برنده‌ها و بازنده‌های باکس آفیس تابستان ۲۰۱۸

تماشاگران فیلم انتخاب‌های بسیار متنوعی، از فیلم‌های دایناسوری گرفته تا کمدی-رمانتیک‌های دل‌نشین و سگ‌های بانمک، برای تماشا در باکس آفیس تابستان ۲۰۱۸ داشتند؛ اما تمام فیلم‌ها با اقبال گسترده مواجه نشده و فروش زیادی نداشتند. در ادامه تعدادی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تماشاگران فیلم انتخاب‌های بسیار متنوعی، از فیلم‌های دایناسوری گرفته تا کمدی-رمانتیک‌های دل‌نشین و سگ‌های بانمک، برای تماشا در باکس آفیس تابستان 2018 داشتند؛ اما تمام فیلم‌ها با اقبال گسترده مواجه نشده و فروش زیادی نداشتند. در ادامه تعدادی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

بازنده: دنیای گسترش‌یافته‌ی Star Warsتصور دنیایی که در آن جمع فروش 213.6 میلیون دلاری یک شکست مأیوس‌کننده به‌حساب بیاید سخت است، اما در دنیای «جنگ ستارگان» Star Wars، این عدد رتبه‌ی نهم از بین ده فیلم این مجموعه را دارد — تنها یک رتبه بالاتر از «امپراتوری ضربه می‌زند» The Empire Strikes Back در سال 1980 که درمجموع 209.4 میلیون دلار فروخت (بدون در نظر گرفتن تورم).

بازنده: سگ‌هاچه آن‌ها حیوان‌های خانگی واقعی باشند («روزهای سگی» Dog Days)، چه سلحشوران مکانیکی باشند («ای.اکس. ال» A.X.L.)، یا گرگ‌های ماقبل تاریخ («آلفا» Alpha)، سگ‌های دنیای باکس آفیس تابستان 2018 به همراهان انسانی خود وفادار ماندند — اما مخاطبان از آن‌ها فاصله گرفتند و هرکدام از عنوان‌هایی که از آن‌ها نام برده شد، فروش بسیار اندکی را تجربه کردند. اگر بودجه‌ی هر فیلم را با فروش آن مقایسه کنیم، «روزهای سگی» Dog Days با 6.6 میلیون دلار فروش رهبر گروه محسوب می‌شود، درحالی‌که «آلفا» Alpha نتوانست با فروش 22.5 میلیون دلاری، بودجه‌ی ساخت 51 میلیون دلاری خود را پوشش دهد و «ای.اکس. ال» A.X.L. پیش از آن‌که به رقم بودجه‌ی 10 میلیون دلاری خود برسد از روی پرده‌های سینما پایین خواهد آمد.

بازنده: راکدواین جانسون Dwayne Johnson که جذابیت خود در باکس آفیس را در طول زمان به اثبات رسانده است، بازوان پرتوان خود را در مجموعه فیلم‌های اکشن («سرنوشت خشمگین» The Fate of the Furious) و کمدی‌های منفرد («اطلاعات مرکزی» Central Intelligence) گشوده است؛ اما این بازیگر 46 سال به مانع بزرگی در دو فیلم بزرگ امسال که محوریت جلوه‌های ویژه داشتند، برخورد کرد: «رمپیج» Rampage (با 99.3 میلیون دلار فروش) و «آسمان‌خراش» Skyscraper (با 67.2 میلیون دلار فروش) که هیچ‌کدام نتوانستند به‌پای موفقیت‌های پیشین جانسون Johnson برسند.

برنده: فیلم‌های مستندبا وجودی که فیلم‌ها معمولاً مخاطب را از زندگی واقعی و مشقت‌های آن جدا می‌کنند، باکس آفیس 2018 با استقبال مخاطبان از شاهکارهای غیرداستانی روبرو شد که فروش فوق‌العاده (و نامزدی اسکار) را برای فیلم‌های مستند به ارمغان آورد، ازجمله «همسایه‌ی من نمی‌شوی؟» Won’t You Be My Neighbor? از آقای راجرز Mister Rogers (با فروش 22.4 میلیون دلار)، زندگی‌نامه‌ی روث بیدر گینزبرگ Ruth Bader Ginsburg به نام «آر.بی.جی» RBG (با فروش 13.9 میلیون دلار که بزرگ‌ترین فروش برای پخش‌کننده‌ی آن، مگنولیا Magnolia، محسوب می‌شود) و مستند پیچیده‌ی «سه غریبه‌ی همسان» Three Identical Strangers (با فروش 11.2 میلیون دلار که فروش آن همچنان ادامه دارد).

بازنده: دینش سوزاآخرین فیلم فیلم‌ساز دینش سوزا Dinesh D’Souza، با توجه به محبوبیت گسترده‌ای که مستند‌های راست‌گرایانه‌ی چالش‌برانگیزش در گذشته داشته است، قاعدتاً باید در میان مخاطبان هدفش کولاک می‌کرد؛ اما با وجود جمهوری‌خواهان در کاخ سفید حرف‌های سوزا در جریان‌های کلان سیاسی خریدار ندارد، آخرین فیلم او، «مرگ یک ملت» Death of a Nation هم همین‌طور (با فروش 5.7 میلیون دلاری درحالی‌که بودجه‌ی ساخت آن 6 میلیون دلار بود).

برنده: مدعیان اولیه‌ی اسکارچند فیلم مدعی احتمالی اسکار، پیش از شروع بزرگ‌ترین جشنواره‌ی فیلم دنیا بار خود را در باکس آفیس بستند. در هالیوود پول حرف اول را می‌زند و فروش فوق‌العاده‌ی این فیلم‌ها سر صحبت را در داوری جشنواره باز خواهد کرد. این فیلم‌ها عبارت‌اند از «همسر» The Wife از گلن کلوز Glenn Close (با فروش متوسط 27، 071 دلار به ازای هر سالن سینما در اولین آخر هفته‌ی پس از اکران)، فیلم ترسناک «موروثی» Hereditary از تونی کولت Toni Collette (با فروش 44 میلیون دلار) و درام تاریخی «بلکککلنزمن» BlacKkKlansman از اسپایک لی Spike Lee (با فروش 33.6 میلیون دلار که همچنان ادامه دارد و بودجه‌ی ساخت 15 میلیون دلاری).

بازنده: کمدی‌های عجیب‌وغریبفیلم‌هایی مانند «قتل‌های عیاشی» The Happytime Murders و «جاسوسی که با من کات کرد» The Spy Who Dumped Me که با بودجه‌هایی متوسط و ستاره‌های محبوبی چون ملیسا مک‌کارتی Melissa McCarthy و میلا کونیس Mila Kunis ساخته شده‌اند، نتوانستند با مخاطبان خود در آمریکای شمالی ارتباط برقرار کنند. هردوی این فیلم‌ها با کمتر از 35 میلیون دلار فروش به کار خود پایان می‌دهند که دلیل آن می‌تواند نقدهای منفی و اشباع شدن بازار کمدی باشد.

برنده: بانوان (مخصوصاً خانم‌های بالای 40 سال)زنانی که در رده‌ی سنی خاصی قرار دارند، استانداردهای هالیوود را در این تابستان وارونه کردند. «باشگاه کتاب» Book Club از جین فوندا Jane Fonda، دایان کیتن Diane Keaton، کندیس برگن Candice Bergen و مری استینبرگن Mary Steenburgen فروش دلچسب 68.6 میلیون دلاری را در باکس آفیس آمریکای شمالی رقم زد و تبدیل به یکی از موفقیت‌های غافلگیرانه‌ی فصل شد. کیت بلانشت Cate Blanchett 49 ساله و ساندرا بولک Sandra Bullock 54 ساله هم با «هشت یار اوشن» Ocean’s 8 (که فروش 139 میلیون دلاری داشت) غوغا کردند. «آسیایی‌های خرپول» Crazy Rich Asians (با 86.2 میلیون دلار فروش پس از 2 آخر هفته که همچنان ادامه دارد) با کنستانس وو Constance Wu و میشل یئو Michelle Yeoh هم عملکرد درخشانی داشت. در مقیاسی کوچک‌تر، آخرین اثر کارگردانی دبرا گرانیک Debra Granik، به نام «ردپایی از خود نگذار» Leave No Trace نقدهای خوبی دریافت کرد و بازار باکس آفیس را با 6 میلیون دلار فروش تکان داد و همچنین «موروثی» Hereditary از تونی کولت Toni Collette فروش تحسین‌بر‌انگیز 44 میلیون دلاری را در خارج از آمریکا رقم زد و دومین اکران پرفروش کمپانی پخش کننده A24 تا به امروز شد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر