ماهان شبکه ایرانیان

غذاهای سنتی کرمانشاه ؛ قسمت اول

 به هر شهر و روستایی که میروی، در گشت و گذار روزانه، چشیدن طعم غذاهای سنتی شان لذتی فوق العاده دارد؛ چراکه غذاهایشان نیز مانند آداب و رسوم های دیگرشان آمیخته با اقلیم و فرهنگ آن منطقه است.

 به هر شهر و روستایی که میروی، در گشت و گذار روزانه، چشیدن طعم غذاهای سنتی شان لذتی فوق العاده دارد؛ چراکه غذاهایشان نیز مانند آداب و رسوم های دیگرشان آمیخته با اقلیم و فرهنگ آن منطقه است.

در سفرهای ایرانگردی، یکی از لذت بخش ترین قسمت های سفر، خوردن #غذاهای سنتی است. اگر اهل سفر و عاشق فرهنگ بومی هموطنان در دیگر شهرها باشید، حتما تجربیات جالبی راجع به غذاهای سنتی دارید.

کارناوال در #سفر به کرمانشاه ، از غذاهای خوشمزه ای که گذشتن از آن ها راحت نیست و باید برای یکبار هم که شده، طعم آنها را بچشید، می گوید.

از غذاهای لذیذی چون دنده کباب، هلوکباب، دست‌پیچ کرمانشاه و…

قسمت دوم غذاهای سنتی کرمانشاه را نیز از دست ندهید :غذاهای سنتی کرمانشاه ؛ قسمت دوم

همراه کارناوال باشید

طاق بستان کرمانشاه
دنده کباب کرمانشاه

رستوران کرمانشاهی

می گویند اگر به کرمانشاه بیایی و #دنده کباب کرمانشاهی را نخوری، سفرت ناقص بوده و انگار کرمانشاه را ندیده ای.

اهالی کرمانشاه، بعد از معرفی مناطق دیدنی شهرشان، بسیار توصیه می کنند که به یک  رستوران خوب شهرشان برویم و غذاهای سنتی آنها را میل کنیم.

ما هم برای آنکه سفرمان را کامل کنیم، تصمیم گرفتیم که بعد از #بازدید از طاق بستان به یکی از رستوران های آن حوالی برویم.

حال و هوای عجیبی دارد، یک طرف مکانی باستانی با طبیعتی زیبا و روبرویش رستوران هایی که مثل دربند یا فرحزاد تهران تخت هایی زده اند و همگی تبلیغ غذاهای خوشمزه خود را با زبان کردی می کنند.

به یکی از آن ها، وارد شدیم و فردی با لباس کردی ورودمان را خوش آمد گفت، صدای موسیقی کردی نیز در پس زمینه وجود دارد. به پیشنهاد دوست کرمانشاهیمان، دنده کباب مخصوص سفارش داده و تا آماده شدن غذا، با توصیف های او که با دل جان و لهجه کردی از لذیذی غذاهای شهرش می گفت، زمان را سپری کردیم.

سینی پر که از دور عطرش فضا را گرفته بود به سمت ما آوردند و …

بعد از صرف غذای خوشمزه کرمانشاهی، ما هم به این نتیجه رسیدیم که:

مگر می شود کرمانشاه آمد و دنده کباب را نوش جان نکرد…

رستوران کرمانشاهی
دنده کباب

1 ) دنده کباب

شاید معروفترین و لذیذ ترین غذای کرمانشاه، دنده کباب باشد که آوازه اش همه جا پیچیده.

دنده کباب غذایی شبیه به شیشلیک است اما با طعمی متفاوت.

این کباب فوق العاده خوش طعم و خوش عطر را کرمانشاهیان از دنده گوسفند تهیه می کنند. به این صورت که دنده را با سیر و فلفل و پیاز و سماق و روغن زیتون و جعفری خرد شده و گوجه فرنگی کباب کرده و آن را با برنج یا نان نوش جان می کنند.

اگر به طاق بستان بروید، حتی اگر قصد خوردن غذایی را نداته باشید، عطر دنده کباب های لذیذ کرمانشاه، شما را به رستوران ها می کشاند.

دنده  کباب کرمانشاه

2 ) هلو کباب کرمانشاهی

اهالی کرمانشاه نوعی کوفته معروف طبخ می کنند که به هلوکباب معروف است.

کوفته ای  لذیذ که سیب‌زمینی نیم‌پز، تخم‌مرغ، گردو، کشمش، پیازسرخ شده، گوشت، لپه، روغن، آبلیمو، شکر، نمک و رب گوجه‌فرنگی  خمیری درست کرده و آن را در روغن سرخ می کنند. عطر بسیار خوب و طعم لذیذ هلوکباب، آن را به یکی از محبوب ترین غذاهای کرمانشاه تبدیل کرده است و که با نان و سبزی وعده ای کامل و مغذی را تشکیل می دهد.

هلو کباب کرمانشاهی

3 ) کوفته نخود یا کوفته ریزه

کوفته نخود غذایی خوشمزه در سفره های کرمانشاه است که با نخود پخته، آرد و نمک و ادویه، گردو، گوشت چرخ کرده، پیاز و سبزی های معطر تهیه می شود. این غذا در بین اهالی کرمانشاه به کوفته ریزه نیز معروف است.

کوفته ریزه کرمانشاهی

4 ) کوفته شیرین

کوفته ای شیرین مزه که بانوان کرمانشاهی مهارت خاصی در طبخ آن دارند. کوفته شیرین طعمی متفاوت دارد و  مواد اولیه آن برنج، گوشت چرخ کرده، شکر، نعناع خشک، پیاز، سرکه و تخم مرغ است.

کوفته شیرین کرمانشاه

5 ) دست پیچ کرمانشاهی

یکی دیگر از کوفته های مخصوص کرمانشاه با طعمی شیرین است که مواد اولیه آن گوشت چرخکرده، پیاز، لپه‌ی پخته شده،  برگه‌ی قیسی، گردوی خرد شده، کشمش، روغن، زردچوبه، نمک، فلفل، رب گوجه‌فرنگی، آبلیمو و شکر می باشد.

دست پیچ کرمانشاهی

6 ) کوکوی پاغازه

غذاهایی که در روشهای مختلف طبخ می شود و برگرفته از مواد اولیه ای است که در آن جا کاشت و برداشت می شود.

در فصل بهار نوعی تره با خواص دارویی در اطراف این شهر می روید به نام پاغازه که برای ناراحتی های روده و معده مفید می باشد. بانوان خوش سلیقه از آن انواع غذاها چون کوکو، برانی، سبزی پلو را تهیه می کنند.

کوکو پاغازه ازگیاه پاغازه، خم مرغ، پیاز و سیر تهیه می شود و اگر در فصل بهار به این شهر سفر کنید می توانید از میادین میوه و تره بار کرمانشاه، پاغازه خریده و برای خود کوکویی خوشمزه آماده کنید.

کوکو پاغازه

7 ) والک پلو

غذایی دیگر مخصوص فصل بهار و روییدن سبزی های محلی.

والک یک نوع سبزی با خواص بسیار است که به زبان محلی به آن کول می گویند.  این سبزی ماده اصلی یک غذای خوشمزه و کم نظیر کرمانشاه به نام والک پلوست.

والک پلو را با زبان گوساله، برنج، روغن زیتون، روغن کرمانشاهی تهیه می کنند؛ البته با توجه یه سلیقه غذایی و ذائقه های مختلف برخی از بانوان کرمانشاهی در طبخ این غذا از گوشت مرغ یا ماهی و یا گوشت چرخکرده استفاده می کنند.

والک پلو کرمانشاه

8 ) ونوشک پلو

ونوشک میوه یک درخت است که در این منطقه وجود دارد.

برای تهیه ونوشک پلواز  برنج، گوشت چرخ‌کرده، رب گوجه‌فرنگی، زعفران، ونوشک تازه استفاده می کنند.  طعم آن بسیار لذیذ است و یکی از پرطرفدارترین غذاها در کرمانشاه می باشد.

ونوشک کرمانشاه

9) چلوگوشت

چلو گوشت در همه شهرهای ایران طبخ می شود. اهالی کرمانشاه نیز علاقه ی بسیاری به این غذا دارند و برای تهیه آن از انواع ادویه های خوش عطر و گوشت ماهیچه و پیاز و زرشک استفاده می کنند و برای لذیذتر شدن آن پلو را با روغن مخصوص کرمانشاهی چرب می کنند. ماهیچه طبخ شده با ادویه جات به همراه برنجی با روغن خوش عطر کرمانشاهی طعمی لذیذ و فراموش نشدنی است که باد آن را تجربه کرد.

چلوگوشت کرمانشاه

10 ) خوراک بامیه

خوراک بامیه را حتما در شهرهای مختلف دیگر میل کرده اید. اهالی کرمانشاه این غذا را معمولا بدون گوشت طبخ می کنند و تنها از بامیه، پیاز و گوجه برای تهیه آن استفاده می کنند. بهتر است که بامیه برای این غذا باید ریز و تازه باشد.

خورشت بامیه کرمانشاه

سخن آخر

در قسمت اول معرفی غذاهای خوشمزه و فوق العاده کرمانشاه، به تعدادی از آنها اشاره شد. 

برای آشنایی با سلیقه غذایی این منطقه همراه ما باشید و نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما درمیان بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان