نقد و بررسی فیلم دیو و دلبر ( Beauty and the Beast )

« دیو و دلبر » ( یا با نام صحیح تر « زیبا و دیو » که در ایران به کار گرفته نشد و به ترجمه آهنگین « دیو و دلبر » ترجمه شد ) نام عنوانی از داستان نویس فرانسوی به نام ژون ماری لوپرنس د بومو بود که بعدها در سال ۱۹۹۱ تبدیل به انیمیشن مشهور کمپانی دیزنی شد که توانست چندین اسکار را کسب نموده و تبدیل به یکی از محبوب ترین آثار تاریخ دیزنی شود

 W09888ar0000us00s4445953

« دیو و دلبر » ( یا با نام صحیح تر « زیبا و دیو » که در ایران به کار گرفته نشد و به ترجمه آهنگین « دیو و دلبر » ترجمه شد ) نام عنوانی از داستان نویس فرانسوی به نام ژون ماری لوپرنس د بومو بود که بعدها در سال 1991 تبدیل به انیمیشن مشهور کمپانی دیزنی شد که توانست چندین اسکار را کسب نموده و تبدیل به یکی از محبوب ترین آثار تاریخ دیزنی شود. حال در ادامه سیاست ساخت نسخه های زنده سینمایی از انیمیشن های مشهور دیزنی، اینبار « دیو و دلبر » به سینما آمده و امیدوار است که بتواند موفقیت های انیمیشن را تکرار نماید؛ اما برای انجام اینکار نیاز است به اندازه خود انیمیشن جذاب باشد یا خلاقیت های جدیدی از خود به نمایش بگذارد که در هیچکدام موفق نبوده است.داستان « دیو و دلبر » را به احتمال فراوان بارها شنیده اید اما برای کسانی که با این عنوان آشنایی ندارند داستان از این قرار است :

یک شاهزاده مغرور و عصا قورت داده ( دن استیونز ) پس از اینکه مورد طلسم قرار گرفته و تبدیل به دیو ترسناکی می شود، مجبور می شود باقی عمر خود را در قصر زیبایش سپری کند و با خدمتکارانش که قوری و ساعت و ... هستند سپری نماید. سالها از این جریان می گذرد و حالا ما در روستای محل زندگی دیو، با دختری زیبا به نام بل ( اما واتسون ) آشنا می شویم که قلبی سرشار از مهربانی دارد و زندگی شادی دارد. پس از اینکه پدرِ بل ( کوین کلاین ) که به قصر شاهزاده رفته، توسط او زندانی می شود، بل مجبور می شود نزد شاهزاده برود تا بتواند پدرش را نجات دهد و در همین زمان است که دیو و بل یک دل نه، صد دل عاشق یکدیگر می شوند و...

/Upload/Public/Content/Images/1396/01/07/1713170813.jpg

نسخه لایو اکشن فیلم « دیو و دلبر » به کارگردانی بیل کاندن تا حدی که امکان داشته سعی داشته به نسخه انیمیشن سال 1991 و فضای فانتزی آن وفادار باقی بماند و خیلی هم عناصر جدیدی به داستان اضافه نکند. از این جهت فیلم شبیه به یک رونوشت از داستانی قدیمی شده و ما می توانیم شخصیت های بامزه انیمیشن را اینبار بصورت زنده با گرافیکی جذاب تر مشاهده نمائیم.

خوشبختانه کاندن که تجربه ارزشمندی در حوزه آثار موزیکال دارد، به خوبی توانسته شکوه و جذابیت را به قطعات موزیکال فیلم اضافه کرده و حال و هوای نوستالژیک آن را حفظ نماید که مخصوصاً برای سینماروهای قدیمی می تواند جذاب تر باشد. البته در این میان سکانس های موزیکال داخل قصر نیز به لطف فیلمبرداری فوق العاده ، باشکوه تر از دیگر قطعات موزیکال فیلم به شمار می رود. موسیقی فیلم برگرفته از قطعات نسخه اصلی می باشند که در اینجا با تغییراتی بازخوانی شده اند و به نظر هم می رسد که عاقلانه ترین تصمیم ممکن بوده باشد.

/Upload/Public/Content/Images/1396/01/07/1713180009.jpg

طراحی لباس نیز از نکات برجسته « دیو و دلبر » محسوب می شود که احتمالاً در اسکار امسال می تواند مورد توجه آکادمی قرار بگیرد. لباس زیبای بل با آن رنگ های شاد و یکدستش و همچنین طراحی قصر زیبای شاهزاده بی اعصاب، در بهترین حالت ممکن قرار دارند و در مجموع می توان « دیو و دلبر » را از جنبه کارگردانی هنری اثری ارزشمند عنوان نمود که عناصر زیبایی شناسی در آن به خوبی رعایت شده و چشم نواز است. البته نباید فراموش کرد که نسخه ارجینال این طراحی ها به سال 1991 و محصول انیمیشن دیزنی باز می گردد.

اما نسخه لایو اکشن « دیو و دلبر » در بخش فیلمنامه مشکلاتی هم دارد که از جمله آن سطحی نگری در روابط بل و دیو است. معمولا در یک داستان فانتزی و عاشقانه، سیر تحول شخصیت ها از دو فرد که دافعه دارند تا زمانی که عاشق یکدیگر می شوند، به آرامی مهیا می شود و شرایطی برای آن در نظر گرفته می شود تا مخاطب بتواند این سیر تحول را باور کرده و در ذهنش ماندگار نماید.

/Upload/Public/Content/Images/1396/01/07/1713180110.jpg

اما در فیلم « دیو و دلبر » سیر تحول شخصیت ها با عجله رخ می دهد و اصولاً به نظر می رسد که شخصیت ها به اصل و اصول " از تو به یک اشاره " پایبند بوده اند و منتظرند تا تمام اعتقادات و باور چندین ساله شان در چند دقیقه دگرگون شود. بل که در اینجا دختری به مراتب سرسخت تر و باهوش تر به نظر می رسد، ابتدا از برخورد عجیب دیو به وحشت افتاده و زندانی می شود اما پس از اینکه با کتری و قوری و ساعت و دیگر عناصر قصر برخورد می کند، به یکبار دچار سندرم استکهلم شده و عاشق گروگانگیر خود می شود و در آن سو، دیو عزیز بی اعصاب نیز رویه مشابهی را طی می کند تا خیلی سریع به رقص و آواز و موسیقی برسیم. به نظر می رسد که سازندگان در رسیدن به این لحظات عجله داشته اند.

با اینحال فیلم بازیهای خوب و جذابی دارد. اما واتسون در نقش بل توانسه معصومیت و جذابیت نسخه انیمیشن را به تصویر بکشد. با اینحال او بهترین انتخاب برای نقش بل نبوده و می شد که انتخاب های بهتری هم در این مورد داشت. دن استیونز که در نقش دیو با CGI فراوان تزئین شده، بازی خوبی از خود به نمایش گذاشته است. فیلم بازیگران مشهور فراوانی هم دارد که در نقش های فرعی ظاهر شده اند که مهمترین آنها لوک ایوانز در نقش گستون است که همان بدمن کلاسیک آثار دیزنی است. شخصیتی که تلاش می کند تا دیو را بیرون رانده و خود را در دل دلبر ماندگار نماید اما درب و داغان تر از آن است که معنی عشق " دیوی " را درک کند!

/Upload/Public/Content/Images/1396/01/07/1713180212.jpg

« دیو و دلبر » در مجموع اثر خوش رنگ و لعابی است که طراحی صحنه و لباس و همچنین جلوه های ویژه تماشایی دارد و می تواند محبوب دل تماشاگران سینما شود. اما در نهایت باید اذعان کرد که بازسازی این داستان دستاوردی جز سود سرشار برای دیزنی نداشته است. « دیو و دلبر » سال 2017 حرف تازه ای برای بیان ندارد جز آنکه شما بخواهید شخصیت های انیمیشن را اینبار بصورت رئال ببینید!

 

6                                                                       Photo Gallery2                                            

 

منتقد : میثم کریمی

به کانال رسمی مووی مگ در تلگرام بپیوندید

 

دیو و دلبر (Beauty and the Beastbrgyyde22444

کارگردان : Bill Condon

نویسنده : Stephen Chbosky ، Evan Spiliotopoulos

بازیگران :                     

Emma Watson...Belle

Dan Stevens ...Beast

Luke Evans ...Gaston

Josh Gad...LeFou

Kevin Kline...Maurice

و...                        

رده سنی : PG ( مناسب برای افراد بالای 7 سال)

ژانر : فانتزی - موزیکال     

زمان : 129 دقیقه  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر