آیا سرک کشیدن به گوشی همسر کار شایسته ای است؟!

اگر همسران نحوه دوست‌داشتن، مهر ورزیدن و محبت کردن به دیگری را بیاموزند، آنگاه تمام‌وقت خود را صرف یکدیگر خواهند کرد؛ نه این‌که وقت‌شان را در شبکه‌های مجازی تلف کنند!

آیا سرک کشیدن به گوشی همسر کار شایسته ای است؟!

محمدرضا دژکام

مدتی است که احساس می‌کنم رفتار شوهرم به‌کلی با من تغییر کرده است! ما زندگی‌مان را با عشق شروع کردیم؛ ولی اکنون او روزبه‌روز از من دورتر می‌شود!

گوشی موبایلش را عوض کرده و مادامی‌که در منزل است به من توجهی نمی‌کند؛ یعنی، تمام‌وقتش را در شبکه‌های مجازی به سر می‌برد!

بارها و بارها به او گفته‌ام وقتی‌که در خانه هستی با من صحبت کن؛ ولی او توجهی نمی‌کند و حتی در مهمانی‌ها با گوشی‌اش سرگرم است!

پیامک‌های مشکوک و تماس‌های گاه‌وبیگاهش مرا بسیار شکاک کرده و همین موضوع باعث شده که گوشی موبایلش را چک کنم!

اکنون نمی‌دانم که کار من درست است یا نه. شما بگویید که برای برخورد با او باید چه‌کار کنم؟!

فرنوش ـ تهران

پاسخ روان‌شناس

خواهر محترم و گرامی! متأسفانه، این مشکل در جامعه ما به‌شدت شایع شده و بسیاری از خانواده‌ها را با چالشی بزرگ مواجه کرده است؛ حتی همین رویکرد منفی باعث پیدایش پدیده بدبینی، سوءظن و شکاک‌شدن به همسر (چه زن به شوهر و چه شوهر به زن) شده و در مواردی هم کار به طلاق کشیده است!

آیا شما موردی از همسرتان دیده‌اید یا درباره او چیزی شنیده‌اید؟! زیرا قضاوت نا به‌جا و یک‌طرفه به قاضی رفتن کار شایسته‌ای نیست.

گاه حرف‌وحدیث مردم و ذهنیت منفی افراد به همسر فقط پاسخ معکوس می‌دهد!

به شما پیشنهاد می‌کنم که به ادامه این بحث دقت کنید و مهم‌تر آن‌که آرامش‌تان را حفظ نمایید.

با آگاهی و اندکی صبر و حوصله موضوع را پیگیری کنید و عجولانه و احساسی تصمیم نگیرید.

بحث بیشتر درباره سرک کشیدن و چک کردن موبایل همسران از جانب یکدیگر!

در عصر کنونی، وایبر، واتس‌آپ، لاین، تانگو، اینستاگرام، فیس‌بوک، تلگرام و... زمان خالی افراد را به نادرستی پرکرده‌ است.

در این میان، زن و شوهر با تشویق‌های نادرست دوستان، به‌شکلی نامعقول، وارد این فضاها می‌شوند.

در مقابل هم، همسرشان گوشی آن‌ها را چک می‌کند! در تجربه‌های مشاوره‌های خانوادگی‌ام، این موضوع را بارها دیده‌ایم و هنوز هم برایم عجیب است که چرا برخی از زن و شوهرها گوشی موبایل دیگری را به‌دقت زیر ذره‌بین می‌گذارند؟! آیا فکر نمی‌کنید که این عمل شایسته و زیبا نیست؟!

اکنون ما در عصر ارتباطات قرار داریم، باوجوداین، همچنان برخی از افراد فرهنگ استفاده درست از وسایل و تکنولوژی‌های روز دنیا را بلد نیستند!

و شاید نمی‌خواهند آن را یاد بگیرند. اگر هریک از ما از هر پدیده جدیدی به‌درستی بهره بگیریم، بی‌شک زندگی‌‌مان بهتر از قبل می‌شود.

پس بیاییم فرهنگ استفاده درست و بهینه از هر پدیده‌ای را از همان ابتدا بیاموزیم.

در مورد مطرح‌شده در ابتدای متن، شاید اهمیت ندادن به روابط زناشویی و عاطفی، باعث پیدایش خلأ احساسی و عاطفی در میان این خانم و همسرش شده باشد.

البته نباید یک‌طرفه به قاضی رفت و به سخنان هر دو طرف گوش کرد؛ زیرا گاه به‌اشتباه، ما فقط به خودمان حق می‌دهیم و همسرمان را به جرم نکرده محکوم کرده و برایش حکم صادر می‌کنیم!

اما با یادگیری درست مهارت‌های زندگی زناشویی، درمی‌یابیم که زن و شوهر، به‌طور کامل می‌توانند خلاءهای عاطفی و احساسی یکدیگر را پر کنند.

اگر همسران نحوه دوست‌داشتن، مهرورزیدن و محبت کردن به دیگری را بیاموزند، آنگاه تمام‌وقت خود را صرف یکدیگر خواهند کرد؛ یعنی، در کنار هم، باهم و برای هم زندگی می‌کنند؛ نه این‌که وقت‌شان را در شبکه‌های مجازی تلف کنند!

ما باید یاد بگیریم که وقتی در خانه و در کنار خانواده هستیم به یکدیگر توجه کنیم؛ نه این‌که به‌اشتباه، وقتمان را با شبکه‌های مجازی پرکنیم.

مگر قرار نیست که همدم و مونس هم باشیم، مگر در شبکه‌های مجازی مهر و محبت هدیه می‌دهند؟! نه به‌هیچ‌وجه، فقط عاطفه را از نهاد آدمی می‌دزدند!

کاش واقعیت‌ها را دقیق‌تر ببینیم! امروزه، اعتیاد به اینترنت و شبکه‌های مجازی بنیان و شالوده خانواده‌های ایرانی را «نشانه» رفته است.

درنتیجه، مهر، علاقه و عاطفه را هم از جمع همسران و برخی خانواده‌های ایرانی به یغما برده است!

در ادامه، به این خانم و تمامی افراد درگیر این اتفاق در روابط زناشویی، توصیه می‌کنم که کمی به همسرتان محبت کنید. مگر شما همسرش نیستید!؟

پس بهتر و بیشتر از دیگران او را می‌شناسید؛ بنابراین به او ابراز علاقه کنید.

هرگاه که از سرکار به منزل آمد به او مهربانی کنید، از او تعریف کنید و نگذارید که پیش‌ازاین به گوشی موبایل وابسته شود و وارد این‌گونه رابطه‌ها گردد؛ زیرا سرک کشیدن و چک کردن گوشی موبایل از طرف هیچ‌یک از زوجین کار شایسته‌ای نیست!

بنابراین به او اعتماد کنید وبه یاد داشته باشید که چهار رکن اصلی هر رابطه زناشویی موفق، ایده‌آل و پایدار عبارت است از:

  1. احترام 2. اعتماد 3. تعهد 4. صمیمیت

توصیه‌های روان‌شناس

اگر دانسته یا ندانسته از همسر شما خطایی سرزده و اکنون تلفن همراهش زنگ می‌خورد، شاید به خود اجازه دهید که به آن سرک بکشید و ببینید چه کسی پشت خط است!

اما قبل از این کار، اندکی بیندیشید. شما به او اعتماد دارید؛ پس اگر رفتاری از او سر زد مستقیم به رویش نیاورید!

بلکه با زبان بی‌زبانی به او بگویید که همه‌چیز را می‌دانید؛ اما دوستش ‌دارید و نمی‌خواهید که زندگی‌تان از بین برود! به او اجازه دهید که صحبت کند و رازهای دفن شده در نهان‌خانه‌ قلبش را برایتان بازگو نماید.

شاید هیچ‌‌یک از شما دو نفر تاکنون به درد دل‌های یکدیگر گوش نسپرده‌اید! منظورم گوش‌ِ جان است نه گوشِ سر! در عصر کنونی، متأسفانه، به دلیل همین شبکه‌های مجازی، در میان زن و شوهرها، مسئله طلاق‌ عاطفی بسیار رایج شده است؛ پس اندکی به خودتان بیایید و برای رابطه خود ارزش و احترام قائل شوید.

امروزه، در 24 ساعت شبانه‌روز، زمان صحبت کردن و دورهم جمع شدن خانواده‌ها ازنظر عاطفی به پانزده‌تا هفده دقیقه رسیده است!

این امر یعنی فاجعه‌ای در رابطه زناشویی! پس اندکی هوای حوصله‌تان را آفتابی کنید. به هم اهمیت بدهید و آستانه تحملتان را بالا ببرید عزیزان من! آیا تاکنون به‌واقع «سنگ صبور» هم بوده‌اید؟!

همراز من

* همیشه به‌‌یاد داشته باشیم که سکه دو رو دارد؛ پس هیچ‌گاه یک‌طرفه به قاضی نرویم، حکم صادر نکنیم و کسی را به جرم نکرده، مجرم نسازیم!

* همیشه به یاد داشته باشیم که خودمان را بی‌تقصیر و مبرا از هرگونه اشتباه و گناه نشان ندهیم!

* همیشه به یاد داشته باشیم که در برخی شرایط، شاید از انسان خطایی سر بزند؛ بنابراین گذشت و مهربانی را بیاموزیم!

* همیشه به یاد داشته باشیم که بی‌اجازه به گوشی موبایل همسرمان سرک نکشیم و خدای‌ناکرده، این حریم شخصی و خصوصی را زیر سؤال نبریم!

دوستی می‌گفت

«برای آن‌که کنترل کامل همسرتان را در دست داشته باشید کنترل قلب او را به دست بگیرید؛ نه این‌که گوشی همراهش را کنترل کنید!

اگر می‌خواهید همچون بیمه‌نامه‌ای قوی رابطه شما بیمه شود و همسرتان شش‌دانگ قلب خود را به نام شما بزند، با او صحبت‌ کنید و عشق‌تان را بدون ‌قید و شرط به شریک زندگی‌تان ابراز کنید. همین و بس!»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان