برای دفع سنگ کلیه چه کاری باید انجام دهیم؟

برای دفع سنگ کلیه از مایعات بسیار از جمله آب سبزیجات استفاده کنید.

برای دفع سنگ کلیه چه کاری باید انجام دهیم؟
سنگ کلیه چیست؟

سنگ‌های کلیه، رسوبات سختی از نمک و مواد معدنی هستند که اغلب از کلسیم یا اسید اوریک ساخته می‌شوند. آنها در داخل کلیه تشکیل می‌شوند اما می‌توانند از جایشان حرکت کنند و به سایر بخش‌های دستگاه ادراری بروند.

سنگ کلیه سایزهای مختلفی دارد. برخی به کوچکی نقطه‌ی پایان این جمله هستند – یعنی کسری از سانتی‌متر – اما بعضی می‌توانند تا چند سانتی‌متر هم رشد کنند. برخی سنگ های کلیه ممکن است آن‌قدر بزرگ شوند که تمام فضای کلیه را اشغال کنند.

سنگ‌ کلیه هنگامی تشکیل می‌شود که مقدار بسیار زیادی از برخی مواد معدنی در ادرار شما جمع شود. هنگامی که مایعات کافی مصرف نمی‌کنید، مقادیر بالایی از این مواد در داخل ادرار شما جمع می‌شوند و ادرارتان غلیظ می‌شود. وقتی سطوح مواد معدنی موجود در ادرار زیاد باشد، احتمال تشکیل سنگ کلیه بیشتر خواهد شد.

از هر 11 نفر در ایالات‌متحده تقریبا 1 نفر به سنگ کلیه دچار می‌شود. سنگ کلیه در مردان، افراد چاق و کسانی که دیابت دارند، شایع‌تر هستند.

سنگ کلیه کوچکی که در کلیه باقی می‌ماند، اغلب هیچ‌گونه علامتی ایجاد نمی‌کند و شما احتمالا تا زمانی که این سنگ وارد حالب‌تان نشود، هیچ‌گونه درد یا مشکلی نخواهید داشت. حالب، لوله‌ای است که ادرار از طریق آن از کلیه به مثانه می‌رود.

سنگ کلیه معمولا بسیار دردناک است. اکثر سنگ‌ها خودبه‌خود و بدون هیچ درمانی از دستگاه ادراری عبور می‌کنند و دفع می‌شوند. بااین‌حال ممکن است شما برای شکستن یا برداشتن سنگ‌هایی که دفع نمی‌شوند، به کمک و مداخله‌ی پزشکی نیاز داشته باشید.

آب سبزیجات برای دفع سنگ کلیه

کوروش جعفریان، درباره راه‌های دفع سنگ کلیه به کمک تغذیه، گفت: افزایش مصرف مایعات مهم‌ترین راهکار برای دفع سنگ کلیه است به همین دلیل به افرادی که دچار این عارضه شده‌اند توصیه می‌شود با مصرف مایعات فراوان میزان دفع را از کلیه‌ها افزایش دهند.

این متخصص تغذیه و رژیم غذایی افزود: افراد می‌توانند برای افزایش مصرف مایعات علاوه بر آب سایر مواد غذایی و میوه‌ها از جمله هنداونه، آب انار، انواع سیزیجات و ... را مصرف کنند.

وی با بیان اینکه مصرف مایعات شانس دفع سنگ کلیه را به مقدار چشم‌گیری افزایش می‌دهد، یادآور شد: افرادی که دچار سنگ کلیه می‌شوند باید مواد غذایی ادرار آور را مصرف کنند که در این میان مصرف سبزی‌ «شاهی آبی» یا «بولاغ اوتی» به شدت توصیه می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: به افراد توصیه می‌شود پس از دفع سنگ حتما نمونه را برای بررسی نوع و علت به آزمایشگاه ببرند. در صورتی که نوع سنگ مشخص شود، می‌توان با رژیم غذایی از عود مجدد بیماری پیشگیری کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان