مفاد طرح «کنفدراسیون اردن-فلسطین» به نوشته «هاآرتص»

یک روزنامه صهیونیستی اعلام کرد طرح پیشنهادی آمریکا برای تشکیل «کنفدراسیون اردن-فلسطین» از اساس، یک طرح اسرائیلی است و در ادامه مفاد آن را تشریح کرد.

خبرگزاری فارس: «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان یکشنبه (دیروز) اعلام کرد با پیشنهاد آمریکا برای تشکیل کنفدراسیون اردن- فلسطین البته به شرط حضور «اسرائیل» موافقت کرده است.

روزنامه «هاآرتص» در گزارشی به افشای جزئیات این طرح پرداخت و نوشت پیشنهاد مذکور، از اساس یک طرح اسرائیلی است.

در این گزارش آمده است بنا به پیشنهاد مذکور، کرانه باختری البته بدون قدس تحت نظارت امنیتی اردن قرار می‌گیرد، «اسرائیل» انضمام قدس و شهرک‌های اسرائیلی به خودش را اعلام می‌کند، حرفی از تعیین سرنوشت منطقه «غور اردن» و اینکه آیا تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی یا کنفدراسیون پیشنهاد شده قرار می‌گیرد، زده نشده است.

بنا به گزارش «هاآرتص»، علیرغم تمام توافق‌های امضا شده میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی که در آن اعلام شده غزه و کرانه باختری «یکی» هستند، نوار غزه بخشی از کنفدراسیون نخواهد بود.

این روزنامه صهیونیستی افزود، مشخص نیست ابتدا رژیم صهیونیستی «دولت فلسطین» را به رسمیت می‌شناسد و سپس ایجاد کنفدراسیون اعلام می‌شود یا اینکه ابتدا توافق تشکیل کنفدراسیون میان سران کرانه باختری و دولت اردن بدون شناسایی دولت فلسطین امضا می‌شود. همچنین مشخص نیست پیشنهاد مذکور شامل ایجاد پارلمان یا قانون اساسی مشترک باشد.

دلیل مخالفت اردن با پیشنهاد ایجاد کنفدراسیون این است که می‌ترسد «وطن جایگزین» (اسکان دائمی آوارگان فلسطینی در اردن) وارد فاز اجرایی و «امان» با این توافق به «نگهبان مرز‌های اسرائیل» تبدیل شود.

با اینکه عباس از موافقت مشروط خود به ایجاد کنفدراسیون خبر داده، اما «نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان اعلام کرد دو ملت فلسطین و اردن هستند که در این باره تصمیم می‌گیرند و ایده ایجاد کنفدراسیون از سال 1984 در دستور کار رهبران فلسطینی قرار داشته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان