۲۰ فیلم الهام‌بخش برای کودکان ـ قسمت دوم

۲۰ فیلم الهام‌بخش برای کودکان ـ قسمت اول

جوزف کمپل Joseph Campbell نویسنده کتاب “قهرمان با هزارچهره” دریافته است، به‌طور جهانی تمام داستان‌ها از یک عنصر ساختاری مشترک تشکیل‌شده‌اند که در افسانه‌ها، قصه‌های پریان، رویاها و فیلم‌ها یافت می‌شود. این داستان‌ها به‌طورکلی تحت عنوان سفر قهرمان شناخته می‌شوند که هر داستان درس متفاوتی از دیگری دارد و همواره در هر سفر یک قهرمان وجود دارد. درواقع شما قهرمان زندگی خود هستید و در سفر زندگی خود قرارگرفته‌اید.

20 فیلم الهام‌بخش برای کودکان ـ قسمت اول


به‌عنوان یک پدر یا مادر، ما باید در کنار فرزندانمان فیلم‌هایی را تماشا کنیم یا داستانشان را برای آن‌ها تعریف کنیم که برای کودکانمان الهام‌بخش باشد و آن‌ها را به تلاش برای تغییر جهان سوق دهد. خواهید دید که چگونه فیلم‌ها به سؤالات کودکان ما پاسخ می‌دهند و درس‌هایی از یک زندگی قدرتمند را به آن‌ها می‌آموزند.
در این لیست ما نگاهی انداخته‌ایم به 20 فیلم که باید با فرزندانتان آن‌ها را تماشا کنید و درس‌های زندگی را برایشان شرح دهید.

11٫ «دیو و دلبر» Beauty and the Beast: چیزی که در درون است اهمیت دارد نه چیزی که در ظاهر نمایان است.

بل Belle مجذوب یک دیو سنگدل می‌شود. یک زن جادوگر دیو و مستخدمانش را طلسم کرده است. این طلسم زمانی شکسته می‌شود که دیو عاشق بودن را یاد بگیرد و فردی نیز متقابلاً او را دوست بدارد.
در دیو و دلبر، ما با یک داستان عاشقانه بسیار بعید روبه‌رو می‌شویم که در آن یک زن زیبا عاشق یک حیوان ترسناک می‌شود. این فیلم اهمیت تشخیص زیبایی درونی را به ما نشان می‌دهد. فراتر از ظاهر نگاه کنید.

12٫ «جادوگر شهر» اُز The Wizard of Oz: شما همیشه مستعد هستید فقط باید کمی تلاشتان را بیشتر کنید.

پس از وقوع یک گردباد در شهر کانزاس، دوروتی Dorothy و سگش توتو Toto به سرزمین جادویی اُز منتقل می‌شوند. او به همراه دوستان جدیدش برای پیدا کردن جادوگر به مناطق مختلف سفر می‌کنند تا راه بازگشت به خانه را به آن‌ها نشان دهد.
در این فیلم کلاسیک، دوروتی به دنبال راهی برای بازگشت به خانه می‌گشت، درحالی‌که در تمام مدت قدرت بازگشت به خانه را دارا بود. او فقط نیاز داشت تا این را برای خودش کشف کند. به اعماق وجودت نگاه کن.

13٫ «مجموعه فیلم‌های هری پاتر» Harry Potter: عمیق‌ترین ترستان موجود شکوفایی بزرگ‌ترین استعدادتان خواهد شد.

هری پاتر در تولد یازده‌سالگی‌اش متوجه می‌شود که واقعاً چه کسی است. او یک جادوگر است و قدرت‌های جادویی باورنکردنی دارد. او به زندگی جادوگری فراخوانده می‌شود، با دوستان جدیدش ملاقات می‌کند و باید با دستان یک جادوگر شیطانی انتقام پدر و مادرش را بگیرد.
هرکدام از فیلم‌های هری پاتر نشان می‌دهد که باید با ترس‌هایتان روبرو شوید مهم نیست چقدر وحشتناک به نظر می‌رسند. باید یاد بگیریم که با ترس‌های خود مقابله کنیم.

14٫ «مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان» Star wars: نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید.

Luke Skywalker یک پیام از پرنسس Leia دریافت می‌کند که توسط شیطان Darth Vader دستگیر شده‌است. Luke سفری برای نجات او آغاز می‌کند، به Rebel Alliance علیه Darth Vader کمک می‌کند، آزادی را به کهکشان بازمی‌گرداند و خود واقعی‌اش را کشف می‌کند.
از توان خود استفاده کنید! به توان به‌عنوان نماد قدرت و مقاومت درونی موجود در همه ما فکر کنید. وقتی‌که ما یاد بگیریم از تمام توان خود استفاده کنیم، می‌توانیم هر کاری را انجام دهیم.

15٫ «زنده‌باد مربی» Remember the Titans: تنها با رسیدن به یک تغییر دردناک موفق خواهید شد.

در سال 1971، قرار است برای تشکیل تیم فوتبال یک شهر اعضای تیم فوتبال یک دبیرستان تماماً سیاه‌پوست با یک دبیرستان تماماً سفیدپوست ادغام شوند. مربی تیم فوتبال سیاه‌پوستان به‌عنوان مربی کل شهر منصوب می‌شود. در این فیلم احساسی و قدرتمند، یک مربی می‌تواند اعضای تیم را به هم نزدیک کند.
این فیلم قدرتمند نشان می‌دهد که ما برای موفقیت باید تغییر کنیم. ما باید تغییر کنیم تا دنیا را روبه‌جلو حرکت دهیم.

16٫ «آلیس در سرزمین عجایب» Alice in Wonderland: اگر می‌توانی چیزی را آرزو کنی، پس توانایی به دست آوردنش را هم داری. از آرزوهای بزرگ نترس.

آلیس خرگوش سفیدی را که یک ساعت جیبی دارد، کشف می‌کند. بعد از دیدن این خرگوش منحصربه‌فرد، او را دنبال می‌کند و در حفره‌ای عمیق فرو می‌رود. او خود را در یک مکان شگفت‌انگیز به نام سرزمین عجایب (یک دنیای غیرمنطقی و خارق‌العاده) می‌بیند.
این فیلم به ما یاد می‌دهد که همه‌چیز تا زمانی که وجود ندارند غیرممکن است. آن را آرزو کنید و انجام دهید همان‌طور که ملکه گفت:
” وقتی هم‌سن تو بودم، من همیشه یک ساعت در روز این کار را می‌کردم. چرا؟ گاهی اوقات من به شش چیز غیرممکن قبل از صبحانه اعتقاد داشته‌ام.”

17٫ «زمین قبل از زمان» The Land Before Time: عشق همیشه وجود دارد، حتی اگر کسانی که تو را دوست دارند دیگر با تو نباشند.

یک دایناسور جوان (Littlefoot) خود را تنها می‌یابد چراکه مادرش درنتیجه مبارزه با یک دایناسور ویسکوز کشته می‌شود. در آخرین جملات مادر پیش از مرگ، به او می‌گوید که دره بزرگ Great Valley را پیدا کند. Littlefoot به همراه دوستان جدیدش سفری را آغاز می‌کنند تا دایناسور ویسکوزی که مادرش توسط او کشته شد را شکار کنند.
زمین قبل از زمان نشان می‌دهد که حتی وقتی کسی در خانواده شما می‌میرد، او هنوز در قلب شما جای دارد و شما به‌اندازه کافی شجاع خواهید بود که به جلو حرکت کنید.

18٫ «کتاب جنگل» The Jungle Book: به خاطر داشته‌های خود شکرگزار باشید تا زندگی شادی داشته باشید.

موگلی Mowgli یک کودک رها شده در جنگل است که توسط قبیله گرگ‌ها بزرگ می‌شود، او توسط یک ببر آدم‌خوار به نام شیرخان Shere Khan تهدید می‌شود و پس از این‌که از خانواده خود (گرگ‌ها) جدا شد، برای پیدا کردن روستای انسان‌ها به راه می‌افتاد. او به کمک دوستان خود می‌تواند با خطرات جنگل روبرو شود و با شیرخان مقابله کند.
در فیلم، موگلی بر روی آنچه ندارد تمرکز نمی‌کند. در عوض، او همه‌چیز را در اطراف خودش درک می‌کند و از محیط‌زیست به نفع خودش استفاده می‌کند. آنچه دارید را قدر بدانید و از آن‌ها عاقلانه استفاده کنید.

19٫ «کوبو و دوتار» Kubo and the Two Strings: شما ویرایشگر زندگی خود هستید، داستان خود را بنویسید و به‌طور مداوم آن را ویرایش کنید.

سفر کوبو Kubo زمانی شروع می‌شود که او به‌طور تصادفی ارواح شیطانی گذشته مادرش را فرامی‌خواند. او در حال فرار به کمک دوستان خود میمون و سوسک است و باید با خدایان و هیولاها هم مبارزه کند. با کمک یک وسیله جادویی، Kubo با پدربزرگ شیطانی خود مبارزه می‌کند و راز پدر مرحوم خود را کشف می‌کند.
ما توانایی نوشتن داستان خود را داریم. این موضوع زمانی مشهود است که مادر kubo به او می‌گوید که چگونه پدرش را کشته است، درحالی‌که مادر kubo عاشق پدرش بود. او داستان زندگی‌اش را به‌گونه‌ای دیگر بازنویسی کرد. او انتخاب کرد که تنها نویسنده داستان خودش باشد.

20٫ «ترول‌ها» Trolls: به دنبال شادی نباش چراکه شادی در درون ماست.

پس از حمله وحشیانه برگن‌ها Bergen، پاپی Poppy شادترین ترولی که تاکنون متولد شده است به همراه یک ترول دیگر به نام برنچ Branch که بسیار محتاط است، برای نجات دوستانشان راهی سفری ماجراجویانه و درعین‌حال پرخطر می‌شوند. آن‌ها با اختلافات ناگواری روبرو می‌شوند ولی به‌ناچار باید آن اختلافات را کنار گذاشته و با هم همکاری کنند. درنهایت آن دو عاشق یکدیگر می‌شوند.
شادی در درون همه ماست. ما نمی‌توانیم آن را بخریم یا حتی آن را بخوریم.


امیدوارم از تماشای این لیست از فیلم‌های الهام‌بخش با کودکان خود لذت ببرید.
این مطلب برگرفته از نوشته دکتر Jamie Schwandt در سایت lifehack است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان