سرویس سیاست مشرق - هفته گذشته، یکی از رسانهها خبر از ورود فروشگاه زنجیرهای هلند به نام اسپار (به هلندی اشپار) داده بود.
فارس در گزارشی نوشت: اصل ماجرا از اینجا آغاز می شود که آقای «م» از کیلومترها آن طرف تر پای در خاک ایران میگذارد و در قالب استارتاپ و با بهره گیری از رانت فرزند یک فعال سرشناس اصلاحطلب، بر مجموعه شهری اعمال فشار میکند تا مجوز ورود اسپار و تاسیس فروشگاه در ایران را کسب کند. در واقع با رونق گرفتن فروشگاه های خارجی و طرد تولیدات وطنی آن هم در سال حمایت از کالای ایرانی حال پرسش اینجاست که مسئولان مربوطه چگونه می خواهند پاسخ بیکار شدن کارگران ایرانی را بدهند؟
چندی پیش نیز رسانهها از وجود کالاهای خارجی در فروشگاههای تحت حمایت شهردای تهران خبر داده بودند، فروشگاههایی که تحت مدیریت اصلاحات و به نوعی مشارکت در حال اداره است، در واقع به نظر میرسد جریان اصلاحات با حضور در مدیریت شهری تهران، هیچ انگیزهای برای حمایت از کالای ایرانی ندارد و برادران و فرزندان این جناح سیاسی، کمر همت برای زمین زدن شعار حمایت از کالای ایرانی را بستهاند.
بر اساس پیگیریهای مشرق، آقازاده و برادر یکی از مسوولان مدیریت شهری (ی)، به واسطه فرزند یکی از اصلاحطلبان (م. م) بر مجموعه شهری اعمال فشار میکند تا مجوز ورود اسپار و تأسیس فروشگاه در ایران را کسب کند و باید دید این فشارها و رانت بازی ها تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد و جریان اصلاحات چه خوابی برای زمین زدن کالاهای ایرانی دارد.
اسپار چه سوابقی دارد؟
شرکت SPAR دارای بیش از 12700 فروشگاه در 45 کشور جهان است. این شرکت در سال 1932 توسط آدریان وانول در هلند تأسیس شد و آن در شهر آمستردام قرار دارد. ورود این هایپر مارکت در کشورها به منزله شکست خرده فروشیها و فروشگاههای زنجیرهای بومی است.
روزنامه بلژیکی لالیبره در سال 1915 ماهیت اسلام ستیزانه هایپر مارکت اسپار را افشا میکند. به نوشته این روزنامه، اسلام ستیزان از عرضه گوشت حلال در این فروشگاه زنجیرهای به شدت انتقاد و اعتراض میکردند. سرانجام فروشگاه زنجیرهای "اسپار" (SPAR) در اتریش، فروش گوشت حلال را در همه شعب بزرگ خود در اتریش ممنوع کرد. این اسلام هراسی در حالی است که جمعیت قابل توجهی از مسلمانان در اتریش ساکن هستند.
Jean-Charles Naouri، مدیر عامل گروه کازینو، صاحب شاخه فرانسه اسپار یک یهودی الاصل فرانسوی است، Tobias Wasmuht یکی از مدیران اصلی اسپار برای توسعه برند خود اقدام به همکاری با گروه اسرائیلی NENI میکند؛ گروهی که توسط Haya Molcho، مدرس مشهور آشپزی در شبکهها و شو های تلویزیونی و فستیوالهای غذایی اسرائیل مدیریت میکند. برند. [1]
همچنین اسپار یکی از حامیان مالی مسابقات دو و میدانی تیمی اروپا در سال 2017 بود که یک مرحله از آن در تل آویو اسرائیل برگزار میشد.
اسپار در عربستان هم برنامههای ویژهای دارد و در پی آن است تا سال 2020 با شراکت گروه غذایی نه چندان خوش نام السحدان Al Sadhan Group و شاهزاده محمد بن عبدالعزیز السحدان، 40 فروشگاه در این کشور تأسیس کند.
[1] - http://fna.ir/bnsjvj