شرکت هیوندای موتور با رونمایی از خودروهای آیونیک و کیا نیرو با پیشرانههای پاک، گام بلندی بهسوی آینده برداشته است. این خودروساز کرهای حالا آمادهی برداشتن گامی بلندتر برای جایگزینی خودروهای شاسیبلند بنزینی خود با نمونهی الکتریکی آن بر پایهی یک پلتفرم کاملاً اختصاصی است.
به گزارش رویترز و به نقل از لی کی سانگ، رئیس بخش خودروهای الکتریکی هیوندای، این برند در سال آینده از یک خودروی شاسیبلند الکتریکی کوچک رونمایی خواهد کرد. کیا نیز بعد از معرفی این مدل، از یک نمونهی مشابه رونمایی میکند. هر دو مدل الکتریکی قابلیت پیمایش مسافت 300 کیلومتر با هر بار شارژ دارند. او همچنین نوید داد که مدلهای کامپکت در مقایسه با رقبا، عملکرد بهتری خواهند داشت.
اگرچه این کار به اندکی زمان نیاز دارد؛ اما ساخت یک پلتفرم جدید برای خودروی الکتریکی، میل این خودروساز به خودروهای الکتریکی باتریدار را تقویت میکند. لی افزود:
پلتفرم خودروی الکتریکی نیازمند سرمایهگذاری بالایی است؛ اما ما در حال انجام آن بهمنظور آمادگی برای آینده هستیم.
هیوندای اخیراً معرفی خودروی الکتریکی جدید این شرکت برای برند لوکس خود، جنسیس را تأیید کرده است. انتظار میرود این مدل در سال 2021 و پس از معرفی مدل هیبریدی جنسیس در سال 2019 رونمایی شود.
امروزه، سهم خودروهای الکتریکی در بازار در حدود یک درصد است؛ اما لی امیدوار است این رقم تا سال 2025 به 10 درصد افزایش یابد. او میگوید:
خودروهای سلول سوختی تا سال 2025 با استقبال زیادی همراه نخواهند شد. هیوندای بهعنوان یکی از اولین شرکتهای معرفیکنندهی این فناوری، در سال 2013 از نسخه سلول سوختی ix35 رونمایی کرد و در سال 2014 مدل سلول سوختی توسان را به بازارهای جهانی فرستاد.
تمامی شواهد نشان میدهند که هیوندای همچنان به خودروهایی با فناوری سلول سوختی وفادار است، هرچند آنها بهمانند خودروهای الکتریکی در کوتاهمدت به ثمر نخواهند نشست.
هیوندای در نمایشگاه خودروی ژنو امسال از یک نمونهی مفهومی سلول سوختی رونمایی کرد. انتظار میرود نسل بعدی شاسیبلند هیدروژنی هیوندای بتواند 800 کیلومتر را با یکبار سوختگیری مخزن هیدروژن طی کند. کیا نیز خیلی زود به دنبال رونمایی از اولین خودروی سلول سوختی خود است.