مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان خبر داد

مقادیر مجاز نیترات در شبکه‌ آب چهارمحال و بختیاری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری اکنون نیترات مورد استفاده در تمام شبکه‌های آب استان مجاز است اما در آینده ممکن است این نیترات دارای وضعیت وخیم شود.

مقادیر مجاز نیترات در شبکه‌ آب چهارمحال و بختیاری

«قدرت‌الله بیگلری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وجود نیترات در آب شرب، اظهار کرد: نیترات در آب برخی مناطق بیشتر و در بعضی مناطق کمتر بوده که در بروجن به‌علت کم بودن میزان بارش نسبت به سایر نقاط استان بیشتر است.

وی در خصوص ارتباط میان نیترات و میزان بارش نزولات آسمانی گفت: زمانی که بارش کاهش می‌یابد، آب کمتر شده و غلظت زیاد می‌شود.

بیگلری با بیان این‌که بر اساس استاندارد شبکه جهانی بهداشت، باید نیترات آب کمتر از 50 میلی گرم بر لیتر(50 PPM) باشد، تصریح کرد: در بروجن چاه‌هایی موجود است که نیترات آنان 60 و 70 میلی گرم بر لیتر است.

وی ادامه داد: با ریختن آب این چاه در داخل مخزن وریختن آب چاه‌هایی که نیترات کمتر برای مثال نیترات 20 دارند داخل همین مخزن، در نهایت معدل خروجی مخزن، نیترات زیر PPM40 خواهد شد که در بروجن و غرب شهرکرد با این روش میزان نیترات زیر 40 PPM است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان تاکید کرد: در شبکه آب بروجن در هر نقطه‌ای از شبکه که آب مورد آزمایش قرار گیرد نیترات زیر 40 میلی گرم بر لیتر مشاهده می‌شود.

بیگلری اضافه کرد: چاه‌های با نیترات 60 و 70 میلی گرم بر لیتر معمولا در تابستان مورد استفاده هستند و در زمستان که میزان مصرف آب کمتر می‌شود این چاه‌ها روشن نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیترات در بسیاری مواد غذایی وجود دارد، گفت: نیترات سرطان‌زا است و در دراز مدت آثار خود را نشان می‌دهد.

بیگلری تاکید کرد: اکنون نیترات مورد استفاده در تمام شبکه‌های آب استان مجاز است اما در آینده ممکن است این نیترات دارای وضعیت وخیم شود.

وی اضافه کرد: میزان استاندارد نیترات در برخی کشورها به 80 رسیده اما ایران هنوز این استاندارد را نپذیرفته است.

بیگلری اظهار کرد: آب چاه کنار رودخانه شهر کاج که برای تامین آب این شهر در نظر گرفته شده، دارای نیترات زیر 10 میلی‌گرم بر لیتر است.

وی تصریح کرد:با استفاده از روش‌های غشایی و اسمز معکوس می‌توان نیترات آب را کاهش داد که در حال حاضر در استان از این روش‌ها استفاده نمی‌شود زیرا هزینه بالایی دارد و ترجیح بر این است که از روش رقیق سازی به معنای ترکیب کردن نیترات بالای یک چاه و نیترات پایین یک چاه، استفاده شود که در حال حاضر این اقدام در استان انجام می‌شود.

بیگلری ادامه داد: اگر در آینده روش رقیق سازی جواب ندهد باید به سمت روش‌های غشایی و ... برای کاهش نیترات آب رفت.

وی خاطرنشان کرد: در شهرهایی مثل بروجن مصرف سرانه حدود 880 تا 200 لیتر نفر بر روز است اما متاسفانه در شهرکرد، فارسان، لردگان مصرف سرانه از 200 لیتر نفر بر روز بیشتر است و تا 230 لیتر بر روز می‌رسد.

بیگلری بیان کرد: استاندارد مصرف سرانه برای جمعیت بالای 500 هزار نفر، 176 لیتر نفر بر روز است و برای جمعیت زیر 500 هزار نفر، کمتر است.

وی ارزان بودن قیمت آب را از دلایل مصرف بیش از استاندارد دانست و گفت: با افزایش قیمت آب، مصرف آب کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه آبرسانی به 39 شهر چهارمحال و بختیاری بر عهده شرکت آب و فاضلاب روستایی استان است، خاطرنشان کرد: آب شرب چهارمحال و بختیاری جز با کیفیت‌ترین آب‌ها است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان