کم فروشی در پمپ بنزین‌ها صحت دارد؟

کم فروشی جایگاه‌های سوخت از جمله سوژه‌هایی است که در بازه‌های زمانی مختلف و با انتشار فیلم هایی از این دست در فضای مجازی بر سر زبان‌ها می‌افتد و مراجعه کنندگان را بیش از پیش نسبت به ارقام نشان دهنده در دستگاه نازل و حجم حقیقی خریداری شده حساس می کند.

کم فروشی در پمپ بنزین‌ها صحت دارد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، موضوع کم فروشی جایگاه‌های سوخت از جمله سوژه‌هایی است که در بازه‌های زمانی مختلف بر سر زبان‌ها می‌افتد و یا در برخی اوقات شاهد انتشار فیلم‌هایی با این مضمون در فضا مجازی هستیم.

موردی که مراجعه کنندگان از اشتباه نازل‌های سوخت شکایت دارند که گا‌ها مشاهده شده اعداد نمایش داده شده در مانیتور‌های دستگاه‌ها با میزان بنزین خارج شده از نازل همخوانی ندارد.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد برای بررسی عملکرد نازل ها، اداره کل استاندارد به همراه شرکت پالایش و پخش فرآورد‌ه‌های نفتی، هر سه ماه یک بار نازل‌ها را بررسی می‌کند.

سیدمحمدرضا موسوی خواه مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در جدیدترین اظهارات خود در خصوص فیلم منتشر شده در فضای مجازی برای عملکرد نادرست یکی از نازل‌های سوخت در نشان دادن اعداد و ارقام بنزین مصرفی گفت: تمام تجهیزات به گونه‌ای پلمپ شده که به صورت معمول امکان دست کاری وجود ندارد، اما با این حال باز هم می‌توان سهمی را برای دخالت انسانی قائل شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ابهام‌های موجود در فیلم گفت: فیلم با ابهام‌هایی همچون صفر بودن یا نبودن دستگاه، استفاده از نازل سمت راست یا چپ رو به رو است، همچنین اگر فیلم بردار نام جایگاه سوخت را می‌برد امکان پیگیری برای ما وجود داشت.

** عملکرد نادرست تنها 7 نازل در سه ماهه نخست سال

در ادامه استاندارد بودن عملکرد نازل‌های سوخت را از مانیا فرزان رئیس اداره اندازه شناسی، اوزان و مقیاس‌های استاندارد استان تهران پیگیری کردیم.

مانیا فرزان  در خصوص نظارت بر عملکرد نازل‌های سوخت گفت: طی سه ماهه سال 97، 4 هزار و 520 نازل مورد بررسی قرار گرفته اند که از این تعداد 4 هزار و 513 نازل با استاندارد ملی تطابق داشته و 7 نازل نیز دارای عدم انطباق بودند که پس از اعلام به شرکت پالایش و پخش فرآورد‌های نفتی اصلاح و در آزمون مجدد مورد تایید قرار گرفتند.

فرزان با بیان اینکه نازل‌های جایگاه‌های سوخت از طرف شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پلمب می‌شوند، تاکید کرد: امکان دستکاری نازل‌های سوخت وجود ندارد و پلمب‌ها تنها هنگام اصلاح باز شده و پس از تعمیراتی که بر روی آن صورت می‌گیرد مجددا پلمب شده و مجددا از سوی استاندارد بازرسی می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه در هنگام بازرسی‌ها هیچگاه باز شدن پلمب‌ها را مشاهده نکردیم، اظهار کرد: با ثبت شکایت افراد در سامانه سازمان استاندارد به موضوع رسیدگی شده و بازرس سازمان استاندارد به همراه شاکی به جایگاه مربوطه رفته و بازرسی از نازل مدنظر صورت می‌گیرد.
رئیس اداره اندازه شناسی، اوزان و مقیاس‌های استاندارد استان تهران تصریح کرد: شکایاتی که تا به حال صورت گرفته پس از بررسی انجام شده هیچکدام وارد نبوده است.

** جریمه سنگین در پی خراب بودن نازل‌های سوخت

در ادامه پیگیری‌ها به رئیس جایگاه‌داران سوخت سری زدیم تا موضوع صحت عملکرد نازل‌ها را از ایشان دنبال کنیم.

بیژن حاج محمدرضا رئیس جایگاه‌داران سوخت یکی دیگر از مسئولین این حوزه، در خصوص صحت کارکردن دستگاه‌های نازل سوخت در پمپ‌بنزین‌ها گفت: دستگاه نازل دستگاه مکانیکی است که امکان دارد تلمبه‌ای در آن از کار بیفتد که این با احتساب بازدید‌هایی که از این دستگاه‌ها از سوی اتحادیه و شرکت پالایش پخش صورت می‌گیرد به سرعت تعمیر و جایگاه شامل جریمه می‌شود.

وی با تاکید بر پلمپ بودن دستگاه‌ها، افزود: کسی اجازه دستکاری به تلمبه دستگاه نازل به هر دلیلی ندارد، زیرا از سر تا ذیل آن پلمب است و هر پلمبی بدون اطلاع شرکت باز شود شامل جریمه در حدود یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار تومانی می‌شود و پرونده‌ای برای آن تشکیل و به کمیته تعزیرات داده می‌شود.

حاج‌محمدرضا با تأکید بر این مسئله که نظارت‌ها از سوی اتحادیه جایگاه‌داران سوخت و شرکت ملی پالایش و پخش صورت می‌گیرد، گفت: در صورت مشاهده خرابی نازل برای تعمیر و نظارت اولیه آن از سوی اتحادیه، شرکت ملی پالایش پخش در راستای تعمیر آن ورود می‌کند.

رئیس جایگاه‌داران سوخت عنوان کرد: بالای سر هر تلمبه دوربینی نصب شده که اگر تغییراتی بر روی آن صورت بگیرد به وسیله دوربین‌ها ضبط شود و فیلم‌های ضبط شده از طریق اتحادیه و شرکت ملی پالایش پخش مورد بازبینی قرار می‌گیرد که با توجه به جریمه‌های اعمالی امکان استفاده نکردن و یا خراب بودن دوربین‌ها برای پمپ بنزینی‌ها محیا نیست.
وی با رد اینکه صاحبان نازلان سوخت با دستکاری دستگاه‌ها اقدام به تخلف می‌کنند، گفت: جریمه‌های اعمالی آنچنان سنگین است که امکان تخلف را به حداقل رسانده است.
بنا بر اظهار مسئولین احتمال امکان تغییر و دست کاری در نازل‌های سوخت تحت شرایط ذکر شده بسیار پایین است و مراجعه کنندگان در صورت مشاهده هر گونه مغایرتی در نازل‌ها در ابتدا به جایگاه داران و پس از آن به مسئولان بالا دست از طریق شماره گیری 09627 اطلاع دهند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان