مرندی در گفتگو با مهر:

اتفاقات بصره به ضرر جریان آمریکایی و سعودی در عراق شد

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه هدف جریان آمریکایی و سعودی ایجاد شکاف بین ملت‌های ایران و عراق است، تاکید کرد: با اتفاقاتی که در بصره رخ داد ظرفیت این جریان محدود و به ضرر آنها تمام شد.

اتفاقات بصره به ضرر جریان آمریکایی و سعودی در عراق شد

سید محمد مرندی کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص تعرض به ساختمان کنسولگری ایران در شهر بصره عراق اظهار داشت: در هفته های اخیر بصورت ناگهانی شاهد حجم زیادی از مطالب در شبکه های اجتماعی و رسانه های فارسی زبان معاند علیه عراق و مردم این کشور بودیم. از طرفی به طور همزمان در برخی شبکه‌های عربی تلاش می شود تا با انتشار مطالب منفی علیه ایران، بین دولت و ملت های ایران و عراق ایجاد اختلاف کنند.

وی افزود: اتفاقاتی که در بصره رخ داد و تعرضی که به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این شهر شد، به ضرر جریانی که قصد ایجاد اختلاف بین دوکشور را داشتند تمام شد، چراکه عکس‌العمل بسیار تندی در میان محافل مختلف عراق به وجود آمده و این اتفاقات را به جریانات مورد حمایت سعودی‌ها و آمریکایی‌ها نسبت می دهند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه طراحان این سناریو محاسبه غلطی انجام داده اند، ادامه داد: تلاش جریان آمریکایی در عراق این است که طی هفته‌های آینده این روند ادامه یابد، اما به نظر می‌رسد با اتفاقات بصره ظرفیت این جریان محدود شود.

مرندی تصریح کرد: این جریان فقط کنسولگری ایران را مورد حمله قرار نداد، بلکه تمامی مقرها و گروه‌هایی مانند حشدالشعبی و سازمان بدر که با داعش در طول سال‌های گذشته جنگیده‌اند را مورد حمله قرار داد که نشان‌دهنده هدف جریان آمریکایی-سعودی در عراق است.

وی با اشاره به محبوبیت سازمان‌های مردمی مانند حشدالشعبی و بدر در بین مردم عراق، عنوان کرد: حشدالشعبی منحصر به یک حزب و گروه نیست و حتی در ائتلاف‌هایی که در عراق به وجود آمده، بسیاری از آنها به صورت مستقیم و غیرمستقیم به حشدالشعبی منتسب هستند و اینکه امروز جریان سعودی-آمریکایی کسانی که داعش را در عراق شکست دادند مورد حمله قرار می دهد نشان دهنده منشاء هدایت این موضوع است.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: هدف از انجام چنین اقداماتی این است که مردم ایران و عراق را به جان یکدیگر بیاندازند و در رسانه های عربی زبان تحت حمایت کشورهای غربی، سعودی و امارات عمیقاً به دنبال این فتنه و ایجاد شکاف بین دو کشور هستند.

مرندی با بیان اینکه در شبکه ها و سایت‌های فارسی زبان معاند نیز با هدف فتنه انگیزی به دنبال ایجاد اختلاف هستند، گفت: انتشار اخبار دروغ در خصوص زوار عراقی در مشهد مقدس گویای همین موضوع است و متاسفانه همان جریان غربگرایی که در داخل کشور ادعا می کند باید به دنبال توسعه توریسم و جذب گردشگر باشیم؛ درحالیکه بیشترین سهم از صنعت توریسم ما مربوط به توریست های عراقی است، تلاش دارند به رابطه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ما آسیب وارد کنند.

وی در پایان با بیان اینکه جریان غربگرا در ایران خواستار تضعیف ایران است و توجیه دیگری برای چنین فضاسازی هایی وجود ندارد، تاکید کرد: می خواهند ایران تضعیف شود تا در برابر آمریکا و غربی ها ناتوان شویم و آنها هم به آرزوهای خودخواهانه خود برسند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان