ماهان شبکه ایرانیان

تشریح روند برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی

معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور روند برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی را تشریح کرد.

تشریح روند برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی

مهدی رمضانی درباره پیشینه برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی به ایسنا گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی از جمله برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام‌رضا علیه‌السلام است که 16 سال از قدمت آن می‌گذرد. بخش کتابخوانی نیز از هشت سال گذشته به این جشنواره اضافه شد که به صورت استانی برگزار می‌شد؛ اما  نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از سال 1395 (از ششمین دوره) متولی برگزاری این جشنواره به صورت ملی شد که در اولین سال برگزاری این جشنواره توسط نهاد قریب به 238 هزار نفر و در سال 1396 (هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی) بیش از 648 هزار نفر شرکت کردند.

روند معرفی 7 اثر به عنوان منبع جشنواره

او همچنین درباره هشتمین دوره برگزاری این جشنواره در سال جاری گفت: در اولین گام طی‌ بررسی‌های کارشناسی از میان کتاب‌های موجود در بازار نشر با موضوعات مرتبط با دهه کرامت (حضرت فاطمه معصومه و امام رضا علیهم‌السلام) و با در نظر گرفتن معیارهایی نظیر حجم و سال نشر، از 700 عنوان کتاب رصدشده، 70 مورد کتاب انتخاب شد که پس از تمام‌خوانی و ارسال برای استادان به منظور بررسی بیشتر، در نهایت هفت عنوان کتاب به تأیید کمیته انتخاب و شورای سیاستگذاری رسید.

رمضانی ادامه داد: بر این اساس در بخش کودک کتاب‌های «مهمان خراسان» اثر سعید بیابانکی، «مژده گل» نوشته محمود پوروهاب، در بخش نوجوان کتاب‌های «کاش تو را می دیدم» و «مسافر هشتم» نوشته مژگان شیخی و در بخش بزرگسال کتاب‌های «مهر ولایت در آسمان ایران» نوشته آیت‌الله علی کرمی جهرمی، «ماه هشتم» نوشته مهدی غلامعلی و «به سپیدی یک رویا» نوشته فاطمه سلیمانی، به عنوان منابع هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی معرفی شدند.

او یادآور شد: با توجه به کمبود منابع در خصوص حضرت احمد بن موسی علیه السلام جمع بندی شورا در سال 97 به کتاب متناسبی در مورد ایشان نرسید ولی از میان کتاب‌های جشنواره امسال دو کتاب «کاش تو را می دیدم» و «به سپیدی یک رویا» ویژه حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) در نظر گرفته شده است.

چاپ و توزیع بیش از 95 هزار نسخه از منابع جشنواره

رمضانی با اشاره به چاپ بیش از 13 هزار نسخه از هر یک از منابع این دوره از جشنواره،، گفت: پس از انتخاب کتاب‌ها و با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده، در طی دو مرحله 13 هزار و 600 نسخه از هر عنوان کتاب چاپ شد.ه مجموعا برای این دوره از جشنواره 95 هزار و 200 نسخه کتاب چاپ شد که دو نسخه از هر عنوان در کتابخانه‌های عمومی، مشارکتی و مستقل کشور توزیع شد.

او افزود: در مرحله بعد برای پشتیبانی و ارسال هدفمند کتاب‌ها به ازای هر کتابخانه سه نسخه برای ستاد استان ارسال شد که به تشخیص ستادهای استانی در کتابخانه ها، سازمان‌ها و نهادهای مشارکت‌کننده در جشنواره و سایر مراکز فرهنگی، به صورت رایگان توزیع شد.

گویاسازی منابع جشنواره و توزیع 200 نسخه کتاب بریل

معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی همچنین درباره گویاسازی منابع و تولید کتاب‌های بریل جشنواره گفت: از آنجا که قشر قابل توجهی از افراد امکان بهره‌مندی از کتاب‌های رایج را ندارند، در راستای خدمات‌رسانی به نابینایان عزیز نظیر سال گذشته اقدامات لازم برای بریل‌سازی منابع صورت پذیرفت که تیراژ 200 نسخه در مراکز هدف توزیع شد. همچنین فایل‌های گویای تمام کتاب‌ها آماده‌سازی شد و برای سهولت در دسترسی و مطالعه بیشتر کتاب در سایت جشنواره بارگذاری شده و یا از طریق لوح فشرده به همراه فایل متن پی دی اف در اختیار کتابخانه‌های عمومی دارای بخش های ویژه قرار گرفت.

رعایت استانداردهای علمی طراحی سوالات در جشنواره

رمضانی درباره روند طراحی و تدوین سئوالات نیز توضیح داد: به منظور رعایت استانداردهای لازم در طراحی سئوالات در دوره هشتم جشنواره، این مهم با همکاری مرکز آموزش الکترونیک دانشگاه علوم و حدیث، انجام شد؛ در این مرحله برای هر یک از کتاب‌ها (5 عنوان) 8 فرم متفاوت 20 سئوالی طراحی شد و به عبارت بهتر در مجموع 40 فرم سئوال طراحی شد که همسانی سئوالات، نبود همپوشانی پاسخ‌ها و ... از ویژگی‌های طراحی سئوالات این دوره هستند.

او یادآور شد: با توجه به رعایت اصل پراکندگی سئوالات از کل کتاب شرکت‌کنندگان بایستی حتماً کتاب را به‌صورت کامل مطالعه می‌کردند تا بتوانند به تمام سئوالات پاسخ دهند که این نکته خود سبب مطالعه کامل و بهتر کتاب شده است.

توزیع 700 هزار پاسخنامه و 600 هزار برگه نقاشی

رمضانی ادامه داد: متناسب با ویژگی‌های بیان‌شده برای سوالات، طراحی ویژه‌ای نیز برای پاسخ‌برگ‌ها صورت پذیرفت و 40 فرم در این بخش طراحی و چاپ شد. نظر به پیش‌بینی مشارکت بالا و در راستای صرفه‌جویی در وقت و هزینه به جهت تصحیح اوراق، پاسخ‌نامه‌ها به صورت ماشین‌خوان طراحی شده‌اند. در این فرم از کد اختصاصی کتابخانه‌ها برای مشخص کردن میزان دقیق مشارکت در هر کتابخانه، شهرستان و استان بهره‌گرفته شده است که در سال گذشته این امکان فراهم نبود.

معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به طراحی و چاپ 700 هزار پاسخ‌نامه گفت: علاوه بر این 40 فرم، فرم دیگری نیز طراحی شده است تا تصحیح اوراق خانوادگی با سهولت انجام شود. در مجموع تعداد 700 هزار پاسخ‌نامه چاپ شده است.

او در ادامه درباره طراحی و چاپ برگه‌های نقاشی بخش کودک این جشنواره بیان کرد: با توجه به مشارکت فوق‌العاده کودکان در دو سال گذشته و با توجه به رفع مشکلات آن در سال جاری برگه‌های نقاشی در قطع A3 و با شکلی جدید طراحی و چاپ شد. ضمناً امکان درج کد ملی و کد کتابخانه در این برگه‌ها نیز طراحی شده است که تعداد برگه‌های چاپ‌شده در این بخش 600 هزار نسخه بوده است.

جلسات هماهنگی با دبیرخانه‌های استانی و تشریح اقدام

رمضانی با اشاره به هماهنگی‌های صورت‌گرفته در استان‌های مختلف کشور برای برگزاری هر چه بهتر هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: در راستای هماهنگی بیشتر، توجیه عوامل اجرایی و استفاده از ظرفیت همکاران در استان‌ها قریب به 10 نشست با حضور کارشناسان محترم ستادی، مسئولین محترم کتابخانه‌ها و کتابداران گرامی در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف برگزار شده است. همچنین شیوه‌نامه اجرایی و بخشنامه‌های مربوطه نیز تدوین و برای تمام استان‌ها ارسال شده است.

او همچنین اطلاع‌رسانی و نشر تبلیغات و پوستر جشنواره در رسانه‌های مختلف (خبرگزاری‌ها، پرتال‌های سازمانی و...)، تهیه و تولید تیزر تبلیغاتی و پخش مکرر در رسانه‌های ملی و استانی، انجام مصاحبه‌ با ده‌ها نفر از شخصیت‌های فرهنگی سیاسی نظیر نمایندگان ولی‌فقیه، استانداران، نویسندگان، ورزشکاران ملی و...) و ساخت انیمیشن های باکیفیت و پخش از رسانه‌های جمعی را از جمله اقدامات در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی این دوره از برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی عنوان کرد.

معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  در ادامه درباره جمع‌آوری و تفکیک اوراق نقاشی و پاسخنامه‌های جشنواره اظهار کرد: با توجه به حجم زیاد پاسخ‌برگ‌ها و حضور عوامل اجرایی بیرونی، با تجربه دو سال گذشته مکان داوری به بیرون از ستاد انتقال یافت که با توجه به یکی بودن محل داوری و قرائت این اتفاق باعث صرفه‌جویی در حمل و نقل  و آماده‌سازی اوراق، تفکیک و بررسی دقیق اطلاعات و جداسازی اوراق باطله شد.

داوری پویش مجازی

رمضانی همچنین با اشاره به روند داوری پویش کتاب‌خوان مجازی گفت: با توجه به تفاوت شیوه ارائه و میزان استقبال مخاطب نسبت به دوره‌های پیشین در هشتمین دوره جشنواره شیوه ارسال تنها از طریق سامانه جشنواره بوده و به دلیل حجم بالای ارسال کلیپ از 5 نفر کتابدار بخش کودک که دارای سابقه و علاقه در این زمینه بودند استفاده شده است.

او افزود: داوری آثار پویش از طریق سامانه و به صورت آنلاین انجام شده و بر اساس فضاسازی، کیفیت بیان، کیفیت تصویر، کیفیت صدا، رعایت زمان و خلاقیت در اجرا انجام می‌شود. همچنین کلیپ ها به 5 بخش فاخر، ویژه استانی، دارای نقص، معمولی و خارج از موضوع دسته‌بندی می شوند.

نقاشی

معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  با اشاره به دسته‌بندی نقاشی‌های دریافت‌شده، گفت: آثار نقاشی رسیده از دو کتاب که یکی شعر و دیگری داستان‌های کوتاه کودکانه بود، در سه گروه سنی پیش از دبستان(4، 5 و 6 سال)، ابتدای دبستان(7، 8 و 9 سال) و سال‌های پایانی دبستان(10 و 11 سال) تفکیک شد و نقاشی‌ها توسط داوران از 20 نمره به سه دسته نمرات زیر 15 ( معمولی و ضعیف)، بین 15 تا 17(خوب) و بین 18 تا 20 (خیلی خوب و عالی) تقسیم شد.

او درباره ارزیابی داوران در این زمینه تأکید کرد: مواردی که در ارزیابی داوران مورد توجه قرار گرفت شامل: ارتباط موضوعی با محتوای کتاب‌ها و قصه‌ها، هنر رنگ‌آمیزی، خلاقیت و نکشیدن عین نقاشی‌های کتاب، هنر تصویرگری و استفاده از تکنیک‌های نقاشی و توجه به سن است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان