ماهان شبکه ایرانیان

مدیر میراث فرهنگی لالجین در گفتگو با مهر:

سفال سربی مصرفی در لالجین نداریم

مدیر میراث فرهنگی لالجین گفت: وجود سرب زیاد در سفال لالجین قابل اثبات نیست اگر هم در حد استاندارد وجود داشته باشد تنها در سفال های تزئینی است نه مصرفی.

سفال سربی مصرفی در لالجین نداریم

محمدرضا قادری مدیر اداره میراث فرهنگی شهر لالجین در جمع خبرنگارانی که برای رویداد همدان 2018 به استان همدان سفر کرده بودند نسبت به انتقاداتی که خبرنگار مهر درباره کیفیت پایین سفال لالجین مطرح کرد، گفت: کیفیت سفال لالجین نسبت به 4 سال گذشته در رنگ، طراحی و کیفیت محصول خیلی بهتر شده دلیل آن هم جهانی شدن شهر لالجین است.

وی افزود: از لحاظ علمی وجود سرب زیاد در سفال لالجین قابل اثبات نیست. درصد سرب به کار  رفته در برخی از محصولات آنقدر نیست که برای سلامتی انسان مضر باشد به عنوان مثال اگر درصد سرب استاندارد 8 است می توان گفت که کمتر ازآن در ظروف لعابی استفاده شده است بنابراین نمی توان در ظروف کاربردی و مصرفی درصد آن را تعیین کرد چون سرب از محصولات مصرفی حذف شده است.

وی ادامه داد: بعد از جهانی شدن شهر لالجین به عنوان شهر سفال سرب را حذف کرده ایم مگر اینکه در ظروف تزئینی به کار برده شود. که آن هم به خاطر شفاف بودن رنگ آن خواهد بود.

وی درباره میزان صادرات سفال از لالجین نیز گفت: در سال گذشته هنرمندان این شهر 15 میلیون دلار فروش داشته اند و در سه ماهه اول سال نیز سه میلیون و 250 هزاردلار فروش آنها بوده است. در لالجین 5 سال است که صادر کننده نمونه معرفی می شود. در سالهای گذشته نیز رتبه های اول را در حوزه صادرات داشته ایم. اکنون 12 واحد صادراتی در لالجین فعال هستند که به کشورهای افغانستان و عراق، اسپانیا و هلند و آلمان سفال صادر می کنند.  

قادری همچنین درباره سفال چینی در لالجین هم توضیحاتی داد و گفت: ما چیزی به نام سفال چینی نداریم بلکه آنها سرامیک هستند و یا باید گفت مصنوعات چینی. اکنون به لالجین مصنوعات چینی وارد نمی شود چون خریدار ندارد و قیمت تمام شده آن نسبت به تولیدات داخلی لالجین گران تر است و صرفه اقتصادی ندارد. مردم هم توان خرید این محصولات را ندارند. ما آماری نداریم که جنس چینی ارزان تر از تولیدات شهر باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان