حجت الاسلام مازنی مطرح کرد؛

پیشنهاد برگزاری چالش «آخرین کتابی که خوانده‌ای»

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در اختتامیه جشنواره رضوی، پیشنهاد برگزاری چالش آخرین کتابی که چهره های مطرح جامعه خوانده اند را در کنار واسپاری ممیزی کتاب به اهالی قلم مطرح کرد.

پیشنهاد برگزاری چالش «آخرین کتابی که خوانده‌ای»

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) در حال برگزاری است. حجت الاسلام مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در بخشی از این برنامه گفت: مطالعه و کتابخوانی در ایران طبق آمارهای متعددی که در این باره منتشر شده بسیار پایین است. در یکی از آخرین جلسات شورای عالی فضای مجازی آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد گزارشی جامع از وضع کتاب در جهان و ایران همچنین قبل و پس از انقلاب ارائه داد. از جمله موارد گزارش ایشان این بود که میزان مطالعه در ایران وضع خوبی ندارد. یکی از شاخصه های پیشرفت و توسعه یافتگی هر جامعه میزان مطالعه است. اگر در زمینه های مختلف پیشرفت هایی داشته باشیم که نباید نادیده گرفته شوند، باید توجه کنیم که در زمینه شاخص کتابخوانی وضع خوبی نداریم.

وی افزود: در آن جلسه، وقتی مسئله میزان مطالعه مطرح شد، این سوال هم پرسیده شد که چه کنیم این شاخص افزایش پیدا کند. من خاطره ای از یکی از ناشران متدین را در آن جلسه بیان کردم. خاطره مربوط به این بود که چند سال پیش جلسه ای در وزارت ارشاد برگزار شد و این سوال مطرح شد که برای افزایش میزان مطالعه در کشور چه کنیم. یکی از مسئولان در آن جلسه به شوخی گفته بود ما همه راه ها را رفته ایم فقط مانده با شلاق و تهدید از مردم بخواهیم کتاب بخوانند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه گفت: من در جلسه شورای عالی فضای مجازی دو پیشنهاد مطرح کردم که امروز آنها را برای شما می گویم و پیشنهاد سومی هم به آنها می افزایم. پیشنهاد اول اینکه افراد تاثیرگذار و شناخته شده در جامعه اعم از شخصیت های فرهنگی، سیاسی و هنری آخرین کتابی را که مطالعه کرده اند به رسانه ها معرفی کنند. بعد از طرح این پیشنهاد من یکی از وزرا که کنار من نشسته بود، گفت هرچه فکر می کنم آخرین کتابی که خوانده ام به یاد نمی آورم. بنابراین پیشنهاد من این است که به جای چالش های مختلفی که این روزها باب شده، چالش آخرین کتاب خوانده شده را در جامعه باب کنیم. می بینیم که این روزها چالش فرزندت کجاست مورد توجه است. بیاییم و چالش کتابی را که خوانده ایم باب کنیم.

حجت الاسلام مازنی در ادامه گفت: پیشنهاد دوم من این است که سالها با نگاه امنیتی و کنترل هرچند با حسن نیت؛ کتابها را توسط کارشناسان، کارمندان و خدمتگزاران مردم در وزارت ارشاد بررسی کردیم. بعضی از کتابها زود مجوز گرفتند، بعضی اصلاً نگرفتند، بعضی سالها منتظر ماندند، بعضی سانسور شدند و بعضی کمتر سانسور شدند. فکر می کنم در فضای ممیزی امروز کشور ما اگر مرحوم حافظ شیرازی می خواست غزلیات خود را چاپ کند، قطعاً دیوانش اجازه چاپ پیدا نمی کرد. مثنوی مولوی هم که اصلاً به هیچ وجه. خیلی از آثار علمای دین و حوزه هم که کتاب های ویژه ای در فضای طنز و شوخی هستند، همینطور. من می گویم این همه سال که کتابها را کنترل کردیم به کنار؛ مدتی هم روش تکریم و احترام به اهل قلم را امتحان کنیم و کار را به خودشان بسپاریم. منظورم این نیست که مدیریت نکنیم، بلکه مدیریت را به خودشان بسپاریم. در حال حاضر 40 سال از انقلاب اسلامی می گذرد و ما انسان های فرهیخته ای در زمینه رمان، شعر و دیگر شاخه های ادبیات تربیت کرده ایم. ضمن اینکه بزرگترهایی هم داریم که مربوط به دوران پیش از انقلاب هستند. بیائیم کار را به خود اینها بسپاریم و کتابها را به صورت کارمندی کنترل نکنیم. مطمئناً کتابی که از دل این جریان بجوشد مشتری خود را پیدا می کند.

وی در ادامه گفت: راه سوم، برگزاری مسابقه و جشنواره های کتابخوانی است که از این طریق جامعه اهل مطالعه و کتابخوان بشود. با جایزه و انگیزه که یک نمونه اش همین جشنواره کتابخوانی رضوی است می توان مقداری از کار را پیش برد. با گزارشی که مسئولان نهاد کتابخوانه ها درباره این دوره جشنواره ارائه کرده اند، مشارکت در جشنواره رضوی نسبت به سال گذشته 32 درصد افزایش داشته است. پس این روش هم می تواند مفید باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان سخنانش گفت: آقای مختارپور در این جشنواره با یک تیر دو هدف را در نظر گرفته است. یکی کتابخوانی و مطالعه و هدف دوم موضوع مطالعه است. چون نمی شود به صورت عام به مردم بگوئیم کتاب بخوانید، باید بگوئیم چه کتابی و چگونه بخوانید. اگر سیر مطالعاتی را با موضوعات مشخص تعیین نکنیم، مطالعه جوان تر ها هرز می رود. بنابراین برای ارتقاء سطح مطالعه در کنار روش برگزاری جشنواره و مسابقه باید موضوع مطالعه را هم تعریف کنیم. یکی از آن موضوعات معارف و هدفش ارتقاء معرفت دینی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر