روزنامه اسرائیلی گزارش داد

چرا تنگه باب‌المندب برای رژیم صهیونیستی مهم است؟

یک روزنامه چاپ فلسطین اشغالی دلیل همنوا شدن نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با ائتلاف سعودی در موضوع تنگه باب‌المندب را تبادل دریایی ۱۵ میلیارد دلاری از طریق این تنگه عنوان کرد.

خبرگزاری فارس: روزنامه «هاآرتص» چاپ فلسطین اشغالی در یادداشتی به بررسی نگرانی رژیم صهیونیستی از احتمال بسته شدن تنگه «باب المندب» در دریای سرخ پرداخته و نوشت دلیل این نگرانی، تبادل 15 میلیارد دلاری تل‌آویو از طریق این تنگه است.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به اظهارات تهدیدآمیز «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران درباره بسته شدن تنگه باب المندب، آمده است: «چیزی که صدای نتانیاهو را درآورد، شاید در سخنرانی آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره شنیدن تهدیداتی مبنی بر آسیب رساندن به شناور‌های اسرائیلی در دریای سرخ باشد».

هاآرتص با بیان اینکه تنها جایگزین تنگه باب‌المندب، دور زدن قاره آفریقا از طریق دریا است، نوشت: «دلایل زیادی برای پیوستن اسرائیل به ائتلاف بین‌المللی علیه ایران بر سر تنگه باب المندب وجود دارد. اسرائیل می‌خواهد از منافع اقتصادی و مشتریانش در شرق محافظت کند. چنین اقدامی، روابط اسرائیل با کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) را که از ایران هراس دارند، بهبود می‌بخشد».

در ادامه این مطلب سپس به ارزش تبادلات دریایی رژیم صهیونیستی از طریق تنگه باب‌المندب پرداخته و نوشت سالانه 15 میلیارد دلار کالا از طریق دریای سرخ به فلسطین اشغالی وارد و از آن صادر می‌شود. طبق آمار رسمی، رژیم صهیونیستی در سال 2014 از طریق این شاهراه اقتصادی، 12.3 میلیارد دلار از کشور‌های آسیا و اقیانوسیه واردات و حدود 3 میلیارد دلار نیز صادرات داشته است.

این روزنامه افزود: «18 درصد از کل واردات و پنج درصد از کل صادرات اسرائیل از طریق تنگه باب‌المندب انجام می‌شود... تحلیلگران معتقدند روابط تجاری اسرائیل با چین رو به افزایش بوده و طی سال‌های آتی از آمریکا نیز پیشی می‌گیرد. اسرائیل بیشتر ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات الکترونیکی، فلزات، مواد شیمیایی و منسوجات خود را از چین تهیه می‌کند».

پیشتر وزیر انرژی عربستان سعودی مدعی شده بود تا زمان روشن‌تر شدن وضعیت و ایمن شدن ترانزیت دریایی از طریق تنگه باب‌المندب، عبور نفتکش‌های خود از این تنگه در جنوب دریای سرخ را تا اطلاع‌ثانوی به حال تعلیق در آورده است.

نیروی دریایی یمن ظهر چهارشنبه سوم تیر در واکنش به حملات ائتلاف سعودی به غیرنظامیان یمنی، کشتی جنگی «الدمام» عربستان را در ساحل غربی هدف قرار داد.

این ائتلاف با اعتراف به آسیب دیدن کشتی خود در این حمله، مدعی شد نیروی دریایی یمن به یک نفت‌کش عربستان حمله کرده است. یمنی‌ها ساعاتی بعد دومین کشتی نظامی سعودی را در همان منطقه هدف گرفتند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان