آخرین روزهای ماه ذیقعده با توجه به منابعی که از بزرگان شیعه در اختیار ما قرار گرفته دارای عناوین مبارک و مقدسی است، روز 23 ذیقعده که روز زیارتی مخصوص امام رضا (علیه السلام) است.
آخرین روزهای ماه ذیقعده با توجه به منابعی که از بزرگان شیعه در اختیار ما قرار گرفته دارای عناوین مبارک و مقدسی است، در روز 23 ذیقعده که روز زیارتی مخصوص امام رضا (علیه السلام) است همگان می توانند با گفتن صل الله علیک یا ابالحسن، زائر امام رضا (علیه السلام) باشند. قدیمی ترین سندی که برای روز 23 ذیقعده آمده مربوط به سید ابن طاووس است که در کتاب اقبال الاعمال خود وظایف مسلمانان را به مناسبت ایام بیان کرده است و گفته است که من در کتاب های بزرگان دیدم که برای روز 23 این ماه مساله ی مخصوص امام رضا (علیه السلام) را مطرح کرده اند.
وی روایت می کند: و رأیت فی بعض تصانیف أصحابنا العجم رضوان الله علیهم أنه یستحب أن یزار مولانا الرضا علیه السلام یوم ثالث و عشرین من ذی القعدة من قرب أو بعد ببعض زیاراته المعروفة أو بما یکون کالزیارة من الروایة بذلک ثم نذکر مما یحضرنا و فضل لیلة خمس و عشرین من ذی القعدة و شرف محلها؛ برخی از بزرگان عجم در خصوص 23 ماه ذیقعده آورده اند که مستحب است در این روز، مولای خود امام رضا را چه از دور و چه از نزدیک زیارت کنند چه با زیارت های معروفی که در روایات در این مورد وجود دارد یا سلامی که از دور و نزدیک برای ایشان فرستاده می شود.(1)
در روز 23 ذیقعده که روز زیارتی مخصوص امام رضا (علیه السلام) است همگان می توانند با گفتن صل الله علیک یا ابالحسن، زائر امام رضا (علیه السلام) باشند.
نکته قابل توجه این است که معمولا زیارت در حرم ائمه معصومین انجام می گیرد اما در این روز با آوردن دو کلمه ی «قرب» و «بعد» می خواهد همه ی افراد را متوجه به آن مکان کند که اگر در نزدیک حرم هستید به حرم مشرف شوید و اگر از آن دور هستید و در هر جای دنیا زندگی می کنید آن روز را با عنوان روز زیارتی مخصوص امام رضا (علیه السلام) توجه داشته باشید. همچنین بایستی گفت که علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار در باب شهادت امام رضا (علیه السلام) نقل کرده که برخی از افراد معتقدند آن حضرت در روز 23 ذیقعده به شهادت رسیده است اما در جامعه ی ما روز آخر ماه صفر به عنوان روز شهادت ایشان مطرح است.
علاوه بر آن در کتاب «کامل الزیارة» ابن قولویه که معتبرترین و کهن ترین کتاب زیارتی است که در قرن چهارم نگارش یافته است، روایت های متعددی درباره ثواب زیارت ائمه(علیه السلام) آمده است.
در مورد زیارت امام رضا از زبان امام جواد علیهماالسلام روایت کرده است که:
حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ وَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ وَ غَیْرُهُمَا عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَهْزِیَارَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ ع جُعِلْتُ فِدَاکَ زِیَارَةُ الرِّضَا أَفْضَلُ أَمْ زِیَارَةُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع قَالَ زِیَارَةُ أَبِی أَفْضَلُ وَ ذَلِکَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَزُورُهُ کُلُّ النَّاسِ وَ أَبِی لَا یَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّیعَة؛ در روایتی جواد الائمه(علیه السلام) ثواب زیارتی پدر بزرگوارش را بالاتر از ثواب زیارتی امام حسین(علیه السلام) دانسته و می فرماید: زیارت پدرم افضل است، زیرا حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) را همه مردم زیارت مى کنند؛ اما پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمى کنند.(2)
نظر حضرت آیت الله بهجت در خصوص زیارت امام رضا(علیه السلام)
زیارت شما قلبی باشد. در موقع ورود اذن دخول بخواهید، اگر حال داشتید به حرم بروید. هنگامی که از حضرت رضا(علیه السلام) اذن دخول می طلبید و می گویید: « أأدخل یا حجة الله: ای حجت خدا، آیا وارد شوم؟ » به قلبتان مراجعه کنید و ببینید آیا تحولی در آن به وجود آمده و تغییر یافته است یا نه؟ اگر تغییر حال در شما بود، حضرت(علیه السلام) به شما اجازه داده است. اذن دخول حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) گریه است، اگر اشک آمد امام حسین(علیه السلام) اذن دخول داده اند و وارد شوید. اگر حال داشتید به حرم وارد شوید. اگر هیچ تغییری در دل شما به وجود نیامد و دیدید حالتان مساعد نیست، بهتر است به کار مستحبی دیگری بپردازید. سه روز روزه بگیرید و غسل کنید و بعد به حرم بروید و دوباره از حضرت اجازه ورود بخواهید.(3)
پی نوشت ها:
(1).إقبال الأعمال (ط - القدیمة)، ج 1، ص: 310
(2).کامل الزیارات، النص، ص: 307
(3).پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله بهجت(ره)
منبع : تبیان