خواص تخم شربتی در چیست؟

تخم شربتی یک دانه سیاه است که دور آن را ماده‌ای شفاف فرا گرفته است. تخم شربتی نام دانه ریحان است

خواص تخم شربتی در چیست؟

تخم شربتی یک دانه سیاه است که دور آن را ماده‌ای شفاف فرا گرفته است. تخم شربتی نام دانه ریحان است. اکثر افراد از این دانه در ماه‌های گرم سال استفاده می‌کنند تا عطش و تشنگی آن‌ها از بین رود. تخم شربتی دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است و می‌تواند بسیاری از مواد مغذی لازم برای بدن ما را تامین کند. اما درباره خواص تخم شربتی چقدر می‌دانیم؟ با خوردن این دانه سیاه چه فایده‌ای به بدن‌مان خواهیم رساند؟

احتمالا تا به حال بارها تخم شربتی را در مغازه‌های اطرافتان دیده‌اید و بی تفاوت از کنار آن‌ها رد شده‌اید؛ اما اگر بدانید این دانه‌های کوچک چه خواصی دارند احتما با تامل بیشتری به آن نگاه خواهید کرد و حتی ممکن است وسوسه خریدن آن را هم تجربه کنید.

ریحان گیاه بومی هندوستان است. برگ‌های این گیاه نیز به شدت برای سلامت افراد مفید هستند و خاصیت زیادی دارند. این دانه‌ها به تقویت سیستم بدنی کمک بسزایی می‌کنند. ممکن است به دلیل شباهت آن‌ها با دانه چیا آن‌ها را با هم اشتباه بگیرید. این دانه سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، چربی‌های ضروری و فیبر است و هیچ کالری‌ای ندارد. محققان معتقدند این دانه سرشار از آنتی اکسیدان است و علاوه بر اینکه به کنترل دیابت کمک می‌کند برای پوست نیز مفید است.

به دلیل اینکه جویدن این دانه‌ها سخت است معمولا آن را به صورت خام مصرف نمی‌کنند. برای استفاده آن را در آب قرار می‌دهند تا خیس بخورد و حالت ژلاتینی پیدا کند. می‌توانید روزی حداقل 2 قاشق چایی خوری از آن را مصرف کنید.

این دانه‌های مغذی طعم خاصی ندارند و برای رساندن مواد مغذی لازم به بدن استفاده می‌شود. می‌توانید آن را درون لیمونادتان بریزید یا آن را با بستنی میل کنید. آن‌ها باعث ایجاد طعم تازگی در میان وعده‌های شما می‌شوند. حتی می‌توانید آن را به سوپ و پاستا اضافه کنید و از بافتی که درون آن‌ها به وجود می‌آید لذت ببرید.

خواص تخم شربتی

خواص تخم شربتی

کمک به کاهش وزن

این دانه‌ها دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند و متابولیسم و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهند. اگر قصد لاغر شدن دارید می‌توانید از این دانه‌ها استفاده کنید. تخم شربتی سرشار از فیبر است و به همین دلیل شما را مدت زمان طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. برای کنترل اشتهایتان می‌توانید از تخم سربتی به عنوان میان وعده استفاده کنید. می‌توانید آن را همراه یک کاسه ماست یا سالاد میوه میل کنید.

کاهش حرارت بدن

تخم شربتی دمای بدن را به حد چشم گیری کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که استفاده از آن در فصل گرما بیشتر می‌شود. ترکیب تخم شربتی با آب، شکر و عسل یک ترکیب عالی و بهشتی را برای شما در فصل تابستان به ارمغان می‌آورد. تخم شربتی یکی از خنک‌ کننده‌های بدن است. مردم آن را به نوشیدنی‌ها، شربت‌ها و میلک شیک خود اضافه می‌کنند.

کنترل سطح قند خون

این دانه‌ها برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو بسیار مفید است زیرا به کنترل قند خون آن‌ها کمک می‌کند. آن‌ها به بدن کمک می‌کنند تا روی تبدیل کربوهیدرات به گلوکز کنترل بیشتری داشته باشد. دانه‌های ریحان را در آب قرار دهید و بعد از خیس خوردن آن را به یک لیوان شیر اضافه کنید و به عنوان صبحانه آن را بنوشید. این نوشیدنی برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است.

 از بین بردن یبوست و نفخ شکم

از دیگر خواص تخم شربتی این است که به طور طبیعی بدن را سم زدایی می‌کند و کارکرد روده را تنظیم می‌کند. با خوردن تخم شربتی می‌توانید به درمان یبوستتان کمک کنید. اگر دچار یبوست شده‌اید برای چند شب یک لیوان سیر همراه با تخم شربتی میل کتید. این ترکیب مانند پاک کننده معده کار می‌کند و مشکلتان را بر طرف می‌کند.

ما درباره برخی از خواص تخم شربتی صحبت کردیم. اگر شما هم چیز بیشتری درباره این خواص می‌دانید لطفا در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان