ماهان شبکه ایرانیان

نجومیان مجموعه مقالات کلیدی نشانه‌شناسی را منتشر کرد

کتابی تازه از امیرعلی نجومیان در زمینه نشانه‌شناسی و در قالب گزینش وی از مجموعه مقالاتی در این زمینه منتشر کرد.

نجومیان مجموعه مقالات کلیدی نشانه‌شناسی را منتشر کرد

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات مروارید تازه‌ترین اثر امیرعلی نجومیان را با موضوع نشانه‌شناسی و در قالب مجموعه‌ای مقالات در این زمینه منتشر کرد.

این کتاب که با عنوان «مقالات کلیدی نشانه‌شناسی» منتشر شده است،  برای نخستین بار در ایران، داستان نشانه‌شناسی را در صد سال اخیر به روایت مقالات کلیدی نشانه‌شناسان تاثیرگذار روایت کرده و مورد بررسی قرار داده است.

 مقالاتِ بخش نخست این کتاب  مبانی، تعاریف و تاریخچه نشانه‌شناسی را معرفی می‌کنند و در بخش دوم از این مقالات، نظریه‌پردازان به خاستگاه نخست این دانش در زبانشناسی پرداخته‌اند.

چرخش از زبانشناسی به مطالعات ادبی موضوع جستارهای بخش سوم است و در بخش چهارم شیوه به کار گیری مطالعات نشانه‌شناسی در گونه‌های هنری به نمایش مورد توجه نویسندگان قرار گرفته است.

 در بخش پنجم از این کتاب نیز دو جستار درباره چالش‌هایی که تعریف نشانه و نشانه‌شناسی در دهه‌های اخیر با آن روبرو شده استمورد توجه قرار گرفته است.

یادآوری می‌شود امیرعلی نجومیان نویسنده، نظریه‌پرداز و مترجم و دانشیار ادبیات انگلیسی و نظریه ادبی دانشگاه شهید بهشتی است.   وی در سال  1378 در دانشگاه لستر انگلستان رساله دکتری خود را با عنوان «واسازی نام: سه پارادوکس زبانی در گفتمان ادبی» مورد دفاع کرد که تحقیقی در حوزه نظریه ادبی بر اساس نظریه‌های فلسفی معاصر است.  

نجومیان همچنین در شکل‌گیری گروهی پژوهشی در تهران نقش داشت که به «گروه نشانه‌شناسی هنر» شناخته شد و اینک با عنوان «حلقه نشانه‌شناسی تهران» فعالیت‌های علمی خود را ادامه می‌دهد.  

انتشارات مروارید کتاب مقالات کلیدی نشانه‌شناسی را در 480 صفحه و با قیمت 32 هزار تومان منتشر کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان