استیضاح وزیر کار با توجه به اصل 89قانون اساسی و ماده 227و 228آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی و همچنین با توجه به نارضایتیهای شدید مردم، کارگران و بازنشستگان و بررسی عملکرد وزیر کار، رفاه و تأمین اجتماعی و ارتباط مستقیم عملکرد این وزارتخانه با این نارضایتیها، درباره مواردی از جمله ازهمگسیختگی این وزارتخانه عریض و طویل که قسمت عمده اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی برعهده این وزارتخانه است، توجه نداشتن عملی در بهکارگیری جوانان در پستهای حساس و مدیریتهای کلان این وزارتخانه، نداشتن توجه عملی به بخش تعاونی کشور و عدم تحقق سهم 25درصدی بخش تعاون از اقتصاد کشور طبق برنامه پنجساله و بدتر شدن اوضاع معیشتی و رفاهی بازنشستگان بیمار و اوضاع مدیریت اقتصادی و درآمدزایی در شستا و سازمان تأمین اجتماعی رقم میخورد.
به گزارش به نقل از صبح نو، آقای عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و آقای علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین آقای سید محمدبطحائی، وزیر آموزشوپرورش جزو پرچمداران دولت در استیضاح شدن هستند اما اینکه آیا واقعاً این استیضاحها و سؤالها از راه کار قانونی بهره میبرد یا نه موضوعی است که مورد توجه قرار گرفته است.
حق دفاع در کمیسیون را نداشتم
ربیعی در واکنش به استیضاح دوبارهاش گفته است: خود را پاسخگوی مردم و نمایندگان میدانم به عمومی نمایندگان دلسوز و پاک احترام میگذارم علت اصلی استیضاح را نمیدانم ولی استیضاح پس از تنها پنج ماه از استیضاح قبلی را عجیب میدانم.
او با اشاره به طرح استیضاح خود در مجلس شورای اسلامی در توییتر خود نوشت: در هفت ماه دوبار از مجلس رأی گرفتم. دوباره استیضاح میشوم در حالی که حق دفاع در کمیسیون را نداشتم و مستقیم به صحن آورده شدم.
ربیعی ادامه داد: خود را پاسخگوی مردم و نمایندگان میدانم به عمومی نمایندگان دلسوز و پاک احترام میگذارم علت اصلی استیضاح را نمیدانم ولی استیضاح پس از تنها پنج ماه از استیضاح قبلی را عجیب میدانم.
دستهای پنهان و پیدای استیضاح
عدهای میگویند لابیگریها باعث شده تا ربیعی در موقعیت استیضاح قرار بگیرد. لابیگریهایی که بیش از همه، نام یکی از همتایان ربیعی در کابینه را بر صدر تلاشها برای استیضاح او به ذهنها متبادر میکند. دعوایی پشت پرده که از سالها پیش ادامه داشته است. داستانی که در دوره دوم ریاست جمهوری و دوره دهم مجلس شورای اسلامی تشدید شد و در ادامه به بخشی از تلاشها در آن دوران برای استیضاح شدن ربیعی اشاره میشود.
استیضاح علی ربیعی، وزیر کار در حالی تقدیم هیأترییسه شد که او از تیرماه سال 95تاکنون چند باری از زیر تیغ استیضاح به سلامت عبور کرده و هر بار به دلیلی، استیضاح او منتفی شده بود. با این وجود، این بار استیضاح او با 50امضا قطعی شده است.
با انتشار این خبر گمانهزنیها و تأیید و تکذیبهای زیادی ازسوی اصولگرایان و اصلاحطلبان و اعتدالیون مطرح شده است. برخی آن را به سهمخواهی اصلاحطلبان جدیدالورود مجلس از دولت نسبت دادهاند، بعضی آنرا با تغییرات انجام شده در شستا و بانک رفاه کارگران مرتبط دانستهاند و عدهای آنرا از پسلرزههای پدیده «فیش گیت» دانستهاند که البته این گزینه آخری نمیتواند صادق باشد چراکه بحث فیشها تنها مربوط به یک وزارتخانه نبوده و علاوه بر سایر وزارتخانهها نهادها و قوای دیگر را هم به چالش میکشد پس میماند مباحث سیاسی و تغییراتی که براساس ترکیب جدید مجلس شورای اسلامی تحلیل میشود.
استیضاح وظیفه نماینده است
آقای بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با روزنامه «صبحنو» از اتفاقات پیرامون استیضاح وزیر کار میگوید: «استیضاح جزو حقوق و وظایف نمایندگان است، سؤال از وزیر و رییسجمهوری وظیفه نماینده است و زمانیکه از پاسخ این سؤال قانع نشود طرح استیضاح کلید میخورد. ممکن است این سؤال منطقهای یا ملی باشد، اگر سؤال منطقهای باشد در داخل کمیسیون و با حضور مسوولان قابل پیگیری است اما زمانیکه سؤال از سوی چند نماینده به دلیل نارضایتی از عملکرد مسوولی مطرح میشود، نامهای نوشته و امضا میشود و باید در صحن علنی هم مطرح و بررسی شود.»
او با تأکید براینکه رأی نماینده به وزرا بر اساس برنامهای بوده که آنها ارائه داده بودند، اضافه میکند: «عدهای از نمایندههای مجلس از عملکرد آقای ربیعی نسبت به برنامهای که ارائه کرده بود، ناراضیاند و معتقدند وزیر طبق برنامه پیش نرفته و تخلف از برنامه دارد و وقتی این تخلف از برنامه رخ میدهد نمایندهها از مرحله سؤال عبور و به مرحله استیضاح میرسند، باید خود وزیر براساس آییننامه داخلی مجلس باید در مجلس حضور یابد و در مقابل سؤالات متعدد نمایندهها پاسخ بدهد.»
وزیر درباره سؤالات میداند
خالقی درباره مطلب مطرح شده در توییت آقای ربیعی مبنی بر اینکه فرصتی برای حضور در کمیسیون نداشته است، در پاسخ به این سؤال که آیا واقعاً وزیر به کمیسیون دعوت نشده، اینطور پاسخ میدهد: «نه دیگه چون پروسه استیضاح طولانی است و فرایند سؤال و جواب قبلاً هم وجود داشته و محدوده سؤالات هم مشخص است، اعلام شده به ایشان که نمایندهها درباره فلان موضوع سؤال دارند و ایشان باید جواب قانعکنندهای، پیدا کند.»
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی توضیح میدهد: «سؤال از وزیر در چارچوب آییننامه داخلی مجلس تعیین شده و قطعاً قبلاً هم به وی اطلاعرسانی شده است.»
تأمین اجتماعی و بیمه سلامت
خالقی درباره بحثهایی که درباره اختلاف نظرها درباره تأمین اجتماعی و بیمه سلامت مطرح شده است، اضافه میکند: «منابع تأمین اجتماعی از طریق پول کارگران و بیمه سلامت از طریق بودجه دولت تأمین میشود، بحثهای زیادی درگرفته که باید در این مورد گفت موضوع از آنجایی شکل گرفت که موضوع بازکردن حسابی برای نگهداری سهم پول درمان بیمه سلامت و تأمین اجتماعی به اسم تأمین اجتماعی در خزانه امانت بود، یعنی وزیر تعاون به عنوان مسوول تأمین اجتماعی هر لحظه که مراجعه کرد امکان برداشت از این حساب را داشته باشد در حالیکه وزیر بهداشت نمیتواند هیچگونه دخل و تصرفی در آن داشته باشد.» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی میگوید: «قرار شد پول این صندوق تنها برای درمان هزینه شود و این موضوع اصلاً ربطی به وزارت بهداشت و درمان نداشت.»
استیضاح بیهدف
خانم زهرا ساعی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره استیضاح وزیر رفاه به روزنامه «صبحنو» میگوید: «در بحث وزارت کار متأسفانه همکاران ما در مجلس فکر میکنند اما باید با دقت نظر بیشتری کار را دنبال کنند، آقای ربیعی وزیری است که پنج ماه پیش هم استیضاح شد و رأی اعتماد گرفت، به نظرم با توجه به مشکلاتی که در حوزه اقتصادی کشور وجود دارد و انتقاداتی که نسبت به سایر وزرا مطرح میشود، اگر قرار باشد استیضاحی صورت بگیرد همکاران ما باید روی وزرایی که در موضوعات اقتصادی بهویژه ارز و سکه و طلا دخیل هستند یا نوسانات ارزی که الان هست و به تولید کشور آسیب جدیای رسانده است،
تمرکز کنیم.» او ادامه میدهد: «قضیه استیضاح لوث شده و هر چند ماه یکبار عدهای در مجلس امضاء جمع میکنند و با کارشان تنها به وزارتخانه ضربه میزنند. مطرح شدن چندباره استیضاح وزیر رفاه وزارتخانهای با مسوولیتها و وظایف متعدد را دچار آسیب میکند چراکه تمرکز وزیر و مجموعه آن برای حضور در مجلس و پاسخگویی برهم میخورد، این به صلاح کشور نیست و اینکه هرچندماه یکبار وزیر را به مجلس بکشانیم روی خوشی ندارد.»
فرصت بدهیم
ساعی اضافه میکند: «اتحادیه کارگران و کارفرمایان آذربایجان شرقی نامهای به دستم رسید که در آن خواستار حمایت از وزیر بودند، این اتحادیه در این نامه ذکر کرده بود که از روند کاری و حمایتهای وزیر از مجموعه کارگری بهرغم مشکلات رضایت دارند، برقراری تعادل بین کارگر، کارفرما و دولت خیلی مهم است که به نظرم وزیر کارتوانسته این کار را صورت دهد.»
این عضو کمیسیون اجتماعی میگوید: «باید به وزیر کار و وزارتخانه فرصت داده شود تا با توجه به تعدد وظایف و مسوولیتها کارهایشان را پیش ببرند، با این وجود این را نفی نمیکنم که تذکر و سؤال حق نماینده است اما باید در یک چارچوب تعیین شدهای باشد. اینکه هر چند ماه یکبار به یک وزیر هم اعمال شود دور از انصاف است. این بار سومی است که وزیر رفاه در مدت دوسال به مجلس میآید، باید همراه وزیر باشیم خود وزیر خیلی خوب انتقادات را قبول میکنند و به خوبی پاسخگو هستند.»
نوبت وزیر به تفکیک وزارتخانهها رسید
او در پاسخ به اینکه آیا توییت وزیر درباره حضور نیافتن در کمیسیون و پاسخ به سؤالات درست است، ادامه میدهد: «بله، این موضوع در دستور کار کمیسیون اجتماعی بود تا وزیر و سؤالکنندهها حضور یابند تا به ابهامات پاسخ داده شود اما بحث تفکیک وزارتخانه رفاه پیش آمد و این موضوع در دستور کار قرار گرفت، رسیدگی طولانی شد. سؤالکنندهها میتوانند سؤالات را مستقیم به صحن ببرند.»
حق را با نگاه سیاسی قاطی نکنیم
ساعی درباره اینکه آیا اخبار و شایعاتی که درباره لابیگریها و دستهای پشت پرده برای استیضاح ربیعی وجود دارد را تأیید میکنید، اظهار میدارد: «من واقعاً از این موضوع اطلاعی ندارم و نمیتوانم بدون ادله درباره آن نظری بدهم، اما چیزی که مشخص است سؤال و تذکر و استیضاح نشأتگرفته از وظیفه نظارت نمایندهها و حق آنهاست، نباید نگاه سیاسی، جناجی و خارج از منطق و انصاف به کار
گرفته شود.»
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی میافزاید: «ربیعی پنج ماه پیش هم برای استیضاح به مجلس آمد، حرف من این است که سیر استیضاح آقای ربیعی منطقی نیست و میتواند به شأن مجلس هم خدشه وارد کند و باید همکاران ما با دقت بیشتری در این باره اقدام کنند.» استیضاح وزرا بهویژه ربیعی در دوسال گذشته حواشی زیادی داشته است، استیضاحهای احساسگرایانه نمایندگان که نهایتاً هم به رأی اعتماد ختم شده، نشان داد ربیعی کارش را بلد است و نمیتوان به این راحتی رأی او را به حاشیه راند. اگر قرار است مسوولان و نمایندگان اوضاع کشور را سرو سامان بدهند بهتر است فریبکاری کمبودهایی را که با بیمسوولیتی بهوجود آوردهاند، سامان ببخشند.