دیگر زمان پیشرانههای پرصدا و تنفس طبیعی خطی و 6 سیلندر بیامو گذشته است. آن صدای گرفتهای که ما به آن عادت کرده بودیم، جای خود را به نعرههای خفهی موتورهای مجهز به توربوشارژر داده است. بااینحال باواریاییها فراموش نکردهاند چگونه پیشرانهای قدرتمند و عالی بسازند. درحالی که ما ممکن است آن نمونههای خارقالعادهی گذشته را فراموش کرده باشیم؛ بیامو همچنان در حال ساخت برخی از همان پیشرانههای خیرهکننده است. بیامو قصد دارد تا در آیندهای نزدیک چندین موتور جدید و هیجانانگیز را روانهی بازار کند؛ اما اجازه دهید تا 5 نمونه از بهترین پیشرانههای این شرکت در سال 2017 را بررسی کنیم.
5. پیشرانه 4 سیلندر توربو دو لیتری B48
شاید یکی از رایجترین پیشرانهها در خط تولید بیامو، B48 باشد. این مدل تقریبا در تمامی خودروهای بیامو حضور دارد. این موضوع میتواند اتفاقی خوب باشد، زیرا B48 یکی از بهترین پیشرانههای چهار سیلندر دنیا محسوب میشود. این پیشرانه نرم، پرقدرت و کارآمد است و میتواند بیش از نیاز لازم قدرت تولید کند. اخیراً در بررسیهای نشریات خودرویی از بیامو 530i مجهز به B48، توان کافی و شتاب مناسب خودرو با وجود جثهی بزرگ آن، نکتهای بود که تمامی کارشناسان به آن اذعان کردند. تنها عیب این پیشرانه این است که آن جلال و جبروت نمونههای پیشین بیامو را ندارد؛ اما این ایراد به خاطر برتری آن در دستهی خود قابلچشمپوشی است.
4. پیشرانه دیزلی 3 لیتری کوادتوربو B57
این پیشرانه یک شگفتی است. B57 با حجم تنها 3 لیتر و 6 سیلندر قادر به تولید 394 اسب بخار قدرت و 760 نیوتون متر گشتاور است. البته لازم به ذکر است که بیامو برای تولید این میزان توان از چهار توربوشارژ کمک گرفته است؛ با این حال این آمار و ارقام همچنان قابل ستایش هستند. 760 نیوتون متر گشتاور تولیدشده توسط یک پیشرانهی 6 سیلندر، صرفنظر از تعداد توربو شارژرهای آن، قطعاً شگفتانگیز است؛ اما چیزی که بیشتر از قدرت خارقالعادهی این پیشرانه جلب توجه میکند، نرمی و کاربردی بودن آن است. B57 قدرت بیامو 750d را تأمین میکند و به این سدان فوق لوکس امکان رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در 4.5 ثانیه میدهد. این آمار برای یک خودروی لوکس دیزلی عظیمالجثه عالی است.
3. پیشرانه هیبریدی بیامو i8
درست حدس زدید. این پیشرانه فقط یک نمونهی احتراق داخلی نیست و از نوع هیبریدی است؛ اما واقعاً مجموعهای شگفتانگیز است که نمیتوان از آن صرفنظر کرد. بهعلاوه، موتور احتراق داخلی موجود در این پیشرانه بخش مهمی از خاص بودن آن محسوب میشود. پیشرانهی 1.5 لیتری سه سیلندر توربو شارژ موجود در بیامو i8 شبیه همان نمونهی پایهای است که میتوان در یک مینی کوپر ارزانقیمت پیدا کرد. بااینحال، این مدل تقویت شده است و میتواند تا 228 اسب بخار قدرت و 320 نیوتون متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه در i8 با یک موتور الکتریکی ترکیب شده است. موتور الکتریکی این خودرو وظیفهی تأمین قدرت چرخهای جلوی آن را بر عهده دارد. مجموع توان خروجی مجموعهی قوای محرکهی بیامو i8 به 357 اسب بخار و 570 نیوتون متر گشتاور میرسد. این قدرت از خودرویی تولید میشود که تنها سه سیلندر دارد و میتواند در حدود 4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. بهعلاوه، i8 میتواند با باتری نیز کار کند و 121.6 کیلومتر مسافت را در این حالت پشت سر بگذارد.
2. پیشرانه 8 سیلندر 4.4 لیتری بیامو M550i
درحالیکه هنوز کدی برای پیشرانهی خودروی M550i اعلام نشده است؛ اما تقریباً از تمامی خصوصیات آن آگاه هستیم. M550i با وجود اینکه یک محصول عالی از بخش M شرکت بیامو نیست، اما خودرویی توانمند محسوب میشود. پیشرانهی 8 سیلندر 4.4 لیتری تویین توربوی این خودرو توانایی تولید 462 اسب بخار قدرت و 650 نیوتون متر گشتاور دارد. با اینکه این رقم با پیشرانهی نسل پیشین F10 خودروی M5 برابر نیست؛ اما M550i سبکتر و مجهز به سیستم چهارچرخ محرک را سریعتر از M5 نسل گذشته میکند. بیامو مدعی است که این خودرو میتواند در زیر 4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. با این شرایط دیگر چه کسی به M5 نیاز دارد؟
1. پیشرانه 3 لیتری توربو B58
این گزینه شاید جذابترین مورد در میان پیشرانههای بیامو نباشد؛ اما درمجموع از دید منتقدان بهترین نمونهی تولیدی این شرکت محسوب میشود.
آیا پیشرانههای دیگری از بیامو با توان تولیدی بیشتر از B58 وجود دارند؟ مسلماً. آیا پیشرانههای پیشرفتهتری نسبت به B58 توسط بیامو تولید شدهاند؟ قطعاً. بااینحال، هیچکدام از پیشرانههای بیامو ترکیبی از توان، صدا و قیمتی در حد و اندازههای نمونهی 3 لیتری B58 ارائه نمیدهند. صدای این پیشرانه در دورهای بالا همان غرش جذاب را دارد و ما را به یاد مدلهای قدیمی بیامو میاندازد. بهعلاوه، این پیشرانه کاملاً انعطافپذیر است و در انواع محصولات تولیدکنندهی مطرح باواریا، اعم از نمونههای کوچک سریهای 2، 3 تا سدانهای لوکس سری 5 و 7 دیده میشود. برای تهیهی این پیشرانه نیازی به پرداخت رقمهای میلیون دلاری نیست. این پیشرانهای واقعاً شگفتانگیز از تمامی جهات است که از پس وظایف خود بهخوبی برمیآید. به همین خاطر است که B58 بهترین موتور این خودروساز آلمانی لقب میگیرد.