اولین محصول مگاپلتفرم SP۱۰۰ چه ویژگی‌هایی دارد

سایپا رهام، مشخصات، قیمت و همه آنچه درباره این خودرو ایرانی باید بدانید

بهترین مزیت سایپا رهام در بخش طراحی را باید هماهنگی بالای خطوط بدنه در سه قسمت جلو، عقب و نمای کناری عنوان کرد که برخلاف طرح سه لتی و متناقض دنا پلاس و یا فرم نامفهوم و خشن ساینا می‌تواند تا مدت‌ها بیننده را به خود مشغول دارد.

فرادید؛ رهام نام نخستین خودرو ملی شرکت سایپا است که از زبان طراحی جدید و اختصاصی شرکت سایپا و ویژگی‌های یک اتومبیل شهری مدرن سود می‌برد. چهارشنبه هفته قبل در شیراز، سایپا موفق شد از نخستین اتومبیل کاملا مدرن خود که روی پلتفرم SP100بنا شده رونمایی کند. سایپا رهام که سدانی در رده سی (C segment) بوده، هدف خود را در بازار ایران کسب سهم سالانه 100 هزار دستگاه قرار داده و با تاکید بر ویژگی‌های یک اتومبیل مشابه نظیر رنو تندر 90 قصد دارد هدف خود را سریعا محقق سازد.
 
سایپا رهام، همه آنچه درباره این خودرو ایرانی باید بدانید
رهام، سدان جدید و ایرانی سایپا 

به گزارش فرادید، سایپا رهام در نگاه اول اتومبیلی با ظاهر شهری و لطیف به نظر می‌رسد که صرفنظر از اغراقات خودروهای امروزی که با اتومبیل‌های کره‌ای در بازار جهانی باب شد، تلاش دارد برای خریداران ایرانی پژو 206اس‌دی، رنو تندر پلاس و جیلی جی‌سی6 اکسلنت جایگزین مناسبی باشد. این خودرو که گفته می‌شود در 4تریم مختلف قرار است به بازار ایران عرضه شود، به لطف مشخصات مناسب از پتانسیل لازم برای حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار بوده و کاهش ارزش پول ملی هم بر قدرت رقابتش بیش از همیشه افزوده است. در یک گزارش کامل مشخصات، مزایا، معایب و آنچه باید درباره این خودرو بدانید را یک جا گردآوری کرده‌ایم که با خواندن آنها می‌توانید به درکی دقیق از ماهیت اتومبیل تازه سایپا دست پیدا کنید.

تاریخچه سازنده
سابقه تولید اتومبیل در شرکت خودروسازی سایپا به سال‌های دهه 50 خورشیدی (سال 1965 میلادی) برمی‌گردد، زمانی که سیتروئن با هدف سرمایه‌گذاری گسترده در صنعت خودرو ایران و تولید رده‌ای از محصولات ارزان‌قیمت شهری به تاسیس یک جوینت ونچر در ایران اقدام کرد و نام سایپا به این طریق شکل گرفت. سایپا (SAIPA) که مخفف عبارت فرانسوی شرکت تولید اتومبیل سیتروئن ایران (Société anonyme iranienne de production des automobiles Citroën) است، کار خود را با تولید سیتروئن دایان 2 CV آغاز کرد و بعدها محصولاتی نظیر مهاری و ژیان کار را هم به خط تولید خود اضافه کرد. تولید رنو5، رنو21، سیتروئن زانتیا، کیا ریو و رنو لوگان از دیگر فعالیت‌هایی است که دومین خودروساز ایران در طول 5 دهه اخیر به انجام آنها همت گمارده است. این شرکت که از سال 1392 به تولید محصول بومی تیبا اقدام کرده، 4اتومبیل تیبا سدان، تیبا2 هاچ‌بک، ساینا و کوییک را هم در سبد تولید خود داشته و با معرفی مدل کاملا جدید رهام قصد دارد عصر تازه‌ای از فعالیت صنعتی را برای خود رقم بزند.

وضعیت و چشم‌انداز فروش جهانی
سایپا از بدو ورود به بازار خودرو ایران همواره تلاش کرده صادرکننده نخست اتومبیل به منطقه خاورمیانه باشد که گرچه در برخی سال‌ها توانسته میزان صادرات اتومبیل‌های خود به عراق، سوریه، ونزوئلا و چند منطقه دیگر را تا بیش از 6 هزار دستگاه هم افزایش دهد اما این مورد هیچ‌گاه به یک رویه باثبات و مدرن تبدیل نشده و نه سطح تکنولوژی محصولات صادراتی و نه بازارهای هدف از عمق و کیفیت چندان بالایی برخوردار نبوده‌اند. سایپا با داشتن سه زیر مجموعه زامیاد، پارس خودرو و سایپا دیزل سال گذشته موفق شده در ایران بیش از 600 هزار دستگاه اتومبیل بفروشد ضمن اینکه چیزی بین 3 تا 4 هزار دستگاه خودرو هم به بازار عراق صادر کرده است. برنامه تازه صادراتی سایپا این است که با رساندن تیراژ مدل رهام به حدود 100 هزار دستگاه در سال، صادرات خود را تا 15 هزار دستگاه افزایش دهد که به نظر می‌رسد با داشتن یک استراتژی صحیح بازاریابی و تبلیغات در منطقه و برخی بازارهای دیگر، بتوان به آن ظرف سه سال آینده دست یافت.

معرفی محصول
سایپا اعلام کرده نام رهام برگرفته از یک پرنده بومی نواحی مرکزی کشور است که به سختی می توان آن را شکار کرد. همین عامل هم نشان می‌دهد محصول تازه چه اندازه در نقشه استراتژیک این شرکت وضعیتی حیاتی دارد. رهام را باید حاصل توان مهندسان گروه تحقیقات و توسعه شرکت سایپا و نیز مشاوره شرکای چینی، کره‌ای و فرانسوی سایپا دانست که بعد از 4سال از آغاز فعالیت متمرکز روی پروژه SP100 در نهایت تا اواخر تیرماه 97 به سرانجام رسید.
 
بهترین مزیت سایپا رهام در بخش طراحی را باید هماهنگی بالای خطوط بدنه در سه قسمت جلو، عقب و نمای کناری عنوان کرد که برخلاف طرح سه لتی و متناقض دنا پلاس و یا فرم نامفهوم و خشن ساینا می‌تواند تا مدت‌ها بیننده را به خود مشغول دارد.
 طراحی رهام، سدان جدید و ایرانی سایپا برگ برنده این خودرو در بازار مصرف است
 
این اتومبیل که قرار است جایگزین ایرانی خودروهایی همچون کیا ریو، تندر90، ولیکس سی30، جیلی جی‌سی6 اکسلنت و پژو 206 اس‌دی باشد، با داشتن ابعادی بیشتر از محصولات مذکور، دامنه وسیعی از آپشن‌های رفاهی و ایمنی در کنار ظاهر مدرن و شکیل شهری، به نوعی اتومبیل مهم بازار خودرو ایران در دورا نتحریم‌های دوباره آمریکا است که برای نخستین بار از طریق یک همکاری عاقلانه چندجانبه با شرکای داخلی و جهانی به نتیجه نسبتا مطلوبی رسیده است. سایپا رهام که در کنار دنا توربوپلاس دو اتومبیل رقابت‌پذیر ایرانی در بازار 1.6میلیونی خودرو کشور هستند، هر دو در محدوده قیمتی 50 تا 75میلیون تومان بسته به سطح تجهیزان مشتریان ایرانی را هدف قرار داده‌اند.

طراحی بدنه
با اینکه نمی‌توان نمره‌ای در حد و اندازه ساخته‌های کره‌ای برای «سایپا رهام» در نظر گرفت ولی به راحتی نمی‌توان از کنار خلاقیت سایپا در طرح یک بدنه ساده، مدرن و بی آلایش شهری که‌ می‎تواند تا چند سال زیبایی خود را در خط تولید حفظ کند، به سادگی گذشت. استفاده از خطوط نرم، حجم‌های سیال و فرم‌های پف‌آلود در سپر، چراغ‌های جلو و کناره‌ها باعث شده تا در نگاه اول این اتومبیل ایرانی را نزدیک به محصولات شورولت، فیات و یا حتی محصولات قدیمی‌تر شرکت کیا است.
 
بهترین مزیت سایپا رهام در بخش طراحی را باید هماهنگی بالای خطوط بدنه در سه قسمت جلو، عقب و نمای کناری عنوان کرد که برخلاف طرح سه لتی و متناقض دنا پلاس و یا فرم نامفهوم و خشن ساینا می‌تواند تا مدت‌ها بیننده را به خود مشغول دارد.
 
بهترین مزیت این خودرو در بخش طراحی را باید هماهنگی بالای خطوط بدنه در سه قسمت جلو، عقب و نمای کناری عنوان کرد که برخلاف طرح سه لتی و متناقض دنا پلاس و یا فرم نامفهوم و خشن ساینا می‌تواند تا مدت‌ها بیننده را به خود مشغول دارد. استفاده از رینگ و لاستیک 15 و 16 اینچی در نمونه‌های پایه و فول خودرو در کنار دی لایت چراغ‌های جلو، طراحی یک دماغه مدرن و سپری با سه ورودی هوا کمک کرده تا رهام سایپا اتومبیلی با امتیاز مناسب در بخش طراحی بیرونی باشد. موردی که یک دستاورد خوشایند برای گروه سایپا بوده و به نظر برگ برنده رهام در بازار اتومبیل‌های سدان شهری با قیمت کمتر از 75 میلیون تومان است.

نمای داخلی
این بخش را باید حاصل مشاوره بیش از حد سایپا از رفقای چینی دانست که علاوه بر شباهت آشکار به اتاق برخی نمونه‌های موجود در کشور، زبان طراحی خاصی نداشته و از نظر کیفیت ساخت نیز حرف زیادی برای گفتن ندارد. رهام که قرار است رقابت سختی را با اتومبیل‌های آپشنال و پرزرق و برق چینی راه بیاندازد، با این اتاق بایستی خوش‌شانس باشد تا بتواند نظر خریداران را به سمت خود جلب کند.
 
بهترین مزیت سایپا رهام در بخش طراحی را باید هماهنگی بالای خطوط بدنه در سه قسمت جلو، عقب و نمای کناری عنوان کرد که برخلاف طرح سه لتی و متناقض دنا پلاس و یا فرم نامفهوم و خشن ساینا می‌تواند تا مدت‌ها بیننده را به خود مشغول دارد.
کابین سایپا رهام، که از فرم جدید متفاوتی نسبت به دیگر محصولات شرکت برخوردار است
 
البته استفاده از صفحه لمسی 7 یا 10 اینچی در کنار جعبه دنده اتوماتیک و سانروف کمک می‌کند رهام اتومبیلی جذاب برای برخی از اقشار جامعه باشد اما استفاده ناشیانه از موادی با رنگ نقره‌ای در بخش‌هایی از داشبورد سطح کیفی اتومبیل را کاهش داده است. البته در نمونه فول آپشن این ایراد کمتر به چشم آماده و با دو رنگ شدن تریم داخلی اتاق، افزوده شدن قطعات چوب نما به داشبورد و نصب صندلی‌های چرمی، ما شاهد یک اتاق قابل قبول، به نسبت مدرن و قابل اعتنا از سایپا هستیم که در مقایسه با دو تجربه قبلی شرکت در تیبا و کوئیک، به نظر امتیاز بالاتری را به خود اختصاص خواهد داد.

ابعاد و گنجایش
یکی از جالب‌ترین نکات درباره سایپا رهام همین ابعاد خاص خودرو است که موجب شده تا پلتفرم SP100 بتواند برای خودروسازی ایرادن نویدبخش یک حرکت روبه جلو باشد. سایپا رهام که با داشتن ابعادی معادل 4.46، 1.76 و 1.50 متر در طول، عرض و ارتفاع، خود را محصولی مابین رنو تندر90 و دنا نزدیک کرده و با داشتن فاصله بین دو محور 2.65 متر علاوه بر برای بر تندر90، از گنجایش 420 لیتری صندوق عقب برخوردار است.
 
بهترین مزیت سایپا رهام در بخش طراحی را باید هماهنگی بالای خطوط بدنه در سه قسمت جلو، عقب و نمای کناری عنوان کرد که برخلاف طرح سه لتی و متناقض دنا پلاس و یا فرم نامفهوم و خشن ساینا می‌تواند تا مدت‌ها بیننده را به خود مشغول دارد.
 
سایپا که هدف خود از طراحی این سدان را ارجحیت دادن راهام بر رقبای خارجی عنوان کرده، بسته به سطح تجهیزات و نوع موتور از وزنی معادل 1250 تا 1320 کیلوگرم برخوردار استو توانایی حمل 5سرنشین را هم دارد.

وضعیت فنی
طبق آنچه فرادید در مصاحبه مهندس یزدانبخش از اعضای انجمن قطعه‌سازان ایران نوشته بودف موتور اصلی رهام یک نمونه توربو،3سیلندر و 130 تا 160 اسب بخاری است که با تکنولوژی پیشرفته، از مجموعه موتورهای ملی سایپا بوده که می‌تواند شتاب و هندلینگ مناسبی به مدل شهری رهام ببخشد. سایپا رهام اما فعلا با پیشرانه‌ی 1.6 لیتری یا به طور دقیق‌تر، 1650 سی‌سی عرضه می‌شود که قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 154 نیوتن‌متر تولید می‌کند.
 


 
این موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ، مشابهت زیادی با قوای محرک جدید، روی برلیانس H330 دارد و احتمالا، تحت لیسانس برلیانس چین در ایران تولید خواهد شد. رهام، با جعبه‌دنده دستی 5 سرعته یا گیربکس اتوماتیک 6 سرعته عرضه خواهد شد و بین 1260 تا 1330 کیلوگرم، وزن خواهد داشت. با این اوصاف، می‌توان پیش‌بینی کرد که نخستین خودرو واقعا ملی سایپا، در زمانی حدود 11 تا 13 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و با اندکی بهبود نسبت به خودروهای خانواده برلیانس بتواند تا نهایت سرعت 195 کیلومتر بر ساعت هم حرکت کند. با اینکه این خبر هنوز تایید نشده اما گویا رهام نیامده موفق شده بالاترین استانداردهای تولید خودرو در کشور را که به قوانین 85 گانه مشهورند به راحتی پاس کند.


امکانات و ایمنی
شاید مهم‌ترین و حیاتی‌ترین هدف سایپا در ساخت سدان رهام همین مسئله ایمنی باشد. طبق اعلام مسئولان شرکت هم سایپا موفق شده با مدل رهام 3ستاره از 5ستاره موسسه انکپ چین را دریافت کند که خود به معنی بهبود سطح استانداردهای تولیدی سایپا در بخش محافظت از جان سرنشینان است. به لطف همین موارد و مشاوره از شرکت‌های موفق چندملیتی، رهام احتمالا خواهد توانست سطح ایمنی خود را به مرز اتومبیل‌های خوشنامی همچون پژو 206 و تندر 90 نزدیک نماید. این اتومبیل که در نمونه پایه دارای 2 کیسه هوای ایمنی و سیستم‌های ترمز جدید و دیسکی است، با یک ارتقا چشمگیر در مدل فول آپشن با 6 ایربگ ، ترمز ضد قفل (ABS) درکنار فناوری توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) سود برده و خوشبختانه سیستم مدیریت تعادلرا هم در لیست آپشن‌های قابل انتخاب خود گنجانده است.
 
بهترین مزیت سایپا رهام در بخش طراحی را باید هماهنگی بالای خطوط بدنه در سه قسمت جلو، عقب و نمای کناری عنوان کرد که برخلاف طرح سه لتی و متناقض دنا پلاس و یا فرم نامفهوم و خشن ساینا می‌تواند تا مدت‌ها بیننده را به خود مشغول دارد.
 
در کنار اینها رهام به واسطه هدف‌گذاری کلان خود، روی عرضه با انبوهی از آپشن‌های رفاهی و ارتباطی تمرکز کرده و به امکاناتی نظیر سانروف، صندلی چرمی، نمایشگر لمسی 7 یا 10 اینچ (بسته به تیپ خودرو)، سیستم پایش فشار باد لاستیک، کروز کنترل، فرمان برقی با سختی حساس به سرعت، کلیدهای کنترل روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار، صندلی با قابلیت تنظیم ارتفاع، آینه‌های جانبی فلزی همراه باز و بسته شدن اتوماتیک، سنسور پارک عقب، ورود و خروج بدون نیاز به کلید، استارت دکمه‌ای و رینگ‌های اسپرت آلومینیوم 15 تا 16 اینچی پنج محوره مجهز است.

جمع‌بندی و چشم انداز بازار
قیمت برای سرنوشت رهام فاکتوری حیاتی است. اگر سایپا بتواند قیمت گونه پایه این اتومبیل جدید و آپشنال را کمتر از 50 میلیون تومان محدود کند و انواع فول اپشنال آن را هم با کمتر از 60 تا 65 میلیون تومان به دست مشتریان برساندف احتمالا بتواند به قتل و عام گروه کثیری از اتومبیل‌های چینی موجود در بازار نائل آمده و فروش بالایی را در بازار تجربه کند.و البته نکته اساسی در موفقیت این خودرو، رضایت مشتریان از سطح کیفی این خودرو است که به گفته یکی از مدیران بخش تحقیقات گروه سایپا، بسیار بالا می باشد. باید منتظر ماند و دید تا چه اندازه رهام خواهد توانست موفقیت را در بازار تجربه کند.



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان