اسپاتی فیلوم با گل‌هایی سفید و بینظیر

اسپاتی فیلوم از خانواده شیپوری‌ها است و با آنتوریوم رابطه خیشاوندی دارد. مانند تمام اعضای خانواده شیپوری گل‌های سفید گیاه از ساقه برگ جوانه می‌زنند.

سرویس سبک زندگی فردا:  اسپاتی فیلوم گیاهی است که به نقل از فوت و فن نامش در همه لیست‌ها گنجانده شده: گیاهان مقاوم، گیاهان زیبا، گیاهان گلدار و …. روش صحیح پرورش آن را یاد بگیرید و آن را پرورش دهید، پشیمان نمی‌شوید!

 

اسپاتی فیلوم با گل‌هایی سفید و بینظیر

 

اسپاتی فیلوم یکی از محبوب‌ترین گیاهان خانگی است که گل‌های سفید و بی‌نظیری با عمر زیاد تولید می‌کند. گل‌های گیاه عموما در فصل بهار پدیدار می‌شوند. برگ‌های خیره کننده گیاه به رنگ سبز تیره و دارای ظاهری براق هستند. اسپاتی فیلوم گیاهی استوایی بومی جنگل‌های بارانی مرکز و جنوب آمریکا است. این گیاه خود را با فضای خانه آدابته کرده و در شرایط مناسب، رشد خوبی خواهد داشت.

اسپاتی فیلوم از خانواده شیپوری‌ها است و با آنتوریوم رابطه خیشاوندی دارد. مانند تمام اعضای خانواده شیپوری گل‌های سفید گیاه از ساقه برگ جوانه می‌زنند. بعد از گذشت مدتی رنگ گل‌های گیاه از سفید به رنگ سبز و زرد تغییر رنگ می‌دهد. میلچه وسط گل هم می‌تواند از رنگ سفید تا زرد متفاوت باشد.

شرایط رشد


نور

اسپاتی فیلوم در زادگاه خود عاشق سایه است، به همین علت این گیاه در خانه هم نور کم تا متعادل را می‌پسندد. پس این گیاه برای افرادی که خانه مکم نوری دارند مناسب است. بعضی گونه‌های اسپاتی فیلوم می‌توانند نور بیشتر را هم تحمل کنند.

آبیاری

در طول تابستان گیاه را به طور مرتب آبیاری کنید. با فرا رسیدن فصل زمستان آبیاری را کمتر کنید، اما هیچ وقت اجازه ندهید خاک گیاه به طور کامل خشک شود.

رطوبت

اسپاتی فیلوم در رطوبت زیاد رشد می‌کند پس گیاه را در طول فصل تابستان هر از گاهی غبار پاشی کنید. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. از آب مقطر هم می‌توانید استفاده کنید. برای راحت شدن کار می‌توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم استفاده کنید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود.

دما

این گیاه آب و هوای گرم و مرطوب را ترجیح می‌دهد پس از قرار دادن گیاه در معرض باد‌های خشک و سرد اجتناب کنید.

خاک

اسپاتی فیلوم خاکی غنی و سست را دوست دارد که دارای مقدار زیادی عناصر ارگانیک باشد.

کود دهی

در طول تابستان گیاه را هر هفته کود دهی کنید. می‌توانید به جای کود دهی هفتگی، در ابتدای فصل رشد از کود‌هایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند هم استفاده کنید.

تکثیر


اسپاتی فیلوم به راحتی از طریق تقسیم بوته تکثیر می‌شود. برای تکثیر به این روش، ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند. زمانی که گیاه به اندازه کافی بزرگ شد، اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسانید. حالا با احتیاط گیاه را به 2 یا چند بوته تقسیم کنید و هر بوته را در گلدانی کوچکتر به صورت جداگانه، که از قبل با خاک تازه و با کیفیت پر شده باشد، بکارید. برای اسپاتی فیلوم همیشه از خاکی با کیفیت استفاده کنید.

تعویض گلدان


تعویض گلدان اسپاتی فیلوم را در فصل بهار و هر زمان که لازم بود انجام دهید. برای تعویض گلدان، ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسانید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید. در این مرحله می‌توانید به جای تعویض گلدان، گیاه را تقسیم بوته کنید و هر بوته را در گلدانی هم سایز با گلدان قبلی گیاه بکارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان