سوغات شهر تبریز

تهیه و خرید سوغاتی از هیجان انگیزترین و دلچسب ترین قسمت های سفر است چرا که ارمغان سفر برای دوستان و آشنایان و نوید بخش این است که همواه به یادشان هستیم و در لذت سفر شریکشان کرده ایم. علاوه بر این، رسم کهن و زیبای تهیه سوغاتی سبب شناخت و آشنایی با آداب و رسوم  و فرهنگ دیگر اقوام کشورمان می شود.

تهیه و خرید سوغاتی از هیجان انگیزترین و دلچسب ترین قسمت های سفر است چرا که ارمغان سفر برای دوستان و آشنایان و نوید بخش این است که همواه به یادشان هستیم و در لذت سفر شریکشان کرده ایم. علاوه بر این، رسم کهن و زیبای تهیه سوغاتی سبب شناخت و آشنایی با آداب و رسوم  و فرهنگ دیگر اقوام کشورمان می شود.

به شهر تبریز برویم و با سوغات اصیل این شهر آشنا شویم.

همراه کارناوال باشید .

سوغاتیkarnavall.ir0

سوغات تبریز …

تبریز یکی از شهرهای مهم ایران است که گردشگران داخلی و خارجی بسیاری هر روز از آن بازدید می کنند.  شهری که سوغاتی های رنگارنگ و بی نظیرش در تمام دنیا شهره است. صنایع دستی، شرینیجات، غذاهای تبریز مورد توجه مسافران و گردشگران است.

برای آشنایی با سوغات و صنایع دستی این شهر، ابتدا از شیرینی های خوشمزه و خوش عطر آن چون نوقا، اقرابیه، راحت الحلقوم، اریس،لطیفه، باقلواو…شروع کنیم.

تبریزkarnaval.ir0

1) نوقای تبریز

یکی از شیرینی های لذیذ تبریز که طرفداران بسیاری دارد، نوقا یا لوکاست که از خانواده گز اصفهان محسوب می شود.

این شیرینی در جای جای  دنیا امروز دیده می شود اما نوقای تبریز بسیار محبوب و مشهور است. مواد اصلی نوقا سفیده ی تخم مرغ، شکر، گردو ، وانیل و … می باشد.

شیرینی لذیذ که با یک فنجان چای طعمی بسیار لذتبخش دارد.

گاهی در تهیه آن از نان میکادو نیز استفاده می شود.در سفره عید و مراسم شادی و جشن و سرور بیشتر هموطنانمان به خصوص تبریزی های عزیز این شیرینی دیده می شود.

سوغات تبریزkarnaval.ir3
سوغاتkarnaval.ir6

2) قرابیه تبریز

از شیرینی های سنتی و گران قیمت تبریز نوعی کلوچه خوشمزه و خوش عطر به نام قرابیه است.

قرابیه که از  آرد، شکر، وانیل، تخم مرغ و … تهیه می شود در اعیاد باستانی و مذهبی جایگاه ویژه ای دارد.

تنوع آن در نوع مغزهایی است که در آن به کار برده می شود. مثل قرابیه پسته ای و نارگیلی و گردویی.

سوغاتkarnaval.ir24

3) باقلوای تبریز

باقلوا شیرینی محبوبی در میان ایرانیان است.

این شیرینی از کشورهای ترکی و آسیای میانه به سایر نقاط دنیا رفته است.

طعم بهترین باقلواهای ایران را در شهر تبریز خواهید چشید.

باقلوا را از آرد، شکر، تخم مرغ، هل، … تهیه می کنند و دارای طعم های متفاوت پسته ای، نارگیلی، بادامی و شکلهای مختلف مربعی شکل، لوزی و لوله ای می باشد.

باقلوا یک سوغاتی بسیار مناسب برای آشنایان و اقوام در داخل و خارج از ایران می تواند باشد.

سوغات تبریزkarnaval.ir11
سوغات تبریزkarnaval.ir10
سوغاتkarnaval.ir3

4) اریس

اریس شیرینی اصیل و قدیمی تبریزی می باشد که از شیر،  شکر،  وانیل، پسته، کاکائو و … درست می شود و انواع مختلفی به نام تسبیحی و کاکائویی است. طعم های متفاوت این شیرینی سبب آن شده که هر ذائقه ای ان ر دوست داشته باشد.

سوغاتkarnaval.ir21
سوغاتkarnaval.ir4

5) راحت الحلقوم

راحت الحلقوم را همه مردم ایران به ویژه کودکان می شناسند و از معروف ترین شیرینی های تبریز است که در اکثر شیرینی و آجیل فروشی های ایران دیده می شود. بیشتر مواقع در کنار آجیل می گذارند و یکی از خوردنی های خوشمزه در شب یلدا و اعیاد است.

راحت الحلقوم را از شکر، آب، گلاب، جوهر لیمو، آرد…  تهیه می کنند.

سوغات تبریزkarnaval.ir5

6) شیرینی لطیفه

لطیفه، شیرینی بسیار سبک و نرمی است که در میان آن خامه می گذارند و طعمی بسیار دلچسب دارد.

لطیفه را از تخم مرغ،  آرد، نشاسته ذرت، پودر قند، بکینگ پودر، وانیل تهیه می کنند. حتما در شهر خود طعم آن را بارها چشیده اید؛ اما طعم شیرینی لطیفه تبریز را در شهر تبریز باید تجربه کرد.

سوغات شهر تبریز

7) شیرینی کنجدی

از دیگر شیرینی های محبوب و معروف تبریز و آذربایجان شرقی، شیرینی کنجدی بسیار خوشمزه است که از زرده تخم مرغ، شکر و کنجد تهیه شده و در جشن ها، مهمانی ها و شب نشینی ها استفاده می شود.

سوغات شهر تبریز

8) حلوا برزک

در شیرینی فروشی های تبریز نوعی حلوای تیره رنگ خواهید دید که اهالی تبریز بسیار در وصف آن می گویند.

این حلوا که خواص بسیاری دارد از نوعی دانه روغنی به نام بزرک سیاه تهیه می شود. این دانه را از عطاری های تبریز نیز می توان تهیه کرد.

سوغات شهر تبریز

9) نان زنجبیلی تبریز

تبریزی ها نانی خوشمزه و پرطرفدار را از آرد، تخم مرغ، روغن، کره، ماست، شیر و پودر زنجبیل و… تهیه می کنند و در مهمانی های مهم خود چون سفره افطار، سفره صبحانه و… نوش جان می کنند.

سوغاتkarnaval.ir25

10) آجیل و خشکبار تبریز

تنقلات تبریز از گذشته های دور شهره جهان بوده و از موارد صادراتی مهم ایران به خارج از کشور از دوره قاجار تا امروز است.  

آّب و هوای مناسب این شهر سبب تهیه و آماده سازی انواع خشکبار شده، تبریزی ها به دو روش سنتی و صنعتی میوه هایی مثل آلو، هلو، انگور، زردآلو و… خشک می کنند.

سوغاتkarnaval.ir7
صنایعkarnaval.ir0
صنایعkarnaval.ir6

غذاهای سنتی شهر تبریز …

اهالی تبریز، غذاهای بسیار لذیذی را طبخ می کنند که در سفر به این شهر باید طعم کم نظیر آن ها را چشید. در ادامه به غذاهای سنتی تبریز اشاره خواهیم کرد.

1) کوفته تبریزی

طعم و عطر غذاهای تبریزی برای همه ایرانیان آشنا و معروف است. غذایی که هر ایرانی نام آن را شنیده و طعم آن را چشیده، کوفته تبریزی است.مواد اصلی این غذای اصیل شامل گوشت چرخ کرده، لپه،برنج، بلغور،
پیاز، سبزی کوفته، تخم مرغ و مغز گردو و بادام و زرشک… است.

سوغات شهر تبریز
سوغات شهر تبریز

2) خورش هویج

طعم لذت بخش خورشت هویج در کنار برنج ایرانی را تنها با چشیدن آن می توان درک کرد. خورشتی که با هویج و گوشت و زعفران تهیه شده و عطری دل انگیز دارد.

سوغات شهر تبریز

3) آش ماست

در فصل زمستان تبریزی ها آشی خوشمزه با پیاز، عدس، برنج، سبزی آش، آب گوشت،ماست، سیب زمینی و… طبخ می کنند.

آشی ساده که در زمانی کمی آماده می شود.

 

 

 

سوغات شهر تبریز

4) لبنیات تبریز

از مشهورترین و عالی ترین سوغات تبریز، پنیر معروف لیقوان است. در تمام فرشگاه های شهرهای مختلف پنیر لیقوان به فروش می رسد؛ اما آب و هوای خوب تبریز و چمن زارهای مناسب آن باعث پرورش دام هایی با شیر خوش طعم دارند. اهالی تبریز خودشان با این شیر پنیری سنتی تهیه می کنند که طعم آن را در هیچ جای دنیا تجربه نخواهید کرد. 

سوغات شهر تبریز
سوغات شهر تبریز

5) عسل سهند

در شهرستان مراغه زنبوردان بسیاری هستند که عسل طبیعی و خالص سهند را تهیه می کنند. عسلی که طعم ویژه آن را حتما متوجه خواهید شد. در شیرینی فروشی ها و فروشگاه های تبریز این محصول سودمند به فروش می رسد. 

 

سوغات شهر تبریز
سوغات شهر تبریز

 صنایع دستی تبریز …

تبریز از شهرهای کهن ایران زمین است که در آن مردان و زنان هنرمندی زندگی می کنند و از داشته ها و امکانات خود آثاری به زیبایی شهر و دیارشان خلق می کنند. آثاری چون قالیبافی، نقره کوبی، منبت، صنعت چرم و… که مردم جهان را شیفته خود کرده است. 

1) صنعت چرم(کفش)تبریز

کفش دست دوز تبریز از گذشته تاکنون طرفداردان بسیاری دارد. مشتریانی که با یک بار پاکردن و تجربه راحتی و دوام آن را دارند و برای این صنعت احترام ویژه ای قائلند با اینکه کفش های ماشینی متنوعی این روزها در گوشه و کنار بازار دیده می شود این مشتریان به دنبال طنین آهنگ چکش صنعتگران کفش دست دوز به بازار تبریز می روند. امروز بالغ بر 2000 کارگاه تولید کفش با 5 هزار فروشگاه عرضه کفش و لوازم جانبی در شهر تبریز در حال فعالیت هستند که با همان کیفیت گذشته و با استفاده از تجربه بزرگان این حرفه کفش های بادوام و راحتی را با سرعت و شیوه های نوین دوخته و عرضه می کنند.

صنایعkarnaval.ir1
صنایعkarnaval.ir2

2) قالیبافی و تابلو فرش

از مراکز مهم تولید فرش دستباف اصیل ایرانی استان آذربایجان و به خصوص شهر تبریز است. هنرمندان این خطه نقش بسیار مهمی در حفظ این هنر اصیل داشته اند. یکی از محصولات کارگاه های قالیبافی، تولید تابلو فرش هایی زیبا با طرح هایی چشمگیر و خیال انگیز است.

امروز دست رنج قالیبافان هنرمند تبریزی در تمام دنیا شهره است و یکی از اقلام صادراتی ایران محسوب می شود. بسیاری از گردشگران خارجی، تهیه قالی ها و تابلو فرش های تبریزی را در اولویت خرید سوغات خود قرار می دهند.

سوغات شهر تبریز
سوغات شهر تبریز
سوغات شهر تبریز

3) حجاری سنتی

 هنر حجاری سنتی در ایران از گذشته های دور مورد توجه ایرانیان بوده که رونق سابق خود را ندارد اما هنرمندان تبریزی جانی تازه به آن بخشیده اند و آثار با ارزشی را در این رشته هنری خلق کرده اند. حجاری نوعی حکاکی روی سنگ ایت که بعد از برش سنگ مناسب طرح مورد نظر ار پیاده کرده و با قلم فضاهای مثبت و منفی را تراشیده و سپس آن را پرداخت می کنند.

4) سفال گری

 هنر سفالگری تبریز با نوع خاک مخصوص آذربایجان، هنری متفاوت و چشمگیر است.هنرمندان سفالگیر تبریزی ظروف مصرفی و تزیینی را خلق می کنند که نمونه های بارز آن را در موزه سفال تبریز می توان مشاهده کرد.

سوغات شهر تبریز
سوغات شهر تبریز

5) نقره کوبی

رشته نقره کوبی از صنایع اصیل ایرانی است که در شهر تبریز رواج داشته که بیشتر نقره را بر روی تسبیح های مخصوصی از جنس هسته میوه آووکادو، چوب یسر، آبنوس ، عناب و صندلوس کار می کردند. 

علاوه برآن بر روی اشیای دیگری چون تابلوهای تزیینی، پایه فندک، پیپ، زیرسیگاری، استکان، عصا،چوب سیگار و… نقره کوبی می کنند.

سوغات شهر تبریز
سوغات شهر تبریز

6) تابلو سنگ

در شهر تبریز چندسالی است که هنرمندان تبریزی تابلوهایی سنگی را با هنرمندی تمام خلق می کنند و این تابلوها مورد توجه بسیاری از مسافران و گردشگران قرار گرفته است. آن ها با سنگ ریزه های طبیعی تابلوهایی را طراحی می کنند که علاوه بر جذابیت و تنوع از دوام و ماندگاری خوبی برخوردار است. 

سوغات شهر تبریز

 زیورآلات سنتی …

تبریز زیورالات سنتی بسیار زیبایی دیده می شود که حاصل تلاش هنرمندان آذربایجانی است. این زیورآات از طلا، نقره و… تهیه می شوند.

 ورنی بافی …

اهالی آذربایجان نوعی زیرانداز استفاده می کنند که محصول دستان هنرمند زنان عشایر اهر و ارسباران است. ورتی ها بر روی دارهای چوبی و فلزی  از جنس پشم تازه، تمام ابریشم و یا پشم کهنه با طرح های ذهنی و رنگ های گیاهی یا شیمیایی بافته می شوند.

برخی از این ورنی های زیبا به اروپا و کشورهای آمریکایی صادر می شود.

سوغات شهر تبریز
سوغات شهر تبریز

اطلاعات تکمیلی …

تنوع سوغات تبریز بسیار زیاد است و گردشگران برای تهیه آنها باید قبل از سفر بهترین مراگز فروش را در ذهن داشته باشند تا در حین سفر زمان زیادی را از دست ندهند. علاوه براین از اهالی تبریز نیز می توانید سوال بپرسید.

 برای خرید فرش بازار مظفریه، برای کفش و دمپایی چرم به خیابان دارایی مناسب است و اگر قصد خرید کفش دست دوز دارید، باید سفارش دهید تا برایتان ارسال کنند. بهترین آجیل تبریز را فروشگاه تواضع می توان تهیه کرد شعبه های تواضع را در خیابان آبرسان، خیابان ولی عصر تبریز می باشد.

 پنیر لیقوان را از بازار تبریز، “گرجیلر” تهیه فرمایید. برای خرید شیرینی های فوق العاده تبریز به قنادی های معروف این شهر مثل رکس ، کریمی ، تشریفات ، تکدرخت ، ایوبی ، پاک ، بوغدا ، جام جم ، دقیق ، وطن ، تبریزی ،تصاج ، کوماج و… مراجعه فرمایید.

سوغات شهر تبریز
سوغات شهر تبریز
سوغات شهر تبریز

سخن آخر

از این مطلب لذت کافی برده اید؟ 

اگر سوغاتی های بیشتری از شهر تبریز را می شناسید به کارناوال و همراهانش معرفی کنید.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر