پل گاو میشان

پل گاو میشان در فاصله ۳۰ کلیومتری شهرستان پلدختر وبرفراز رودخانه سیمره در حد فاصل استانهای ایلام ولرستان احداث شده است

پل گاو میشان در فاصله 30 کلیومتری شهرستان پلدختر وبرفراز رودخانه سیمره در حد فاصل استانهای ایلام ولرستان احداث شده است.جهت پل گاو میشان شمال شرقی به جنوب غربی می باشد.طول آن حدود 175 متر و عرض گذرسطح پل نزدیک به8متر و 20 سانتیمتراست،و در حال حاضردارای 6چشمه طاق می باشد .پهنای پاتاقها, یا حدفاصل چشمه ها از 5/2تا25مترمتغیر است .عرض چشمه اصلی پل گاو میشان حدود 33متر و 70 سانتیمتر و مصالح اصلی آن ملاط , آجر وسنگ تشکیل می دهند.معماری پاتاقها به سبک معماری دوره ساسانی است اما در چشمه طاقها آثار مرمت دوره های صفوی وقاجاری دیده می شود. بنا به گفته برخی مورخان نامگذاری این پل به پل گاو میشان به جهت پرورش گاومیش در منطقه بوده است اما با توجه به اهمیت گاو در آیین مهر پرستی ممکن است این نام از آیین مهرپرستی ماخوذ شده باشد.پل گاو میشان که از بناهای عظیم دوره ساسانی است به شماره 2222 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
پل گاومیشان جلوه گر هنر معماری ساسانی است که روزگارها بر او گذشته و امروز مکانی دیدنی و جالب برای گردشگران و مسافران می باشد.پل گاومیشان ایلام، در مرز دو استان لرستان و ایلام واقع شده و با این که حدود 90 درصد از سازه پل در لرستان قرار دارد اما به عنوان آثار تاریخی ایلام به ثبت رسیده است.
باستان‌شناسان معتقدند یکی از دهانه‌های پل پس از عقب‌نشینی سپاه ایران در جنگ با اعراب برای جلوگیری از نفوذ عرب‌ها تخریب شده، هم اکنون فقط یک چشمه سالم باقی مانده است.از لحاظ ساختاری پلی فنی و پیچیده با پایه هایی مدور و قطور از روی هم چیدن سنگ های بزرگ و تاقهای از آجر به ابعاد 20 در 25سانتی متر ساخته شده است.در دالان ستون میانی پله هایی وجود دارد که نشان می دهد گاومیشان علاوه بر پل ارتباطی به عنوان سرپناه نیز مورد استفاده مردمان منطقه بوده است.
در دوره قاجاریه این پل توسط والیان پشتکوه مرمت و بازسازی شد.

دره شهر

شهری در کوهپایه کبیر کوه و درحاشیه رودخانه سیمره به نام دره شهر قرار دارد که از شرق به استان های لرستان وخوزستان و از غرب به شهرستان ایلام محدود است. شهری که یکی از پایتخت های ایران دوره ساسانی بوده و سابقه سکونت در این شهر به دوره مس سنگی می رسد.

رودخانه سیمره

از سرشاخه های مهم کرخه در غرب ایران رودی به نام سیمره است که سرچشمه اصلی آن گاماسیاب و از دامنه‌های غربی الوند از منطقه‌ی نهاوند است و در سمت شرق به غرب و گذشتن از کنگاور، صحنه و بیستون به کرمانشاه می‌رسد.
سیمره از شهرهای دره شهر، و سیروان چرداول در محل پل گاومیشان می گذرد و به رودخانه کشکان می پیوندد وکرخه را به وجود می آورد و وارد خوزستان می شود.

دسترسی به پل گاومیشان

آدرس: ایران. ایلام. دره شهر
دره شهر در 139 کیلومتری مرکز استان ایلام قرار دارد. از ایلام به سمت پل دختر حرکت کرده و در 15 کیلومتری دره شهر،بر روی رودخانه سیمره پل را خواهید دید.
فصل بهار بهترین زمان سفر به این منطقه می باشد چرا که آب و هوای فوق العاده آن منظره ای زیبا و لذت بخش می آفریند.

پل گاو میشان

 

پل گاو میشان

پل گاو میشان

پل گاو میشان

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان