نام شرکت خودروسازی پژو از دیرباز با صنعت خودروسازی ایران گره خورده است. این خودروساز با ارائه مدل معروف 405 به بازار کشورمان، ایرانیان را در اواخر دهه شصت شمسی نسبت به سوار شدن بر خودرویی مدرن امیدوار کرد.
اما در آن زمان شاید کمتر کسی میدانست که 405 قرار است به جای آن که آرام جانمان شود، با از خط تولید خارج نشدنش، به سوهان روحمان بدل گردد و حتی مبنای تولید خودروی ملی این مملکت نیز واقع گردد.
در این بین عرضه خودروی پژو 206 در اوایل دهه 80 شمسی بیش از پیش توجهات ایرانیان را به سمت پژو جلب نمود اما این بار برخلاف قبل میشد حدس زد که 206 همانند دیگر محصول پژو، در بازار انحصاری ایران، حالا حالاها ماندگار خواهد شد.
پس از وقفهای که در همکاری ایران خودرو و پژو سیتروئن به خاطر اعمال تحریم به وجود آمد، با امضای توافقنامه بین المللی موسوم به برجام و رفع تحریم ها، یار دیرین ایران خودرو با وجود ناخرسندی هایی که پس از ترک یکباره ایران در دل شریک ایرانی و مهمتر از آن مردمان این سرزمین به وجود آورده بود و در حالی که شایعاتی مبنی بر عدم ادامه همکاری مطرح میشد، توانست دل شریک ایرانی خود را به دست آورده و مجددا بخش قابل توجهی از بازار خودرو کشورمان را برای خود رزرو نماید.
البته با خروج ترامپ از برجام، پژو به تازگی اعلام کرده است که با اتمام ضربالاجل تعیینشده از سوی آمریکا از ایران خارج خواهد شد.
بنابراین همچنان که خودروهای 20-30 سال پیش پژو یعنی مدل های 206، 405 و انواع مشتقات آنها همچنان بر روی خط تولید ایران خودرو حضور دارند، اینبار پژو دو سه مدل جدید و مدرن خود را برای ارائه به بازار ایران، به محضر شریک ایرانی خویش پیشکش نموده است که البته هنوز سرنوشت آن ها پس از خروج پژو از ایران دقیقا مشخص نیست.
به هر حال درخت ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو سیتروئن) شروع به بار دادن نمود و اولین میوه این درخت چیزی نیست جز یک کراس اوور شهری به نام پژو 2008.
پژو 2008 یک خودروی کراس اوور کوچک است که نخستین مرتبه در سال 2013 میلادی چرخ بر جاده نهاد. کمپانی خودروسازی پژو پس از ارائه خودروی هاچبک پژو 208، با توجه به استقبال روز افزون مشتریان از خودروهای شاسی بلند، تصمیم گرفت تا نمونه کراساوور پژو 208 را به بازار بفرستد.
نتیجه این تصمیم خلق مدل 2008 بود که اتفاقاً در همان ماههای نخست با استقبال اروپاییان به ویژه مردم فرانسه مواجه شد. تولید آن بدون هیچ تغییر خاصی تا سال 2016 ادامه یافت و در نمایشگاه خودروی ژنو همان سال شرکت پژو از نمونه فیس لیفت این خودرو تحت عنوان پژو 2008 مدل 2017 رونمایی کرد.
مدتی است که از ارائه خودروی پژو 2008 به مشتریان ایرانی میگذرد؛ اگر می خواهید اطلاعات کاملی از این خودرو به دست آورید در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.
طراحی خارجی و بدنه پژو 2008
پژو 2008 از زبان طراحی جدید شرکت پژو همانند بسیاری از محصولات دیگر این شرکت نظیر 3008 و 5008 بهره میبرد. در بخش بالایی نمای روبرو، جلوپنجره با حاشیههای کرومی حضور دارد که به نشان شیر ایستاده پژو مزین شده و نوارهای منقطع کروم رنگ که در زمینه مشکی خودنمایی میکنند نیز در این قسمت قابل مشاهده هستند.
ابتکار طراحان پژو در این قسمت و استفاده از خطوط منقطع کرومی انسان را به یاد بارش قطرات باران انداخته و زیبایی جلو پنجره پژو 2008 را فزونی بخشیده است.
در نیمه پایینی و بخش مشکی رنگ سپر جلو، یک دریچه هواکش بزرگ مشاهده میشود که در دو طرف آن چراغهای دایرهای شکل مه شکن با تزیینات کرومی U شکل حضور دارند. وجود قطعه ای به رنگ نقره ای در زیر این قسمت نیز بر زیبایی خودرو افزوده است.
چراغهای جلو دارای طراحی کمانی شکل بوده و از چینش اجزای داخلی به طرزی زیبا و مدرن بهرهمند شدهاند. طراحان سعی نمودهاند تا با استفاده از ایجاد خطوط حجمی بر روی درب کاپوت، ضمن بزرگتر جلوه دادن خودرو بر جنبههای جسورانه و اسپرت نیز تأکید بیشتری کرده باشند.
در نمای جانبی شیشههای بزرگ کناری خودرو با نوار کرومی حاشیهای آن که از زیر آینه جانبی تا بالای ستون B امتداد یافته و در قسمت بالا از پهنای بیشتری برخوردار شده است، جلب توجه مینماید.
در این قسمت سعی شده تا با ایجاد برخی چین و چروک های کم عمق، هیجان بیشتری به بیننده القا شود. چراغ عقب از این زاویه، به صورت U خوابیده دیده میشود. زه پلاستیکی مشکی تمام بخش زیرین خودرو را در قالب نواری نسبتا پهن، از دور گلگیرها گرفته تا رکاب جانبی خودرو را پوشانده است.
میله باربند با طراحی خاص، آنتن سقفی و اسپویلر دو رنگ نیز از دیگر مواردی است که در نمای کناری پژو 2008 قابل مشاهده هستند. همچنین خط طراحی سقف این خودرو حالتی عادی نداشته و از ستون B به سمت بالا متمایل شده و تا انتهای هر خودرو امتداد یافته است.
در نمای عقب خودرو نیز سعی شده تا با ایجاد فرورفتگی در بخش میانی درب صندوق و طراحی خاص سپر عقب، جلوهای جسورانه به این بخش از پژو 2008 بخشیده شود. به ویژه که طراحی سه تکه ای گرافیک داخلی چراغهای عقب انسان را به یاد اثر چنگال یک حیوان وحشی مخصوصا شیر (نماد پژو) میاندازد.
به طور کلی طراحی ظاهری پژو 2008 شاید در ابتدا، در نظر مشتری ایرانی کمی خاص جلوه کند و ارتباط برقرار کردن با آن اندکی مشکل به نظر برسد، اما به احتمال زیاد پس از عرضه گسترده این خودرو در بازار، این سبک از طراحی پژو، علاقمندان بیشتری را به لیست هواداران خود اضافه نموده و همانند بازار اروپا و آمریکای جنوبی به موفقیت دست یابد. ضمنا ابعاد بدنه پژو 2008 به شرح زیر است عرض ارتفاع
طراحی داخلی و کابین پژو 2008
با ورود به فضای کابین، طراحی خاص و نسبتا عجیب کابین 2008، به ویژه در بخش داشبورد، جالب توجه خواهد بود. صفحه نمایشگر لمسی 7 اینچی که از بخش بالایی کنسول میانی داشبورد قد برافراشته، موجب افزایش شاخصههای فناورانه کابین 2008 شده است.
پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان، ازجایگاه معمول خود به ارتفاعی بالاتر مهاجرت کرده که شاید عادت کردن به آن، کمی زمان نیاز داشته باشد. نورپردازی این قسمت نیز جلوه خاصی به آن بخشیده است.
غربیلک فرمان این خودرو تا حدی ضخیم و البته خوش دست به نظر میرسد. دریچههای میانی هواکش در زیر نمایشگر مرکزی جا خوش کردهاند و دکمههای کنترل سیستم تهویه در بخش زیرین این قسمت با بهرهگیری از طراحی ساده، جای داده شدهاند.
میزان حجم کابین 2008 به گونهای است که برای 4 یا 5 نفر مناسب بوده و از فضای کافی به ویژه در بخش ردیف عقب برخوردار شده است. به واسطه اندازه نسبتاً بزرگ شیشه های جانبی نور کابین مناسب بوده و دید به بیرون در حد کافی موجود خواهد بود.
گنجایش فضای صندوق بار برابر 410 لیتر است که در صورت خواباندن صندلیهای ردیف دوم ، این حجم تا 917 لیتر افزایش خواهد یافت.
به طور کلی کابین پژو 2008 به ویژه در قسمت داشبورد، به گونهای طراحی شده که اگرچه در نگاه اول تا حدی خاص، گیج کننده و شلوغ بهنظر میرسد اما مدت زمان کوتاهی بیش طول نمیکشد که به آن عادت کنید و از طراحی مدرن فضای داخلی این بچه شیر فرانسوی لذت ببرید.
مشخصات فنی و قوای محرکه پژو 2008
نیروبخش خودروی پژو 2008 در ایران یک پیشرانه چهار سیلندر 1600cc توربوشارژ است که قدرتی معادل 163 اسب بخار را در دور موتور 6000 فراهم میآورد. گشتاور حاصل از آن معادل 240 نیوتن متر است که از دور موتور 1400rpm در دسترس راننده خواهد بود. شتاب صفر تا صد پژو 2008 برابر 8.2 ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن به 217 کیلومتر بر ساعت میرسد.
وظیفه انتقال نیرو به چرخهای جلو برعهده گیربکس شش سرعته اتوماتیک(EAT6) نهاده شده است. وزن این خودرو بدون سرنشین و با احتساب مخزن سوخت پر، معادل 1270 کیلوگرم بوده و میزان مصرف سوخت آن در سطح شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب برابر با 9.8 و 4.9 و 6.7 لیتر برصدکیلومتر است. همچنین گنجایش باک سوخت خودرو نیز برابر با 50 لیتر است.
تجهیزات و امکانات پژو 2008
از جمله امکانات ارائه شده برای پژو 2008 در ایران میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
صفحه لمسی 7 اینچی، شش بلندگو، USB، بلوتوث، Mirror Screen، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، برف پاک کن خودکار، رینگ آلومینیومی 16 اینچ، رینگ یدکی فولادی 15 اینچ، سنسور کمک پارک عقب، دوربین دید عقب, سنسور کاهش باد لاستیک, سیستم هشدار پارامتریک و پیرامونی، شیشه های جلو و عقب برقی، تک لمسی، قفل برقی ایمنی کودک، آینه های جانبی برقی تا شونده، چراغ های جلو اتوماتیک، چراغ های روشنایی روز LED، چراغ مه شکن جلو و عقب، تهویه دو منطقه ای اتوماتیک با سیستم خنک کننده داشبورد، کلیدهای کنترل روی فرمان(MFC)، کیسه هوای جلو، جانبی و پرده ای جمعا 6 عدد، سیستم کمک ترمز اضطراری (EBA)، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل الکتریکی پایداری خودرو(ESP)، سیستم کمکی سربالایی (EBA)، ترمز دیسکی جلو و عقب
تجربه رانندگی با پژو 2008
با توجه به استفاده از پیشرانه توربوشارژ نسبتاً پرقدرت و وزن متناسب این خودرو، میتوان یک رانندگی پرهیجان، پرنشاط و سرزنده را از پژو 2008 انتظار داشت؛ به ویژه که دستیابی به حداکثر سرعت 217 کیلومتر بر ساعت و شتاب 8.2 ثانیهای برای بسیاری از محصولات داخلی و کراساوورهای مشابه چینی چندان کار آسانی نخواهد بود.
در سوی مقابل نباید انتظار آنچنانی از قابلیتهای آفرود این پژو 208 کشیده شده داشته باشید. با توجه به تأکید سازندگان پژو 2008 بر جنبههای اسپرت در این خودرو، به منظور بهبود فرمانپذیری، پایداری خودرو در سرعتهای بالا و کاهش حرکت گهوارهای بدنه، سیستم تعلیق اندکی سفتتر شده و همین امر موجب سواری نه چندان نرم با این خودرو خواهد شد.
این موضوع موجب میشود تا در مسیرهای ناهموار، تا حدی از کیفیت و آسایش کابین خودرو کاسته شده و ضربات ناشی از عوارض سطح جاده به کابین و سرنشینان آن انتقال یابد.
هرچند در مقایسه با بسیاری از محصولات مشابه داخلی و چینی شرایط و کیفیت سواری 2008 در موقعیت برتر قرار خواهد داشت. البته در معابر شهری، کیفیت سواری پژو 2008 میتواند موجبات رضایت شما را فراهم آورد.
حین عبور از پیچها پژو 2008 چسبندگی و پایداری مناسبی را از خود به نمایش میگذارد و فرمان پذیری آن در حد مطلوب ارزیابی می شود. قدرت ترمزها نیز به نوبه خود مناسب بوده و توانایی کافی برای متوقف نمودن پژو 2008 را دارا هستند.
رقبا و محصولات مشابه
اگر قصد خرید پژو 2008 را دارید، بهتر است بدانید که گزینههای دیگری نظیر: رنو کپچر، سانگ یانگ تیوولی، رنو داستر و هایما اس5 (از نظر کلاس بدنه) را نیز میتوانید مد نظر قرار دهید.
مزایا و معایب پژو 2008
نکات مثبت
- طراحی بیرونی مدرن و جوانپسند
- کابین زیبا و آینده نگرانه
- پیشرانه پرقدرت
- هماهنگی مناسب میان پیشرانه و گیربکس
- رانندگی هیجانانگیز
نکات منفی
- سیستم تعلیق نه چندان نرم
- گنجایش اندک محفظه داشبورد
- کمبود آپشن و تجهیزات رفاهی نظیر سانروف یا استارت دکمه ای
- حذف سیستم کنترل کشش در مسیرهای آفرود
- حساسیت پیشرانه به بنزین کم کیفیت
- احتمال کمبود قطعات یدکی و تضعیف بازار دست دوم در بلند مدت در پی خروج پژو از بازار ایران