برنامه‌های افتتاحیه عرس «بیدل» اعلام شد

چهارمین عرس بین‌المللی بیدل صبح چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه با حضور استادان و پژوهندگان خارجی و ایرانی زبان فارسی و مسئولان فرهنگی کشور در تالار وزارت کشور آغاز به کار می‌کند.

برنامه‌های افتتاحیه عرس «بیدل» اعلام شد

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، در مراسم افتتاحیه چهارمین عرس بین‌المللی بیدل که با حضور آیت‌الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری همراه خواهد بود افتخار حسین رئیس پیشین موسسه اکو و رییس فرهنگستان ادب پاکستان، پروفسور شریف قاسمی از هند، سیدرضا محمدی رئیس اتحادیه نویسندگان افغانستان، دکتر اصغر دادبه، علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر و غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی سخنرانی خواهند کرد.


در این مراسم همچنین شریف غزل خواننده مشهور افغانستانی شعرهای بیدل را به صورت آوازی اجرا خواهد کرد.

در این دوره عرس بیدل 55 مقاله از استادان خارجی و داخلی پذیرفته شده است که 13 مقاله با موضوع سبک هندی و دیگر شاعران، 28 مقاله با موضوع بیدل دهلوی و 6 مقاله با موضوع آموزش زبان فارسی از خارج کشور پذیرفته شده است.

برنامه‌های جنبی عرس بیدل نیز شامل برپایی نمایشگاهی از آثار نسخ خطی و چاپ سنگی و چاپی آثار بیدل دهلوی است. چندین نسخه که همروزگار با بیدل در زمان حیات او کتابت و نسخه‌برداری شده است از جمله آثاری است که به نمایش درخواهد آمد. این آثار از میان حدود 250 نسخه‌ای است که در آرشیو بنیاد بیدل موجود است انتخاب شده است. همچنین ده‌ها نسخه معتبر از آثار بیدل که پیش از حیات این شاعر کتابت شده است به نمایش گذاشته خواهد شد. در کنار این آثار خطی مجموعه‌ای از آثار چاپ‌شده بیدل از چاپ سنگی تا چاپ دیجیتال (از ابتدای صنعت چاپ تا کنون) که در شبه‌قاره هند، پاکستان، افغانستان و ایران و آسیای میانه منتشر شده است نیز نمایش داده خواهد شد.

از دیگر برنامه‌های جنبی چهارمین عرس بیدل، کارگاه‌های تخصصی توسط استادان هندی و پاکستانی است. دو کارگاه «گنجینه درخشان سکه‌ها و کتیبه‌های فارسی شبه قاره هند»، «نسخه‌شناسی و نسخه‌پژوهی با محوریت میراث خطی فارسی در شبه قاره هند» با حضور پروفسور غلام السیدین و پروفسور عارف نوشاهی در روز پنجشنبه 30 دی‌ماه  برگزار خواهد شد.

افتتاحیه چهارمین عرس بیدل روز چهارشنبه 29 دی‌ماه از ساعت 9:30 در تالار وزارت کشور و مراسم پایانی روز پنجشنبه 30 دی‌ماه از ساعت 18 برگزار خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر