ماهان شبکه ایرانیان

۱۷راه ساده برای شادتر زیستن

چرا با وجود اینکه همه می‌دانیم خنده، امید و خوش‌بینی لذت زندگی را دوچندان می‌کنند، در برخی از ما فقط استعداد جدی‌بودن، متانت و حتی بدبینی وجود دارد؟ تحقیقات نشان داده که ژنتیک ممکن است نقش زیادی در میزان خوشحالی و شادی روزانه ایفا کند

17راه ساده برای شادترزیستن

چرا با وجود اینکه همه می‌دانیم خنده، امید و خوش‌بینی لذت زندگی را دوچندان می‌کنند، در برخی از ما فقط استعداد جدی‌بودن، متانت و حتی بدبینی وجود دارد؟ تحقیقات نشان داده که ژنتیک ممکن است نقش زیادی در میزان خوشحالی و شادی روزانه ایفا کند. برخی از افراد ذاتاً خوش‌خنده، سرحال و خوشحال‌اند، در حالی که عده‌ای تا اندازه‌ای غمگین و مأیوس‌اند. البته نقش عواملی مانند سن، جنس، تحصیلات، شغل و جایگاه اجتماعی را نباید نادیده گرفت. با وجود عوامل یادشده، اعمال و افکار متعددی هست که روی چگونگی احساسات ما طی روز تأثیر می‌گذارد. برخی از این اعمال و افکار به شرح زیر است:

1. کاری را که دوست دارید انجام دهید. با پرداختن به کارهایی که از آن‌ها لذت نمی‌برید، بیشتر روزهای خود را با افسردگی و احساس بدبختی سپری می‌کنید. به خاطر داشته باشید که در انتخاب شغل و رشته تحصیلی نیز به این موضوع توجه کنید و در زمینه‌های موردعلاقه خود به فعالیت حرفه‌ای بپردازید.

2. اوقاتی را به خانواده و دوستان خود اختصاص دهید. گذراندن زمانی در کنار کسانی که دوستشان دارید، نه تنها باعث لذت و آرامش شما می‌شود، بلکه موجب می‌شود احساس کنید که موردعلاقه، احترام و محبت هستید.

3. فیلم کمدی ببینید. هیچ چیز مانند چنددقیقه خنده از ته دل نمی‌تواند تنش را در شما از بین ببرد. اگر فیلم‌های ویدئویی خنده‌دار در اختیار ندارید، از دیدن کارتون‌هایی مثل «تام و جری» یا فیلم‌های کمدی 5 دقیقه‌ای اینترنتی لذت ببرید.

4. به تأثیرات مثبت فکر کنید. برخی اوقات لازم است به خودمان یادآوری کنیم که وقایع و اتفاقات به آن بدی که به نظر می‌رسند، نیستند؛ مثلاً این جمله‌ها را مرتب به خودتان بگویید: «خداوند مرا در کارهایم یاری می‌دهد»، «امروز، روز بسیار خوبی است»، «من در کارم فوق‌العاده‌ام» یا «اطرافیان مرا دوست دارند و به من احترام می‌گذارند»… .

5. هر روز فهرستی از 10مورد، شخص، رویداد و… که به خاطر آن‌ها شکرگزارید، تهیه کنید. هیچ موردی در فهرست امروز و دیروز شما نباید مشترک باشد.

6. ورزش و نرمش کنید. انجام‌دادن تمرینات سبک ورزشی باعث ترشح اندورفین و نشاط و تقویت روحیه می‌شود.

7. خودتان را در چالش‌ها و درگیری‌های سالم بیندازید. این امر بر هوشیاری و خودآگاهی و در نتیجه انرژی بدنی و روانی شما می‌افزاید.

8. خودجوش باشید. خودانگیخته‌بودن در هر یک از زمینه‌های تفریحی، شغلی، تحصیلی، خانوادگی و… شادی‌آور و انرژی‌زاست.

9. هر روز بخندید. خندیدن باعث آزادشدن آنتی‌بادی‌ها و هورمون‌های تقویت‌کننده دستگاه ایمنی بدن می‌شود.

10. راهی برای رهایی از استرس و تنش پیدا کنید. انباشته‌شدن تنش‌ها شما را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌های روحی و جسمی می‌کند.

11. در مسابقات و بازی‌های گروهی شرکت کنید. بازی یکنواختی زندگی را از بین می‌برد و به شما این امکان را می‌دهد که در موقعیتی غیرتهدیدکننده، به مغز خود استراحت بدهید. به خاطر داشته باشید که آنچه اهمیت دارد، لذت‌بردن از شرکت در بازی‌هاست، نه نتیجه آن‌ها.

12. در بازی‌های کودکان شرکت کنید. کودکان منبع شادی، خلاقیت و خنده‌اند. با آن‌ها همگام شوید و اجازه بدهید شما را هدایت کنند.

13. ساده لباس بپوشید. ما اغلب برای تأثیرگذاشتن بر دیگران لباس می‌پوشیم و نگران قضاوت آن‌ها هستیم. پوشیدن لباس‌های ساده و درعین‌حال راحت و مناسب باعث کاهش تنش می‌شود و به شما کمک می‌کند که خود واقعی‌تان را نشان دهید.

14. خودتان را تشویق کنید. شما قادرید کارهای بزرگی انجام دهید. تمجید از خودتان باعث می‌شود که این توانایی افزایش یابد و اعتمادبه‌نفستان بالا رود.

15. فیلم کمدی بسازید. با کمک دوربین‌های فیلم‌برداری یا حتی دوربین تلفن همراه‌تان از وقایع و لحظات شادی‌آور زندگی‌تان فیلم بگیرید. ثبت این لحظات و مراجعه به آن‌ها باعث خنده و شادی شما خواهد شد.

16. در اتاق خود یا دفتر کارتان پوسترهای کارتونی یا کاریکاتور نصب کنید. دیدن این تصاویر باعث نشاط و سرزندگی شما خواهد شد.

17. از دیگران تمجید کنید. اینکه اطرافیان احساس کنند از آن‌ها قدردانی شده حس خوبی به شما می‌دهد، حتی اگر این کار را فقط با لبخندزدن و گفتنِ «از کار خوب شما متشکرم» انجام دهید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان