همه چیز درباره «وسپا»، این فانتزیِ ایتالیایی

با شدت گرفتن علاقه به موتورسیکلت‌های وسپا شاهد هجوم این اسکوتر متفاوت ایتالیایی به معابر شهر هستیم گرچه ممنوعیت وارداتش در روز‌های اخیر دل بسیاری از خریداران ثروتمند را شکسته است.

روزنامه هفت صبح: با شدت گرفتن علاقه به موتورسیکلت‌های وسپا شاهد هجوم این اسکوتر متفاوت ایتالیایی به معابر شهر هستیم گرچه ممنوعیت وارداتش در روزهای اخیر دل بسیاری از خریداران ثروتمند را شکسته است.

وقتی تاریخچه موتورسیکلت‌های ایتالیایی را بررسی می‌کنیم، به کمتر نمونه‌ای برمی خوریم که اصول طراحی خاص خود را نداشته باشد. برای مثال آپریلیا همیشه موتوری برای اقشار متوسط بوده، دوکاتی روحیه اسپورتی داشته، موتوگودسی محبوب خاص‌پسندان بوده و کی‌تی‌ام برای عشاق آفرود درست شده با این حال هیچ کس نیست که وسپا را خاص‌ترین موتورسیکلت ایتالیایی بازار جهانی نداند.

وسپا، سوارکار خوش‌نقش فانتزی

خلاقیت اصلی وسپا نیز همین است که شیوه‌های طراحی که در عصر خود معمول بود را رها کرد و آغازگر مفهومی جدید با نام اسکوتر یا همان موتورهای جمع و جور سفرهای شهری با طراحی خاص بدنه و چرخ های کوچک بود که پس از عرضه اولیه خود به میزان فروش 17 میلیون موتور در پنج قاره دست یافت.

راست گفته‌اند که با زمان خیلی از چیزها عوض می‌شوند. این گزاره اینقدر می‌تواند قوی باشد که کلیشه‌ها را به چیزهایی رویایی و ناب و خاص بدل کند. طراحی و شاخصه های فنی این موتور، در طی چندین سال به تدریج سیر تکاملی خود را طی نمود و در طول این مدت همواره به روح اصیل وسپا به عنوان وسیله نقلیه ای که ویژگی سادگی استفاده را به همراه دارد و در دسترس همگان قرار دارد وفادار بوده است.

گستره وسپا

وسپا که در آغاز محصولی برای طبقات فقیرتر جامعه بود، به مرور و با گذشت زمان از یک اسکوتر ارزان و اقتصادی و ساده که باب میل خریداران کم‌بضاعت بود، به محصولی لوکس و خاص برای استفاده‌ عشاق لاکچری تبدیل شده است. این موتورسیکلت که در خط کشور جهان خط تولید دارد، در ایتالیا تنها در کارخانه وسپا واقع در توسکانی تولید شده و به بیش از 100کشور جهان از جمله ایران صادر می‌شود. وسپا البته مثل هر موتورسیکلت و دوچرخه دیگری یک یا چند نمونه‌ کپی هم دارد که توسط سازندگانی از دو کشور هند و چینی به بازار عرضه می شوند.

آیا وسپا در ایران خریداری دارد؟

سری جدید این موتورسیکلت‌های گروه وسپا در ایران بین 38.5 تا 90 میلیون تومان قیمت دارند. به گفته یکی از کارشناسان فروش بازار موتورسیکلت، این محصول به دلیل دست‌ساز بودن یکی از گران‌ترین نمونه‌های موجود در بازار است که از سوی هر کسی خریداری نمی‌شود. دانشجوهای جوان معماری و هنر و سینما یا ورزشکاران، بازیگران، هنرمندان و برخی دیگران ازاقشار سخت پسند از جمله خریداران وسپا هستند ضمن اینکه نباید فراموش کرد این اقتصادی بودن موتورسیکلت وسپا در کنار کیفیت ساخت بالای برند مذکور بوده که باعث شهرتش شده و هنوز هم یکی از ویژگی‌های بارز محصولات وسپا است. تولیدات وسپا اغلب در هر صد کیلومتر کمتر از 1.5 لیتر مصرف سوخت دارند و به لطف ابعاد کوچک و چابکی بالا می‌توانند در دل ترافیک شهری معجزه کنند.

وسپا از نگاه خریداران

سعید که حوالی نظام آباد به فروش موتورسیکلت مشغول است در مغازه خود انبوهی از محصولات باجاج هندف هیوسونگ کره جنوبی و بنلی ایتالیا را در کنار اقسامی از موتورسیکلت‌های وطنی می فروشد با این حال وقتی درباره وسپا از او می‌پرسیم معتقد است که «وسپا» مثل فرش دستباف ایرانی در بین انبوهی از برندها تک است. شیوه خاص رانندگی با وسپا، نرمی و راحتی سواری در کنار آرامش بالای این موتورسیکلت هنگام دورگرفتن و حرکت در سرعت بالا باعث شده تا وسپا به نمونه‌ای مخصوص افراد علاقمند به موتورسیکلت تبدیل شود که ضمن داشتن شخصیت آرام و قانون مدار، در سطح رانندگی بالایی از مهارت رانندگی قرار دارند.

وسپا، سوارکار خوش‌نقش فانتزی

انواع مدل‌های وسپا در ایران

هفت مدل وسپا در بازار وجود دارد که شامل اسپرینت، پریماورا، 946، جی‌تی‌اس، ال‌ام‌ال، پی ایکس و … بوده که در مدل‌ها و تریم های مختلفی به خریداران ایرانی عرضه می‌شوند. در عصر دلار 3700 تومان می‌شد با 10 تا 11 میلیون تومان یک وسپای ارزان قیمت! خرید ولی حالا این رقم به بیش از دو برابر رسیده به طوریکه برای ارزان‌ترین محصول وسپا که نو هم باشد باید حدود 22 میلیون تومان پرداخت.

البته نمونه‌های 20ساله وسپا با نام پی‌ایکس هم هنوز در بازار موجود بوده و قیمتی 3 تا4 میلیون تومانی دارند که سواری و کارایی خوبی داشته گرچه تعمیر و نگهداری آنها واقعا سخت و طاقت فرساست.

یک نمونه نسبتا جدید از وسپا هم در بازار هست که از عمر ان 5سال می‌گذرد و ال‌ام‌ال نام داشته که بین 5 تا8 میلیون تومان قیمت داشته و از پیشرانه تک سیلندر 150سی‌سی سود می برد.

پیاژیو در بین نمونه‌های نو از همه ارزان‌تر است و 22 میلیون تومان قیمت دارد. در عین حال، پریماورا که مهمترین محصول وسپا در ایران است، قیمتی سه برابر پیاژیو دارد. این یعنی برای خرید پریماورا 150 هم باید 60میلیون تومان پرداخت که واقعا رقم بالایی است و برای دریافت محصولی با مشخصات فنی این کاملا معمولی هزینه سنگینی است. ظرفیت پیشرانه این موتورسیکلت 155 سی سی و آرایش آن تک سیلندر چهارزمانه است که مجموعا با قدرت 12 اسب بخار و حداکثر سرعت آن حدود 82 کیلومتر در ساعت است.

سری GTS 300 هم که قیمتی 95 میلیونی دارد یکی دیگر از نمونه‌های وسپا است که با داشتن جای کافی برای دو سرنشین مدل نسبتا سریع‌تری به نظر می‌رسد. این نمونه هم فروش زیادی داشته و در دامنه گسترده‌ای در بازار حضور دارد.
گران‌ترین وسپای موجود در بازار ایران مدل 946 آن است که به دلیل طراحی خاص قیمت بالایی دارد. به گفته کارشناس فروش، این محصولات فروش خوبی دارند و الان فقط یک عدد از این مدل در انبار موجود است که سورمه‌ای رنگ است.

مدل دیگری از وسپای 946 قرار است به زودی به فهرست محصولات این شرکت بپیوندد که طراحی آن کار برند معروف «آرمانی» است و طبق اظهارات کارشناس این شرکت، احتمالا قیمت آن نزدیک به 130 میلیون تومان خواهد بود. البته که محصولات گران‌تری هم البته از سوی این شرکت ارائه می‌شود که نزدیک به 250 میلیون تومان قیمت داشته و از چرم بهتر، تجهیزات بیشتر مثل سیستم پخش پیشرفته و صندلی گرمکن‌دار سود می‌برند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر