سازمان حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت؛

مهمترین اصول در اعزام حجاج، امنیت و سلامت آنهاست/ افزایش سفر‌های عتبات با تامین ارز دولتی

مهم‌ترین اخبار و رویداد‌های سازمان حج و زیارت از یازدهم تا هجدهم مرداد ماه را در این گزارش مشاهده کنید.

مهمترین اصول در اعزام حجاج، امنیت و سلامت آنهاست/ افزایش سفر‌های عتبات با تامین ارز دولتی

جمعه//مهمترین اصول در فرآیند اعزام حجاج، مسئله امنیت و سلامت آنها است/افزایش سفرهای عتبات به شرط تامین ارز دولتی مورد نیازبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت شاهد رویدادهایی بود که در این بسته خبری به آنها می پردازیم.

مهمترین اصول در فرآیند اعزام حجاج، مسئله امنیت و سلامت آنها است

حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در حاشیه بازدید از بیمارستان مکه و بررسی سلامت حجاج همچنین اقدامات صورت گرفته توسط مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر اظهار داشت: مهمترین اصولی که در کل فرآیند اعزام حجاج اهمیت دارند، مسئله امنیت و سلامت آنها است و ما سعی می‌کنیم در همه حوزه‌ها این دو اصل را مدنظر قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه مرکز پزشکی حج و زیارت تجربه‌های خوبی طی چند دهه گذشته در مورد خدمت‌رسانی به زائران داشته است، گفت:‌ این موضوع از قبل همچنین حین موسم حج در نظر گرفته شده و مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر با راه‌اندازی مطب‌ها و بیمارستان‌ها خدمات بسیاری را به حجاج ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه امیدواریم حجاج پایشان به این مراکز باز نشود، گفت: در مراکز هلال‌احمر اقدامات زیادی انجام می‌گیرد تا مشکلات حجاج از جزئی‌ترین تا پیچیده‌ترین آنها شامل سرماخوردگی و مشکلات قلبی برطرف شود.

محمدی به اشاره به مشاعر عرفات و منا گفت:‌ در این ایام تلاش می‌شود خدمات بهتری به حجاج ارائه شود. با توجه به اینکه امسال هوا گرم‌تر است، پیش‌بینی می‌شود امور اجرایی و دست‌اندرکاران کارهای بیشتری را انجام دهند.

39 هزار زائر ایرانی وارد سرزمین وحی شدند

حمید محمدی رییس سازمان حج و زیارت امروز درباره آخرین آمار ورود زائران ایرانی به سرزمین وحی اظهار کرد: تا پایان وقت امروز جمعه دوازدهم مرداد ماه بیش از 39 هزار نفر از زائران ایرانی وارد سرزمین وحی شده اند.

وی با بیان اینکه پرواز زائران ایرانی از روز 27 تیرماه و به مقصد فروگاه مدینه منوره آغاز شده بود، گفت: پرواز زائران ایرانی از چهار روز گذشته هم در مدینه منوره و هم در فرودگاه شهر جده انجام می گیرد.

محمدی گفت: تا آخر وقت روز جمعه دوازدهم مرداد ماه بیش از 29 هزار نفر وارد مدینه منوره شده اند که از این تعداد نیز نزدیک به 21 هزار نفر در قالب 150 کاروان بعد از احرام بستن در مسجد شجره به سمت مکه مکرمه عزیمت کرده اند.

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: پروازهای جده نیز از چهار روز گذشته آغاز شده و تا پایان وقت امروز جمعه جمعا حدود 10 هزار نفر از زائران به این فرودگاه وارد می شوند. زائرانی که وارد این فرودگاه می شوند بعد از احرام بستن در جحفه وارد شهر مکه مکرمه می شوند.

محمدی افزود: به غیر از آمار ورود تعداد زائران، در حدود 2 هزار و 450 نفر از عوامل اجرایی نیز برای خدمت رسانی به حجاج عزیز از روزهای قبل از آغاز فرآیند حج مشغول به فعالیت شده اند.

افزایش سفرهای عتبات به شرط تامین ارز دولتی مورد نیاز

مرتضی آقایی مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت اظهار داشت: در صورت تامین ارز دولتی مورد نیاز برای انجام سفرهای عتبات عالیات، ظرفیت این سفرها افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر تعداد سفرهای عتبات انجام شده نسبت به سال گذشته با رشد 2.7 درصدی روبرو بوده است و به علت تامین ارز مورد نیاز برای این سفرها، افزایش قیمت ارز تاثیر چندانی در افزایش قیمت سفر به عتبات عالیات نداشته است.

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت یادآور شد: هم اکنون به طور میانگین 2 هزار و 500 نفر روزانه به عتبات عالیات اعزام می‌شوند و آمار اعزامی نسبت به ماه مبارک رمضان حدودا 5 برابر شده است.

روزانه 50 تا 60 اتوبوس زائران ایرانی را از مدینه به مکه منتقل می‌کنند

محمدی گفت: روزانه 2 هزار تا 2 هزار و 500 نفر از حجاج ایرانی از هتل‌های محل اسکان خود به سمت میقات شجره می‌آیند و در این فضای معنوی محرم می‌شوند و پس از اذان مغرب، احرام بسته و در کاروان‌های مختلف به سمت مکه مکرمه اعزام می‌شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: به طور متوسط هر شب زائران ایرانی در قالب کاروان‌های مختلف و به وسیله 50 تا 60 اتوبوس به سمت مکه مکرمه حرکت می‌کنند و برنامه ریزی به صورتی است که همه زائران پس از رسیدن به مکه شب را استراحت کنند و بعد از نماز صبح برای طواف و اعمال عمره تمتع به مسجدالحرام منتقل می‌شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم برای سازمان حج موضوع حفظ سلامت و تأمین آرامش حجاج ایرانی است و موضوع حمل و نقل زائران حج تمتع سال جاری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر