سولاته چیست؟

سولاته ترکیب دو اسم سو و لاته است، سو برگرفته از برند سولیکو کاله است و لاته نام یک رسپی قهوه است که با شیر ترکیب شده است

سولاته چیست؟

سولاته ترکیب دو اسم سو و لاته است، سو برگرفته از برند سولیکو کاله است و لاته نام یک رسپی قهوه است که با شیر ترکیب شده است. کافه لاته به ایتالیایی caffè e latte نام نوعی نوشیدنی با پایه قهوه ‌است که از ترکیب قهوه اسپرسو و شیر تهیه می‌شود. کافه لاته در لغت به معنای قهوه (کافی) و شیر (لاته) است. برای تهیه آن قهوه اسپرسو را با شیر داغ یا جوشیده ترکیب می‌کنند و روی آن را با کف شیر می‌پوشانند. کافه لاته می‌تواند یک نوشیدنی بسیار خوب برای شروع روز یا یک نوشیدنی گرم و دلچسب برای یک بعد از ظهر خنک باشد.

سولاته چیست؟

اما جالب است با داستان و تاریخچه قهوه بیشتر آشنا شویم.

هیچکس به صورت دقیق نمی‌داند قهوه از کجا آمد و چگونه کشف شد اما چیزی که در مورد این دانه قهوه‌ای واضح است این است که مانند خیلی از مواد غذایی دیگر بر اثر کنجکاوی انسان‌ها و به صورت اتفاقی پیدا شد.

اولین داستانی که در مورد قهوه بیان شده به قرن 9 میلادی برمی‌گردد که چوپانی در اتیوپی با زیر نظر گرفتن بزهای خود متوجه شد بعد از خوردن میوه‌های درختچه بون تحرک بیشتری پیدا می‌کنند. به همین دلیل این دانه را تحت بررسی قرار داد و با سوزاندن آن میوه و عطر سوختن این دانه به انرژی درون آن پی برد.

قهوه دومین ماده تجاری جهان بعد از نفت و دومین نوشیدنی پرمصرف بعد از آب است. یک چهارم جمعیت جهان به صورت مستقیم و غیر مستقیم با قهوه سر و کار دارند. سرانه مصرف قهوه در دنیا 1/3 کیلوگرم  تخمین زده می‌شود در حالی که سرانه مصرف قهوه در ایران 100 گرم است.

برزیل 40٪ کشت قهوه دنیا را به خود اختصاص داده است این در حالی است که ویتنام با 5/8٪ رتبه دوم تولید قهوه را دارد.

اولین فرد در دنیا که از قهوه به عنوان ماده دارویی صحبت کرد، زکریا رازی بود.

از قرن 8 تا 10 میلادی دانه قهوه را می‌جویدند یا آن را همراه آجیل می‌خوردند. قرن 10 تا 13 اولین زمانی بود که قهوه را به صورت نوشیدنی مصرف شد و دانه قهوه را دم می‌کردند. قرن 13 اولین بار دانه‌های قهوه توسط قاشق‌های بزرگ سنگی رست شد، پدیده رست کردن دانه قهوه اولین بار در کشور عربستان توسط یمنی‌ها صورت گرفت. قهوه در انحصار یمن بود و اولین بار از یمن توسط فردی به نام «بابا بودان» دزدیده و به هند برده شد و به این ترتیب یمن رقیبی در این مورد پیدا کرد.

حدود قرن 16 میلادی، هندوستان در استعمار انگلیس بود، انگلیسی‌ها قهوه و چای را با خود به انگلیس بردند اما به دلیل نامناسب بودن آب و هوای انگلیس، قهوه در آنجا رشد نکرد اما چای، سبز شد و ذائقه انگلیسی‌ها به سمت چای متمایل شد. در نهایت این دانه به کشورهای دیگر ورود پیدا کرد و در قرن 18 تمام جهان را در بر گرفت.

کافئین چه تاثیراتی روی بدن می‌گذارد؟

  • کافئین در بدن ترشح نمی‌شود و از طریق استفاده مواد غذایی، مانند قهوه، شکلات و ... وارد بدن می‌شود.
  • کافئین به ترشح آدرنالین (هورمون استرس)، افزایش ضربان قلب، سوختن قند، ایجاد انرژی کمک می‌کند.
  • باعث توقف ترشح هورمون ملاتونین در بدن می‌شود.
  • جذب کافئین در بدن 30 دقیقه زمان لازم دارد.
  • کافئین حدود 6 ساعت روی بدن تاثیر می‌گذارد.

قهوه فوری یا سولاته ؟

قهوه سولاته در چند طعم مختلف در بازار وجود دارد در واقع قهوه دمی آماده‌ شده‌ای است که می‌توانید به راحتی به صورت سرد یا گرم آن را مصرف کنید و طعم یک قهوه خوب را بچشید. همانطور که گفتیم سولاته یک قهوه دمی آماده است. این نوشیدنی خوشمزه از بهترین دانه‌های قهوه عربیکا به صورت اسپرسو تهیه می‌شود. میزان کافئین قهوه دمی بیش از دو برابر میزان کافئین پودر قهوه فوری است.

در مقابل این نوشیدنی، قهوه فوری وجود دارد. نحوه تولید قهوه فوری طوری است که باعث کاهش عطر و طعم قهوه می‌شود و به آن عطر و طعم مصنوعی اضافه می‌کنند. به همین دلیل ما پیشنهاد می‌کنیم به جای قهوه فوری از سولاته استفاده کنید. برای تولید سولاته از مرغوب‌ترین نوع دانه قهوه عربیکا استفاده می‌شود و آن را به روش اسپرسو دم می‌کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر