یک مقام مسئول در سازمان فضایی ایران :

میز حقوق بین الملل فضا در کشور تشکیل می‌شود/ توسعه دیپلماسی فضا

یک مقام مسئول در سازمان فضایی ایران با تاکید بر لزوم بسترسازی علمی در جهت توسعه حقوق و دیپلماسی فضایی با استفاده از ظرفیت های مراکز علمی از تشکیل میز حقوق بین الملل فضایی در کشور خبر داد.

میز حقوق بین الملل فضا در کشور تشکیل می‌شود/ توسعه دیپلماسی فضا

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجعفر محمدی دبیر کمیته اجرایی تفاهم نامه همکاری بین سازمان فضایی ایران و موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران در مورد اهداف امضاء این تفاهم نامه که در هفته جاری انجام شد، گفت: در دنیای کنونی به تناسب پیشرفت فناوری فضایی، توجه ویژه به جنبه های گوناگون این فناوری از جمله الزامات حقوقی و دیپلماسی، بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: ‌کشورهای پیشرو در فناوری فضایی در مسائل مربوط به حقوق و دیپلماسی فضایی فعالیت‌های گسترده‌ای را داشته اند و موسسات و نهادهای تخصصی در این زمینه فعال هستند اما در ایران فعالیت آکادمیک و تخصصی کافی صورت نگرفته است، لذا با توجه به ضرورت‌های موجود طی سال‌های اخیر مسئولان سازمان فضایی ایران در این حوزه ورود کرده اند و سعی داشته اند با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در زمینه توسعه دیپلماسی و حقوق بین الملل فضایی گام های رو به جلو را بردارند.

محمدی خاطرنشان کرد: از جمله این مراکز می توان به دانشگاه تهران اشاره کرد که سازمان فضایی ایران توانسته با همکاری دانشگاه تهران، ترجمه و تفسیر کنوانسیون های فضایی و همین طور در زمینه تهیه پیش نویس قانون ملی فضایی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی گام های مثبتی را بردارد.

وی افزود: از فعالیت‌های دیگر، همکاری با موسسه مطالعات حقوق عمومی است که از گذشته در قالب برگزاری کارگاههای آموزشی و برگزاری دوره ملی مسابقات موت کورت حقوق بین الملل فضایی و اعزام تیم منتخب به مسابقات دور منطقه ای اشاره کرد. در همین راستا توافق حاصل شد که این فعالیت ها در قالب تفاهم نامه ای نسبتا جامع سازماندهی و هدایت شود.

به گفته محمدی، هدف اصلی امضای این تفاهم نامه ایجاد بسترسازی و نسل سازی و تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی کارآمد و متخصص در این حوزه است و همچنین ایجاد زمینه های لازم برای انجام مطالعات و پژوهش های تخصصی از دیگر اهداف این تفاهم نامه محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: طبیعتا هدف بزرگتر ما ایجاد شرایط و بسترسازی لازم برای حفظ و تامین منافع ملی در عرصه بین المللی است و الزاما برای تحقق این مهم باید آموزش و ارتقاء سطح توانمندی محققان و علاقمندان به تحقیق و پژوهش سرلوحه کار قرار گیرد.

این مقام مسئول در سازمان فضایی ایران با اشاره به برخی از برنامه های اجرایی مدنظر عنوان کرد: در قالب این تفاهم نامه، برنامه های اجرایی متعددی خواهیم داشت از جمله برگزاری دور ملی مسابقات موت کورت حقوق بین الملل فضایی که پیش درآمد این مسابقات دوره های آموزشی و کارگاههای آموزشی است.

محمدی افزود: تشکیل میز حقوق بین الملل فضایی و همچنین برگزاری کنفرانس ملی در حوزه حقوق بین الملل فضایی از جمله برنامه هایی است که امیدواریم در سریعترین زمان ممکن با بهره مندی از تجارب و توانمندی اساتید و صاحب نظران داخلی و بین المللی آن را برگزار کنیم.

وی با اظهار امیدواری از اینکه خلایی که در زمینه حقوق بین الملل فضایی در کشور وجود دارد با سرعت روزافزون و با مشارکت کلیه مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشی جبران شود، گفت: درباره استفاده از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی درخصوص موضوع حقوق و دیپلماسی، با چند مرکز علمی و دانشگاهی مذاکراتی انجام شده که به زودی در قالب توافقات همکاری نهایی و اطلاع رسانی خواهد شد.

محمدی درباره زمان اجرای این تفاهم نامه نیز تاکید کرد:‌ در جلسه نمایندگان اجرایی طرفین قرار شد ظرف یک یا دو هفته آینده برنامه اجرایی تدوین شود. ما عملا شروع برنامه های اجرایی را همین امروز قلمداد می‌کنیم و امیدواریم برای ماه های باقیمانده از سال برنامه های اجرایی را مطابق با زمانبندی اجرایی کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر