وبسایت جوان خودرو: هاچ بک ها را می توان پرطرفدارترین سگمنت در بازار خودرو اروپا برشمرد. این خودروها کاملا متناسب با فرهنگ اروپایی طراحی شده اند. ابعاد جمع و جور و کاربردی و مصرف سوخت پایین، که باعث می شود به خودروتان به چشم یک رفیق صمیمی نگاه کنید. این ویژگی ها در هاچ بک های اروپایی با طراحی اصیل و جذاب و قابلیت های فنی چشمگیر تلفیق می شود. از کیفیت ساخت عالی و ارگونومی مثال زدنی هم که نمی توان گذشت.
خوشبختانه در چند سال اخیر بازار هاچ بک ها در ایران رنگ تنوع به خود گرفته و حالا خریداران با سلیقه و شیفته هیجان هم می توانند میان گزینه های متنوع انتخاب کنند. از مینی و دی اس گرفته تا ب ام و و فولکس واگن که همگی در کلاس خود از زوایای مختلف برجسته هستند. اما ما در اینجا سراغ اسپرت ترین آن ها رفتیم. 2 هاچ بک آلمانی که اگر بخواهید بهترین پرفورمنس را در این سگمنت در بازار ایران تجربه کنید، باید از میان این 2 یکی را برگزینید. ب ام و 125 جدید و فولکس گلف GTI خودروهای مورد بحث ما هستند که علی رغم ویژگی های مشابه، روحیات متفاوتی دارند.
ب ام و سری یک
ب ام و 125پرشیاخودرو تاکنون مدلهای مختلف بامو را در بازار ایران عرضه کرده و همیشه سعی در حفظ تنوع سبد محصولات این خودروساز خوشنام آلمانی در ایران داشته است. در چند سال اخیر چتر ب ام و در بازار ایران گسترده تر از فولکس واگن بوده اما با وضع قوانینی مثل ممنوعیت واردات خودروهای با قیمت بیش از 40 هزار دلار، پرشیا خودرو مجبور شده تا جای خالی محصولاتی مثل سری 5 و 7 را با خودروهای کوچکتر پر کند و در این مسیر، تلاش خود را در احیای جایگاه خودروهای کوچک بامو نظیر سری یک و سری 2 که تاکنون در بازار ایران در حاشیه بودند بهکار گرفته است. البته این تلاش نیز با ممنوعیت واردات خودرو ناکام مانده است.
ب ام و 125 را باید به عنوان نزدیک ترین رقیب گلف GTI در بازار ایران برشمرد. خودرویی که پیشرانه 2 لیتری آن با استفاده از توربوشارژر دومرحلهای میتواند 224 اسببخار نیرو تولید کند و گشتاور آن به 310 نیوتنمتر میرسد. از اینرو این خودرو به کمک گیرباکس 8 سرعته اتوماتیک دبلکلاچ خود درواقع یک فلفل تندوتیز است.
بامو سری یک در حال حاضر تنها خودرو هاچبک دیفرانسیل عقب بازار ایران است و به همین دلیل هندلینگ جذابی دارد. این خودرو یکی از پایدارترین تولیدات کمپانی بامو است که تابهحال ساخته شده و در ایران حضور دارد. هوشمندی سیستم تعلیق و مدیریت ثبات و پایداری خودرو در پیچها به گونهای است که هرچند اجازه میدهد راننده پرهیجان خودرو را براند اما اشتباهات او را جبران کرده و سعی میکند بهترین دینامیک رانندگی را در لحظه برای خودرو رقم بزند.
نکته مهم در طراحی و هماهنگی موتور و گیرباکس این خودرو نیز کالیبراسیون خوب دندهها با قدرت موتور است و تاخیر یا Lag توربو که در همه خودروهای مجهز به توربوشارژ دیده میشود، در این خودرو بسیار اندک است. این هاچ بک جذاب برای پیمودن یک دور پیست آزادی، تایم 60 ثانیه نیاز دارد که نشان از قابلیتهای فنی بالایش دارد. زیرا این تایم در مسابقات اتومبیلرانی توسط خودروهای کلاس GT که از نظر فنی مورد بهینهسازی قرار گرفتهاند ثبت می شود.
مشخصات فنی ب ام و 125 جدید
سری یک بر خلاف گلف، در 2 مدل عرضه شده تا طیف گسترده تری از خریداران را پوشش دهد. مدل 120 نیز از پیشرانه 2 لیتری مشترک با نمونه 125 بهره میبرد که بهدلیل استفاده از توربوشارژ تکمرحلهای قدرتی معادل 184 اسببخار تولید میکند و از 270 نیوتنمتر گشتاور بهره میبرد. مدل 125 با شتاب صفرتاصد 6.1 ثانیه یک بچه موشک زمینبهزمین است و در شتاب اولیه کمی از گلف GTI جلوتر می افتد که می توان دلیل این اتفاق را در گیرباکس دقیق تر از گلف جست و جو کرد که با تعداد بیشتر دنده های، قدرت را دقیق تر تقسیم می کند. همچنین نمونه 120 نیز میتواند در 7.1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتربرساعت دست پیدا کند.
سابقه بامو سری یک به 13 پیش باز میگردد. در سال 2004 بامو نخستین نسل سری یک را به بازار معرفی کرد. اتفاقا پای این مدل به ایران نیز باز شد، اما به دلایلی مثل قیمت بالا، ظاهر و قابلیتهای فنی نهچندان چشمگیر و واردات محدود، فروش قابلتوجهی را در ایران تجربه نکرد.
تغییرات ب ام و سری یک جدید نسبت به قبل
نسل دوم سری یک در سال 2011 معرفی شد و سال گذشته دستخوش تغییرات نسبتا گستردهای شد. این هاچبک جذاب در جراحی پلاستیکی که تجربه کرده، در بخشهایی نظیر طراحی سپرهای جلو و عقب، طراحی جدید چراغهای جلو و عقب، گلگیرهای پهنتر و اسپویلر جدید دچار تغییراتی شده تا از فرم نامتعارف مدل قبلی فاصله بگیرد. بامو سری یک را با کد F20 و F21 در 2 نوع 3 و 5 در به بازار عرضه میکند. همچنین بامو نسخه سدان محور جلو سری یک نیز برای بازار چین عرضه کرده است.
آخرین عرضاندام سری یک در بازار ایران به 4 سال پیش باز میگردد. اما حالا سری یک با دستی پر به کشورمان بازگشته و مدل 2018 این هاچ بک تندوتیز را در شرایطی عرضه کرده که مهمترین رقیباش یعنی بنز کلاس A در ایران حضور ندارد. اما در برداشتی دیگر، باید گفت تنوع سگمنت هاچ بک های اسپرت و پرمیوم در بازار ایران از هر زمان دیگری بیشتر بوده و با این شرایط کار برای تمام نمایندگان این کلاس سخت شده است. اما میتوان گفت این هاچبک دیفرانسیل عقب با پرفورمنس عالی تقریبا در بازار ایران بیرقیب است و بیشترین هیجان را در این سگمنت در بازار ایران برای خریدار به ارمغان میآورد.
کیفیت متریال کابین نیز نسبت به قبل بهبود یافته تا در مقابل رقیب خوشساختی همچون DS5 نیز حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد. از فضای بار 360 لیتری این هاچبک جمعوجور انتظار چندانی نمیتوان داشت و تنها چیزی که به دادش میرسد، قابلیت خواباندن صندلیهای عقب است. اما ابعاد کوچک بدنه باعث شده تا مانور دادن با این لوبیای سحرآمیز در شهرهای شلوغ و پرترافیک آسان باشد.
فولکس واگن گلف GTI
فولکس واگن از آن دسته برندهای خودرویی است که همواره در ایران مقبولیت قابل توجهی داشته است. اما در سال های گذشته آن طور که باید در جمع رقابت آلمانی های بازار ایران حضور نداشته و حالا چند وقتی است که پرچم آن توسط ماموت خودرو در ایران بالا رفته است. بعد از 2 مدل تیگوان و پاسات، در سال 97 نوبت به یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین محصولات فولکس واگن رسیده تا شانس خود را در این مارکت جنجالی امتحان کند.
البته فولکس گلف به عنوان سومین گزینه ماموت برای بازار ایران آنقدرها هم خوش شانس نبوده، چرا که در بدو ورودش، درهای کشور به روی خودروهای وارداتی بسته شده است. امکان ندارد عشق ماشین باشید و اسم گلف به گوشتان نخورده باشد. یکی از اصیل ترین و خاطره انگیزترین هاچ بک های آلمانی که سابقه اش به دهه 70 میلادی باز می گردد و از این نظر نسبت به ب ام و سری یک سابقه بیشتری در این سگمنت دارد. تا کنون 7 نسل مختلف گلف به بازار آمده که نمونه عرضه شده در ایران، جدیدترین و یکی از قدرتمندترین مدل هاست.
ویژگی های منحصر به فرد فولکس گلف GTI
گلف GTI که حدود 21 هزار یورو در بازار جهانی قیمت دارد، با تعرفه گمرکی 75 درصدی به ایران آمده و ماموت خودرو آن را با قیمت 300 میلیون تومانی عرضه کرده است. اما این هاچ بک قسمت هر خریداری نشده و نتیجه کار اختلاف قیمت چشمگیر شرکت و بازار است. گلف جدید بر پایه پلت فرم MQB فولکس واگن شکل گرفته. پلت فرمی که اتفاقا 2 هم خانواده دیگرش یعنی پاسات و تیگوان نیز روی آن ساخته شده اند.
طراحی ظاهری گلف سرشار از اصالت است. خیلی سخت است اگر بخواهید از ترکیب ظاهر آن ایراد بگیرید. کاملا ساده، هماهنگ و خاطره انگیز. البته گلف از این نظر چاره ای جز خوب بودن ندارد، چرا که رقیب باواریایی نیز در طراحی سری یک سنگ تمام گذاشته. نسخه عرضه شده در ایران GTI پرفورمنس پکیج است که در نمای ظاهری با خطوط قرمز رنگ روی رینگ های 18 اینچی، جلوپنجره و کاسه چراغ های جلو تزیین شده که تا می تواند اسپرت به نظر برسد.
فضای کابین هم مثل نمای بیرونی ساده و دلرباست. کیفیت متریال به کار رفته شما را شیفته خود می کند و زیبایی در عین سادگی و رعایت اصول ارگونومی همان چیزی است که از یک خودرو آلمانی انتظار دارید. تودوزی چرمی مشکی با دوخت قرمز رنگ، فرمان دی کات با غربیلکی لاغر و اسپرت، صفحه آمپر پشت فرمان تمام دیجیتالی و جانمایی منحصر به فرد اسپیکرهای سیستم صوتی از ویژگی های اصلی کابین گلف به شمار می روند.
به لطف طراحی منطقی، کابین از آن چیزی که فکر می کنید بیشتر جا دارد. از دیگر امکانات این هاچ بک آلمانی می توان به صفحه نمایش 9.2 اینچی، ترمز پارک برقی، صندلی های برقی جلو با حافظه، سقف پانوراما و سیستم صوتی DYNAUDIO اشاره کرد.
مشخصات فنی فولکس گلف GTI
اما به هیجان انگیزترین نقطه تقابل با گلف می رسیم. زیر کاپوت این هاچ بک عصبانی یک پیشرانه 1984 سی سی توربوشارژ جا خوش کرده. خوشبختانه مدل GTI به عنوان یکی از قوی ترین نسخه های گلف برای ایران انتخاب شده. هاچ بکی که 227 اسب بخار قدرت دارد. از این نظر شانه به شانه ب ام و قرار می گیرد، اما بر خلاف رقیب باواریایی، گشتاور 350 نیوتن متری اش به چرخ های جلو منتقل می شود تا مثل ب ام و 125 سرگرم کننده نباشد. پیشرانه گلف با گیرباکس 6 سرعته 2 کلاچه جفت می شود تا ظرف 6.4 ثانیه گلیم این هاچ بک نچندان سنگین وزن را از آب بیرون کشیده و آن را از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برساند.
فولکس گلف GTI علاوه بر سیستم کنترل پایداری و هرزگردی، به قفل دیفرانسیل نیز مجهز شده است. از 9 ایربگ بهره می برد، اما از نظر تجهیزات ایمنی به پیشرفتگی رقیب اش نیست و فقدان مواردی نظیر رادار نقطه کور، رادار خطی، کروز کنترل هوشمند و سیستم پیشگیری از تصادف در آن احساس می شود. می توانید حالات رانندگی را از میان 3 برنامه اکونومی، عادی و اسپرت انتخاب کنید. همچنین گلف GTI از استاندارد آلایندگی یورو 6 پلاس بهره می برد که در حال حاظر بالاترین استاندارد آلایندگی اروپا به شمار می رود.
پیشنهاد ما
ب ام و سری یک در نقش تنها هاچ بک دیفرانسیل عقب بازار ایران حرف های زیادی برای گفتن دارد و این ویژگی باعث شده تا سرگرم کننده تر از گلف به نظر برسد. همچنین تعداد دنده های بیشتر گیرباکس اش نسبت به گلف و هماهنگی بیشتر آن با پیشرانه باعث شده تا برتری جزیی در زمینه شتاب گیری داشته باشد. اما در سوی دیگر گلف با کوله باری خاطره قرار دارد و دل کندن از آن سخت است. پیشرانه پر قدرت و گیرباکس فوق العاده ای دارد و بهتر از ب ام و با کابین اش ارتباط برقرار می کنید. فعلا ورود هر 2 خودرو مورد بحث به کشور ممنوع شده و باید دید قانون گذاری ها چه سرنوشتی برای این 2 هاچ بک مستعد در بازار ایران رقم می زند.