از طرفی باید اشاره کرد امسال نیز ترکیب فیلم ها به
گونه ای بود که سلیقههای مختلف می توانستند فیلم مورد علاقه خود را انتخاب
کنند و به تماشا بنشینند. فیلم هایی در ژانر کمدی، اجتماعی و حتی محوریت
دفاع مقدسی آثاری بودند که می توانست مخاطب گسترده تری را با تنوعی که
دارند جذب سینماها در ایام نوروز کند.
استقبال چشمگیر مردم و مخاطبین سینما از این اثر
سینمایی نشان داد که همواره یکی از دغدغههای مخاطب بر خلاف تبلیغات منفی ،
همواره موضوعات مرتبط با انقلاب است، اما بدین شرط که کیفیت در فرم و
محتوا رعایت شود، که فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» توانست به این مهم برسد.
امید است که با برنامهریزی مدیران سینمایی شاهد ساخت فیلمهای بیشتری در
این عرصه باشیم که به دیگر بخشهای انقلاب اسلامی بپردازند.
مقایسه اولین و دومین هفته از فروش فیلم های نوروزی سالهای 1395 و 1396
در مقایسه دو هفته اکران نوروزی شاهد افزایش فروش
136 میلیونی فیلمهای اکران شده بودیم که این امر نشان از این مهم دارد که
تبلیغات ماهوارهای تاثیری بر فروش فیلمهای سینمای ایران ندارد.
فروش فیلم های نوروزی در تاریخ 5/1/1396
براساس جدول فروش سیستم مکانیزه رتبه اول فروش به
فیلم «گشت2»، رتبه دوم به فیلم «خوب بد جلف»، رتبه سوم به فیلم «ماجرای
نیمروز» ، رتبه چهارم به فیلم «سه بیگانه»، رتبه پنجم به فیلم «آباجان» و
رتبه ششم به فیلم «یک روز بخصوص» اختصاص داشت.
حاشیههای اکران نوروز 96
در این میان حاشیههایی برای اکران برخی از فیلم
ها نیز رخ داد. پیشی گرفتن فروش فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» از فیلم کمدی
بود و بر خلاف تصور سینمادارها که اقبالی به اکران این فیلم در نوروز نشان
نمیدادند «ماجرای نیمروز» با استقبال خوبی مواجه شد و سانسهای زیادی از
این فیلم به سانس فوقالعاده در این ایام رسید.
یکی دیگر از حاشیههای این ایام اعتراض تهیه کننده
فیلم سینمایی «سه بیگانه» به عدم تبلیغات این فیلم در رسانه ملی بود که با
حمایت تهیهکننده فیلم سینمایی «گشت 2» سعید سهیلی در فضای مجازی که به
نوعی رقیب این فیلم در همین ایام است مواجه شدیم.
شاید بتوان مهمترین نکته و حاشیه ایام نوروز را به
جایگزین کردن کنسرت در سینما به جای اکران فیلمهای «ماجرای نیمروز» و
«خوب، بد، جلف» اختصاص داد.
6 فرودین ماه سالن سینما سپهر ساری سانسهای مربوط
به نمایش فیلم «ماجرای نیمروز» را در اختیار کنسرت خواننده پاپ اختصاص داد .
این بار نیز سالن سینما جهان نما (چالوس) سانس های مربوط به نمایش دو فیلم
«ماجرای نیمروز» و « خوب بد جلف» را برای اجرای کنسرت در اختیار خوانندگان
پاپ قرارداد.
تاثیرگذار نبودن شبکه GEMدر میزان فروش آثار سینمایی اثبات شد
جدا از مرور اکران فیلمهای سینمایی در نوروز 1396 و
حاشیهها و میزان فروش آنها یک نکته حائز اهمیت است و آن هم دخیل نبودن
این میزان فروش قابل توجه نوروز 96 است آنهم بدون تبلیغات ماهوارهای هیچ
کدام از فیلمها.
6 فیلم سینمایی اکران شده در این ایام نوروز از
تبلیغات ماهوارهای استفاده نکردند این در حالی است که سال گذشته برخی فروش
بالای فیلمها را به دلیل تبلیغات ماهوارهای شبکه بیگانه GEM میدانستند.
به نظر میرسد میتوان این نتیجه را گرفت که بیش از آنکه این شبکه به فروش
فیلمهای ایرانی و سینمای ایران کمک کند خود از اکران آثار سینمای ایران
بهره گرفته و برای خود اعتبار و مخاطب دست و پا میکند و به نوعی به رسمیت
بخشیدن اهدافش که با نظام جمهوری اسلامی ایران منافات دارد کمک میکند.
با فروش خوب و منطقی آثار سینمایی «گرچه نسبت به
سیال گذشته کمی کمتر است که دلایل دیگری دارد» میتوان گفت شبکه GEM هیچ
تاثیری در میزان فروش فیلمهای درحال اکران ندارد بلکه او با پخش تیزر آثار
سینمایی ایرانی به دنبال رسمیت بخشیدن به خود بوده است.
مشخص شدن دو فیلم برای اکران دوم نوروز 96
همچنین تا به این لحظه اکران فیلمهای سینمایی قرارداد 2 فیلم سینمایی «تیک آف» و «نقطه کور» در اکران دوم نوروزی مشخص شده است.
اخرین آمار فروش فیلمهای اکران شده در نوروز طبق جدول مکانیزه به شرح ذیل آمده است: