری می‌رساند. مثلا در کسب‌وکارهای بزرگ به رهبران کمک می‌کند تا به بهترین شکل برای زمان، سرمایه‌ انسانی و پول سازمان برنامه ریزی کنند.

برنامه ریزی استراتژیک فرایند سختی به‌نظر می‌رسد، اما توجه داشته باشید که اگر هر مسئله‌ای را به اجزای کوچک‌تری تقسیم کنید، دست‌وپنجه نرم کردن با آن ساده‌تر می‌شود. به همین دلیل ما در این مقاله مراحل برنامه ریزی استراتژیک را گام‌به‌گام برای‌تان شرح می‌دهیم تا بتوانید به‌راحتی برای سازمان‌تان برنامه ریزی کنید.

1. جایگاه خود را مشخص کنید

این مرحله از آنچه که به‌نظر می‌رسد، کمی سخت‌تر است. برخی از افراد خود را آن‌طور که «دوست دارند» می‌بینند و نمی‌دانند نگاه دیگران به آنها در واقعیت چگونه است. خیلی از کسب‌و‌کارهای کوچک نیز در دامی مشابه اسیر هستند.

برای اینکه تصویری واقعی از وضعیت کسب‌وکارتان داشته باشید، باید شرایط کسب‌وکارتان را به‌خوبی بررسی کنید تا به درک مناسبی از وضعیت بازار و مزیت‌ رقابتی سازمان خود برسید.

2. نکات حائز اهمیت را تعریف کنید

مراحل برنامه ریزی و نکات حایز اهمیت

روی مسیری که می‌خواهید سازمان‌تان طی کند، تمرکز کنید. این گام از مراحل برنامه ریزی به شما کمک می‌کند که بتوانید مسیر، مأموریت (بازارها، مشتریان، محصولات و …) و چشم‌انداز کسب‌وکارتان را کاملا مشخص کنید. چشم‌انداز کسب‌وکار در واقع تصویری از آینده‌ی سازمان شماست، یعنی مشخص می‌کند که سازمان شما در آینده «می‌تواند» چگونه باشد یا «باید» چگونه باشد.

با این تجزیه و تحلیل، شما می‌توانید اولویت‌های سازمان را تعریف کنید. اولویت‌ها مواردی هستند که روی عملکرد شرکت تأثیر مثبت می‌گذارند و به توجه فوری و کافی از جانب تیم مدیریتی نیاز دارند. در برنامه ریزی استراتژیک باید به این موارد بسیار توجه شود.


حتما بخوانید: سند چشم انداز چیست؛ نکاتی برای نوشتن یک سند چشم انداز جامع و کامل

3. اهداف موردنظرتان را تعریف کنید

اهدافی را که شرکت برای تحقق و دستیابی به اولویت‌های خود تعیین کرده است، به‌طور واضح و مشخص بیان کنید.

4. وظایف و مسئولیت‌های هرکس را مشخص کنید

مراحل برنامه ریزی و مشخص کردن دستاوردها

اگر همه‌ی افراد وظایف‌شان را به‌درستی انجام بدهند، به جایی که آرزو دارید می‌رسید. برای تحقق اهداف و دستیابی به اولویت‌های سازمان باید استراتژی‌ها، برنامه‌های عملیاتی و بودجه‌ها را در تمام مراحل برنامه ریزی مشخص کنید و با توجه به آنها از زمان، سرمایه‌ی انسانی و منابع مالی‌تان استفاده کنید.


حتما بخوانید: 7 روش برای افزایش مسئولیت پذیری کارمندان

5. برنامه‌ی خود را بازبینی کنید

خب، تا اینجا مراحل کلی برنامه ریزی مشخص شد اما هنوز کار به پایان نرسیده است. برای اینکه مطمئن شوید کارها به‌درستی انجام می‌شوند، باید به‌طور منظم و مداوم برنامه‌تان را بازبینی کنید، فرایند را مرور و در صورت لزوم اصلاحش کنید. پیشنهاد ما این است که در هر چارَک (یک‌چهارم) از کل دوره‌ی زمان‌بندی، برنامه‌‌ی خود را بازبینی کنید.

برنامه ریزی گامی شگفت‌انگیز در راستای رسیدن به اهداف شماست و باعث می‌شود کسب‌وکار کوچک شما به جایی برسد که حتی فکرش را هم نمی‌کردید. اگر تاکنون از اهمیت برنامه ریزی استراتژیک غافل بوده‌اید، هرچه سریع‌تر دست‌به‌کار شوید و برای پیشرفت سازمان‌تان برنامه ریزی کنید. با دانستن مراحل برنامه ریزی می‌توانید برنامه‌ی فوق‌العاده‌ای تنظیم کنید و به شکوفایی برسید.

برگرفته از: forbes

تغییر را در زندگی خود احساس کنید: در زمان کمتر، چندبرابر بیشتر کار کنید

64000تومان 15000تومان

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان