بررسی Avengers: Infinity War؛ استارک و استار لرد در یک فیلم در کنار هم


“در این فیلم هم انت‌من هست هم اسپایدرمن؟” — این یکی از لحظه‌های خنده‌آور «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» Avengers: Infinity War است که در آن حتی شخصیت‌های فیلم هم در به خاطر سپردن اینکه چه شخصیت‌های دیگری در آن هستند مشکل دارند.
قبل از آن‌که آماده‌ی یک ماجراجویی رنگارنگ و لذت‌بخش که «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» Avengers: Infinity War باشد، شوید باید بدانید که این قسمت اول از یک ماجراجویی دوقسمتی است. بنابراین در این فیلم که نوزدهمین فیلم دنیای سینمایی مارول Marvel است، انتظار نداشته باشید همه‌چیز به نتیجه برسد.
این به معنی آن نیست که هرگز در طول زندگی خود به نتیجه رسیدن فیلم‌های مارول Marvel را نخواهیم دید، بلکه همیشه داستان دیگری برای روایت کردن وجود دارد، ماجراجویی دیگری در انتظار کشف شدن است، شخصیت دیگری صحنه را تصاحب خواهد کرد و تیزرهایی که پس از تماشای اجباری لیست بازیگران و عوامل به مدت 10 دقیقه در پایان فیلم، می‌بینیم یادآور تمام این‌ها برای ما هستند.

شاید «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» Avengers: Infinity War بزرگ‌ترین و پرانگیزه‌ترین فیلم مارول Marvel تاکنون باشد، اما قطعاً بهترین فیلم آن نیست. (من به‌شخصه آن را در جایگاه هفتم یا هشتم لیست ده فیلم برتر مارول Marvel قرار می‌دهم.) بااین‌حال در این فیلم اکشن، طنز و لحظات احساسی و دراماتیک بسیاری وجود دارد — که در آن‌ها شخصیت‌های آشنا و موردعلاقه‌ی ما شکست‌هایی واقعی و ظاهراً غیرقابل‌بازگشت را تجربه می‌کنند.
یکی از المان‌هایی که «جنگ ابدیت» Infinity War را از بسیاری فیلم‌های ابرقهرمانی جدا می‌کند معرفی ضد‌قهرمانی است که با ضدقهرمان‌های کلیشه‌ای که هیولاهایی هستند با چندین زبان و از دهان خود آتش بیرون می‌آورند و همه‌چیز را نابود می‌کنند و صدایشان طوری است که انگار هزاران بار «جنگ ستارگان» Star Wars را تماشا کرده‌اند و عاشق دارث ویدر Darth Vader هستند، تفاوت دارد.تانوس Thanos بزرگ و قدرتمند و بی‌رحم (که صداپیشگی و ایفای نقش آن را جاش برولین Josh Brolin عهده‌دار بوده و جالب‌ترین بازی را در فیلم انجام داده است) یک دیوانه‌ی عاشق نسل‌کشی است که می‌خواهد کنترل تمام موجودات زنده را داشته باشد — اما بر اساس طرز تفکر پیچیده و خرابش، اگر بتواند سر نصف جمعیت را زیر آب کند، می‌تواند دنیا را، با کاهش جمعیت آن به مقداری که قابل اداره کردن باشد، نجات دهد. تانوس Thansos فلسفه‌ی خود را به این شکل بازگو می‌کند: “دنیا نیاز به اصلاح دارد.”
همچنین تانوس Thanos واقعاً قابلیت عشق ورزیدن دارد — و همچنین فداکاری ناراحت‌کننده‌ای در راستای آنچه به نظر او هدف والا است. به‌ندرت دیده شده که یک نیروی اهریمنی که به‌ظاهر کسی جلودارش نیست، چنان پیش‌زمینه‌ی دراماتیک و غنی داشته باشد و در صحنه‌های بسیاری به‌جای آن‌که مبارزات انیمیشنی تکراری انجام دهد، دیالوگ‌های واقعی داشته باشد.
برای اجرای نقشه‌ی نابود کردن هزاران میلیارد زندگی در تمام کهکشان، تانوس Thanos باید تمام شش سنگ درخشان ابدیت را به دست آورد که در تمام کرات پراکنده شده‌اند. (هر بار که تانوس Thanos سنگی را به دست می‌آورد، آن را بر روی یکی از انگشتان دستکش بزرگش جاسازی می‌کند.)وقتی بروس بنر Bruce Banner (یا همان هالک Hulk) با بازی مارک روفالو Mark Ruffalo (که آخرین بار در «ثور: راگناروک» Thor: Ragnorak دیده شد) پس از غیبتی طولانی به زمین بازمی‌گردد تا دوستان انتقام‌جوی خود را از طوفانی که در راه است آگاه کند، تونی استارک Tony Stark به او می‌گوید که آن‌ها باهم قهر کرده‌اند و حتی از حال یکدیگر خبر ندارند. بنر Banner تعجب‌زده می‌گوید: “قهر کرده‌اند؟ مثل یک گروه؟ مثل بیتلز؟” بله بروس، مثل بیتلز.
وقتی‌که وخامت اوضاع آشکار می‌شود، بسیاری از بحث‌وجدل‌ها و منافع شخصی کنار گذاشته می‌شوند و استیو راجرز Steve Rogers (با بازی کریس ایوانز Chris Evans)، اسپایدرمن (با بازی تام هالند Tom Holland)، ثور Thor (با بازی کریس همسورث Chris Hemsworth) و بلک ویدو Black Widow (با بازی اسکارلت جوهانسون Scarlett Johansson) در کنار بقیه دورهم جمع می‌شوند تا نه‌تنها دنیا بلکه کل کیهان را نجات دهند.
گاهی اوقات نگه‌داشتن حساب تمام شخصیت‌های «انتقام‌جویان» Avengers و «نگهبانان کهکشان» Guardians of Galaxy که با همدیگر بر روی زمین و سیاره‌های دیگری مانند نوور Knowhere و تایتان Titan مخلوط می‌شوند دشوار است. «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» Avengers: Infinity War به‌اندازه‌ی کافی خود‌آگاهی دارد بدون آن‌که بیش‌ازحد لوده شود و مخاطب را دل‌زده کند. وقتی اسپایدرمن تعدادی از نگهبانان را نجات می‌دهد می‌گوید “هوایتان را دارم! هوایتان را دارم! هوایتان را دارم! ببخشید هنوز اسم همه را یاد نگرفته‌ام!” این یک اجرای کمدی درست در لحظه‌ی درست است.
آخرین لحظات «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» Avengers: Infinity War تأثیرگذار، نفس‌گیر و اسرارآمیز هستند و تقریباً ما را به سرزمین ناامیدی می‌برند، اما البته در را برای قسمت دوم که می‌تواند بزرگ‌تر و حتی هیجان‌انگیزتر باشد باز می‌گذارد. باید تا آخر فیلم و پس از تماشای لیست عوامل و بازیگران منتظر بمانید تا نشانه‌ای ازآنچه در آینده خواهیم دید را تماشا کنید.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی ریچارد روپر Richard Roeper در وب‌سایت Chicago SunTimes بود.

حال به بررسی نظر سایر منتقدین می‌پردازیم:هلن اوهارا Helen O’Hara ؛ امپایر Empire
مارول Marvel با «جنگ ابدیت» Infinity War فشار مضاعفی بر روی دوش‌های خود گذاشته است و به‌صورت گسترده آن را خاتمه‌ی سه فاز دنیای سینمایی مارول اعلام کرده که در پی عواقب آن زمین نابود خواهد شد — و یا حداقل آن‌طور که در پیش‌نمایش آن دیده‌ایم، ماه نابود خواهد شد — و قسمت دوم آن تحت عنوان غیررسمی «انتقام‌جویان 4» Avengers 4 سال بعد اکران خواهد شد. برای هر فیلمی سخت خواهد بود که بتواند سطح خود را به‌اندازه‌ی انتظاراتی که به وجود آمده بالا ببرد و طرفداران هرکدام از این شخصیت‌ها را راضی نگه دارد؛ اما این فیلم به طرز معجزه‌آسایی توقعات مخاطب را درهم می‌شکند و غافل‌گیری‌ها را یکی از پس از دیگری تحویل تماشاگر می‌دهد.
مایکل برگین Michael Burgin ؛ مجله‌ی پیست Paste Magazine«جنگ ابدیت» Infinity War یک داستان حماسی است و ترجمه و تعبیر آن از کتاب‌های کمیک به شکل کاملی انجام شده که ما تاکنون در عمل شاهد آن نبوده‌ایم. این وقتی اتفاق می‌افتد که فیلم‌سازان منابع اصلی خود را جدی می‌گیرند و از ملودرام‌های غیرضروری خودداری می‌کنند. (و اگر یک درس باشد که دیزنی Disney به‌خوبی فراگرفته است، آن این است که اگر بر روی تجربه‌ی مخاطب از تماشای فیلم تمرکز کنید، خطوط محصولات نیازی به مراقبت و انرژی زیادی ندارند و خودشان ترتیب خود را می‌دهند.)
برایان بیشاپ Bryan Bishop ؛ ورج The Verge
نبرد رو در روی انتقام‌جویان و تانوس Thanos (با بازی جاش برولین Josh Brolin) که مدت‌ها بود انتظارش را می‌کشیدیم سرانجام در «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» Avengers: Infinity War به وقوع پیوست. این فیلم بزرگ دنیای سینمایی مارول بسیار سرگرم‌کننده است و شخصیت‌های زیادی را از زمان‌های مختلف و با سیر داستانی متنوع در کنار هم جمع کرده است. تعهد و وفاداری این فیلم به دیالوگ‌های یک جمله‌ای و طنز آن را یکی از خنده‌دارترین فیلم‌های تاریخ این استودیو ساخته است، درعین‌حال «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» Avengers: Infinity War فیلمی است که در آن برای افراد خود اتفاقات بد می‌افتد. پس از سال‌های زیادی که در آن‌ها حتی معمولی‌ترین قهرمان‌های فیلم‌ها شکست‌ناپذیر و جاودانی به نظر می‌آمدند، این موضوع هیجان تسخیر‌کننده‌ای دارد — و دقیقاً همان چیزی است که این مجموعه فیلم به آن نیاز داشت.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان