صالحی مطرح کرد:

کتابخوان‌ها را از مسیر انفعال و پذیرندگی خارج کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فراگیر شدن کتابخوانی در بستر بازتولید اتفاق می‌افتد بنابراین باید کتابخوانان را از مسیر انفعال و پذیرندگی خارج کنیم و آنان را در فرآیند تولید مجدد قرار دهیم.

کتابخوان‌ها را از مسیر انفعال و پذیرندگی خارج کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی پیش از ظهر امروز شنبه 17 شهریور ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: هشتمین دوره جشنواره مربوط به هشتمین امام؛ این نماد می‌تواند بنای خودش را داشته باشد و نقطه عطفی برای این حرکت ایجاد کند اما در بحث توسعه اجتماعی کشورها و ملت‌ها، بحث توسعه فرهنگی به عنوان کانون توسعه مطرح است. در بحث توسعه فرهنگی هم بحث نشر و کتاب، کانون حرکت است و توسعه نشر و کتاب هم کانونش توسعه کتابخوانی است. اگر این سه گزاره، محل توجه ما قرار بگیرد که توسعه جوامع به توسعه فرهنگ و توسعه فرهنگ به توسعه نشر و توسعه نشر به توسعه کتابخوانی وابسته است، طبیعتاً همت‌های بیشتری را باید معطوف به امر کتابخوانی کنیم.

وی افزود: قطعاً توسعه کتابخوانی هم یک برنامه مستمر و پیوسته لازم دارد که می‌توان در کنار این برنامه مستمر، شوک‌ها و فرصت‌های خاص را به امداد طلبید؛ یعنی می‌توان فرصت‌هایی را به عنوان فرصت خاص برای ایجاد شوک در جریان کتابخوانی به کار برد. این فرصت‌ها متنوع‌اند، از هدیه عید نوروز گرفته تا مناسبت‌های دیگر. یکی از پربارترین فرصت‌ها برای ما جشنواره رضوی و ایام میلاد امام رضا (ع) است که هر ساله برگزار می‌شود و یکی از شاخه‌هایش کتابخوانی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امام رضا (ع) برای ما از زمانی که پا در خاک کشورمان گذاشته‌اند، علت نزول برکت‌های زیادی بوده‌اند؛ این مسئله مربوط به دهه‌های اخیر یا سده‌های گذشته نیست. صاحب کتاب «روضه الصفا» مورخ قرن پنجم که از مسلمانان اهل سنت است، راجع به مشهد و امام رضا (ع) نوشته که این شهر و مرقد این امام، مرجع ایران و مقصد سالکان آفاقان است. او این جملات را پیش از دوران صفویه و حاکمیت تشیع در ایران نوشته است و مرقد امام رضا (ع) را مرجع ایران می‌داند؛ یعنی پایتختی مشهد برای ایرانیان از قرن‌ها پیش مطرح بوده است.

صالحی ادامه داد: اتفاقی که می‌تواند بیفتد و مقدماتش هم فراهم شده، این است که قدم‌های رو به جلویی در زمینه کتاب و کتابخوانی در کشور برداشته شده است که من به دلیل کمبود وقت، فقط بر دو نکته آنها تأکید می‌کنم. اول اینکه اتفاقی که شروع شده می‌تواند دامنه وسیع‌تری پیدا کند و آن بازتولید کتاب است. اگر بخواهیم کتابخوانی فراگیر شود، باید کتاب در بستر بازتولید بیفتد. کتابخوانان نباید در مسیر انفعال، پذیرندگی و عکس‌العمل باشند؛ باید آنها را از این مسیر خارج کنیم و در فرآیند تولید مجدد قرار دهیم. کتاب مثل نفت خام است و خواننده در حکم پتروشیمی که باید بازتولید کند. بخش زیادی از ترویج کتابخوانی در وجود کتابخوانان اتفاق می‌افتد. کتابخوان نباید احساس کند که یک عکسبردار یا تصویربردار از متن کتاب است بلکه باید احساس کند یک مولد فعال است که موادش را از کتاب می‌گیرد بنابراین باید مسیر بازتولید کتاب را فعال‌تر کنیم.

عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: نکته دوم این است که فضای مجازی یک فرصت برای کتابخوانی است؛ اگر از آن خوب استفاده کنیم، بسترهای خلاقیت می‌توانند به کمک نقاط قوت بیایند البته اگر شرایط مساعد باشد. در جشنواره کتابخوانی رضوی، پویش در فضای مجازی را دیدیم اما اینکه کتاب چطور در فضای مجازی بارگذاری شود و حق و حقوق مؤلف رعایت شده و آن کتاب سپس بازتولید شود، بسیار مهم است. کتابخوانی را می‌شود به کمک فضای مجازی گسترده‌تر کرد اما اگر به درستی دریچه‌های آن را بیابیم و از این امکان استفاده حداکثری کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر