ماهان شبکه ایرانیان

بررسی فیلم Crazy Rich Asians؛ نقطه‌ی عطف آثار آمریکایی-آسیایی

ریچل Rachel (کنستانس وو Constance Wu) بعد از کلاسش مثل خیلی از زوج‌های دیگر در بار شلوغی در نیویورک New York با دوستش قرار دارد. با این تفاوت که خبر ندارد آن‌ها مثل افراد عادی نیستند. دوستش نیک Nick (هنری گولدینگ Henry Golding) که یک سالی است با او در ارتباط است، وارث یکی از ثروتمندترین کمپانی‌های فروش املاک سنگاپور Singapore است. نیک تا زمانی که برای عروسی بهترین دوستش به سنگاپور سفر می‌کنند، مال و اموالش را از ریچل مخفی نگه داشته است. با ورود ریچل به کابین فرست کلاس هواپیما در حقیقت وارد روایتی مدرن از داستان سیندرلایی امروزی می‌شود.
بااینکه بیشتر «آسیایی‌های خرپول» Crazy Rich Asians جان ام. چو Jon M. Chu در میان زرق‌وبرق صحنه‌ها، خانه‌های باشکوه، لباس‌های خیره‌کننده و جواهرات روایت می‌شود، اما در اصل داستان ساده‌ی عاشقانه‌ای است که به خاطر خانواده‌ها پیچیده می‌شود. حتی اگر اکثر ما هم با میلیونرها ازدواج نکرده باشیم، به خاطر وجود صحنه‌های صادقانه‌ و احساسی فیلم به طرز غیرقابل‌انکاری با آن ارتباط برقرار می‌کنیم. بااینکه ممکن است فیلم زیادی شلوغ به نظر زیادی شلوغ بیاید، اما تمامی جزییات آن در روند داستان‌گویی فیلم به کار گرفته می‌شوند.برخلاف بسیاری از قهرمان‌های زن فیلم‌های کمدی رمانتیک امروزی، ریچل به دنبال بهبود اوضاع و یافتن زندگی بهتری برای خودش نیست. او زنی عاشق با شغلی خوب است که مشتاق دیدار با خانواده‌ی نیک است. وو این نقش را همراه با دیدی مثبت که “عشق همه‌چیز را حل می‌کند” جلوی دوربین برده است.
مادر نیک الانور Eleanor (میشل یئو Michelle Yeoh) برخلاف بسیاری از مادرها، از داشتن این پروفسور اقتصاد به‌عنوان همسر پسرش آن‌چنان خوشحال نیست و از همان ابتدا هم می‌توانیم نشانه‌های اعتراض را روی صورتش ببینیم.
«آسیایی‌های خرپول» همان‌قدر که یک داستان عاشقانه است، داستانی در مورد زنان قوی در راس قدرت است. با نگاهی به بچگی‌های نیک، تبعیض‌‌های ضد آسیای آن زمان که الانور با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کرد را می‌بینیم و می‌فهمیم که او چطور از ثروتش کمک گرفته و در مقابل دشمنانش ایستاده است. یکی دیگر از شخصیت‌های فیلم هم به کمک استقلال مالی‌اش، در یک صحنه مقابل همسرش می‌ایستد. ثروت به این زن‌ها اجازه می‌دهد برای خودشان بجنگند. برای اینکه نشان داده شود قدرت فقط در دست شخصیت‌های زن متمول نیست، ریچل هم در جنگ با الانور می‌درخشد.فیلم‌های خیلی کمی موفق شده‌اند همانند «آسیایی‌های خرپول»، به این خوبی دردها و مشکلات یک آمریکایی نسل اولی را به تصویر بکشند. ریچل یک چینی-آمریکایی است، چیزی که می‌تواند همانند یک نفرین گریبان شما را گرفته و باعث شود در هر دو کشور، کشوری که پدر و مادرتان اهل آن هستند و کشوری که در آن به دنیا آمده‌اید، احساس تعلق نکنید. برای ریچل تمام این احساسات درنهایت تبدیل به نقطه‌ی قوت او می‌شوند. او انتخاب می‌کند به ریشه‌های مهاجرتش افتخار کند، کاری که نظر خیلی از افراد با شرایطی مشابه خودش در دنیا را جلب کرده است
«آسیایی‌های خرپول» 15 آگوست به سینماها آمد.
و حالا نظر منتقدین در مورد این فیلم:
مونیکا کستیلو Monica Castillo منتقد راجر ایبرت RogerEbert.com نوشته است:
“من بعد از دیدن «آسیایی‌های خرپول» احساس خیلی خوبی داشتم، عشق میان دختر و مادر، زوج‌ها، دوستان و خانواده حال خوبی به من داد. از اینکه یک تماشاگر آمریکایی می‌تواند تجربه‌ی یک آمریکایی دورگه‌ را از نزدیک ببیند، برای من ارزش زیادی داشت. بااینکه ممکن است من ازنظر مالی و یا فرهنگی نقطه‌ی مشترکی با شخصیت‌های فیلم نداشته باشم اما با «آسیایی‌های خرپول» ارتباط برقرار کردم و احساساتی که روی پرده جریان داشت به من هم منتقل شد.”این فیلم نظر منتقد ووکس Vox آلیسا ویلکینسون Alissa Wilkinson را هم جلب کرده است:
“«آسیایی‌های خرپول» بامزه و تماشایی است. بازیگرانی فوق‌العاده، لوکیشن‌هایی خیره‌کننده، جوک‌هایی خنده‌دار و داستانی پرمحتوا دارد. علاوه بر این، این فیلم موفق می‌شود به هالیوود ثابت کند داستان‌هایی با محوریت آسیایی‌ها و هم‌چنین داستان‌های کمدی‌ رمانتیک نیاز به توجه بیشتری دارند.
تماشای فیلمی که شخصیت زن آن نیازی به نجات داده شدن ندارد، واقعاً دلپذیر است. ریچل فقط می‌خواهد نیک را دوست داشته باشد، همان‌طوری که نیک او را دوست ‌دارد. «آسیایی‌های خرپول» به خاطر دلایل زیادی فیلم موفقی است که شخصیت‌های زن موفقی که بدون به خطر انداختن ارزش‌های خودشان می‌توانند رشد کنند یکی از آن‌هاست.”
مویرا مک‌دونالد Moira Macdonald هم نقد خودش را در سیاتل تایمز The Seattle Times این‌طور به پایان رسانده است:
“اگر تابه‌حال یک فیلم رمانتیک-کمدی در زندگی‌تان دیده باشید احتمالاً حدس خواهید زد که روند این فیلم چطور خواهد بود. «آسیایی‌های خرپول» هم با ترکیبی از بهترین المان‌های این ژانر در همان مسیر قدم برمی‌دارد: یک دوست صمیمی سرخوش (با بازی خنده‌دار آوکاوافینا Awkwafina)، یک مراسم ازواج بی‌نهایت عجیب و صحنه‌های زیادی که در آن فردی در لباسی زیبا دچار یک بحران می‌شود. درنهایت فیلم در مورد هویت فرهنگی، ارتباط میان خانواده و قدرت عشق حرف‌هایی برای گفتن دارد. آیا این فیلم به‌خوبی کتابش است؟ نه. آیا مرا خوشحال کرد؟ بله کاملاً. «آسیایی‌های خرپول» جذابیت‌های فیلم‌های کمدی‌های رمانتیک را دوباره به یاد من آورد.”اما لیام لیسی Liam Lacey منتقد Original-Cin نظری متفاوت دارد:
“احتمالاً تابه‌حال شنیده‌اید که چطور «آسیایی‌های خرپول» نقطه‌ی عطفی در تاریخ آثار آمریکایی-آسیایی روی صحنه‌ی به شمار می‌رود. بااینکه در درستی این موضوع شکی نیست، اما این فیلم نقطه‌ی عطفی است که به‌راحتی می‌تواند حوصله‌ی شما را سر ببرد. شخصیت‌های نیک و ریچل بااینکه جذاب هستند اما به نظر می‌رسد به خاطر ثروت زیاد، ملودرامی غیرواقعی و طنزی غیر روان، توجه‌ها از روی رابطه‌ی آن‌ها برداشته شده است. از داستان فرعی فیلم و ماجرای دخترعموی نیک و همسرش هم نگویم که به طرزی غیرطبیعی بر روی داستان اصلی فیلم سوار شده است.”
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی وینی من‌کوسو VINNIE MANCUSO در سایت www.collider.com است.
همچنین بخوانید:
12 فیلم جدیدی که با اقتباس از رمان‌های معروف ساخته شده‌اند

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان