موسویان در نشست خبری اعلام کرد؛

مخالفت پیام‌رسان‌های داخلی با تشکیل یک کنسرسیوم

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد ضمن تایید ارائه پیشنهاد ایجاد کنسرسیومی از پیام رسان‌های داخلی به مدیران آنها از مخالفت این پیام رسان‌ها با این پیشنهاد خبر داد.

مخالفت پیام‌رسان‌های داخلی با تشکیل یک کنسرسیوم

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال پیش از ظهر امروز سه شنبه 20 شهریور در نشست خبری اعلام برنامه‌های این نمایشگاه از تلاش برای استانداردتر شدن برگزاری این رویداد و تبدیل آن به مکانی برای عقد قراردادهای حوزه کسب و کارهای دیجیتال میان تولیدکنندگان و صاحبان آثار در این دوره سخن گفت.

وی گفت: می‌خواهیم امسال دارندگان محتواهای دیجیتال، سازندگان محتواهای دیجیتال را در قالب‌های مختلف با هم مرتبط کنیم و در همین راستا کمیته‌های مختلفی در نمایشگاه تشکیل شده است.

موسویان افزود: کمیته اپراتورها، کمیته پایگاه‌های اینترنتی، کمیته کسب و کارهای نوپای دیجیتال، کمیته کودک و فضای مجازی، کمیته بین الملل، کمیته بازی و هنرهای دیجیتال، کمیته فناوری و دانش دیجیتال و کمیته نرم افزارهای تلفن همراه از جمله کمیته‌های فعال در دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد همچنین از ارائه سیم کارت‌های محدود شده از حیث محتوایی به والدین  از طریق یکی از اپراتورها در این نمایشگاه و برای استفاده از کودکان و نوجوانان خبر داد.

تشکیل اتحادیه ناشران دیجیتال کشورهای عضو اکو

وی همچنین یادآور شد: در نمایشگاه دوازدهم شاهد اعلام رسمی تشکیل اتحادیه ناشران دیجیتال کشورهای عضو اکو خواهیم بود که مقدمات این کار در دبیرخانه موسسه فرهنگی اکو در تهران فراهم شده است.

موسویان با اشاره به حضور پیام رسان‌های داخلی، UGC‌ها و شبکه‌های اجتماعی تخصصی در نمایشگاه دوازدهم رسانه‌های دیجیتال خبر داد و گفت: یکی دیگر از اقداماتی که امسال انجام خواهد گرفت ایجاد درگاهی برای پیام رسان‌های داخلی با هدف دسترسی تمامی کاربران هر یک از این پیام رسان‌ها به فایل‌های متنی، صوتی و تصویری که در هر کدام از آنها بارگذاری می‌شوند، خواهد بود.

وی همچنین اعلام کرد: دوازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه‌های دیجیتال با شعار «محتوای دیجیتال پیشران توسعه اقتصاد دیجیتال» به مدت هفت روز از 9 تا 15 آبان در مصلی امام خمینی (ره) در تهران برگزار می‌شود.

رئیس نمایشگاه همچنین از برپایی پنج پاویون با عناوین انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شبکه ملی فرهنگ، سلامت و ایران ساخت در این نمایشگاه خبر داد و گفت: علاوه بر نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی، بخش نهایی مسابقات پنجمین جشنواره رایانه ای خلیج فارس در روزهایی برپایی نمایشگاه، برگزار می‌شود.

ضمانت قراردادهای نشر و کسب و کارهای دیجیتال با وزارت ارشاد است

وی برگزاری مارتن تولید محتوا با محوریت فضای سالم، مفید و ایمن را از دیگر برنامه‌های این دوره از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال عنوان کرد و در مورد عقد قراردادهای مربوط به حوزه کسب و کار دیجیتال هم گفت: مکان مناسبی برای این کار در نظر گرفته شده است ضمن اینکه مشاوره حقوقی رایگان به طرفین قراردادها ارائه خواهد شد. علاوه بر این ما به عنوان حَکَم ضامن قراردادهای منعقد شده خواهیم بود و اگر خسارتی از جانب این قراردادها به هر یک از طرفین وارد شود، مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال از طریق اعتباری که برای این کار در نظر گرفته شده است خسارت وارده را جبران می‌کند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در بخش دیگری از این نشست خبری از ارائه «شناسه الکترونیک محتوای دیجیتال (شامد)» به 530 هزار بستر ارائه دهنده محتواهای دیجیتال تاکنون  خبر داد و با اشاره به اینکه شامدهای یاد شده نقره ای است تضمین داد سازمان‌های مرتبط با این بسترها شامدهای یاد شده را به شامدهای طلایی تبدیل خواهند کرد.

موسویان با بیان اینکه کانال‌ها، صفحات شبکه‌های اجتماعی از قبیل اینستاگرام، اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های موبایلی هم می‌توانند شامد دریافت کنند، افزود: در حال حاضر 127 کانال حرفه ای در آپارات و 300 کانال رسمی مربوط به ارگان‌ها و سازمان هستند که هنوز شامد دریافت نکرده اند.

کاهش تخلف کانال‌های تلگرامی به نیم درصد تا پیش از فیلتر این پیام‌رسان

وی با اعلام اینکه همچنین تاکنون 90 هزار سایت موفق به دریافت شامد شده اند در مورد آخرین وضعیت کانال‌های تلگرامی با بیش از 5 هزار دنبال کننده که تا پیش از ابلاغ دستور قضایی برای فیلتر تلگرام، اقدام به احراز هویت خود در سامانه مربوطه و دریافت شامد کرده بودند، گفت: تا زمانی که تلگرام فیلتر نشده بود حدود 44 درصد کانال‌های با بیش از 5 هزار عضو  شامد دار شده بودند. همچنین بیش از 90 درصد کانال‌هایی که بیش از 100 هزار دنبال کننده داشتند، شامد خود را دریافت کرده بودند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت ارشاد تعداد کانال‌های تولیدکننده محتوا در تلگرام 7500 کانال است و مابقی کانال‌ها، عموما بازنشردهنده مطالب تولیدی هستند.

موسویان در مورد تاثیر اخذ شامد توسط کانال‌های تلگرامی به ویژه اینکه این پیام رسان خارجی هم اکنون در کشور فیلتر است، گفت: میزان تخلف کانال‌های تلگرامی فعال در حوزه کسب و کار بعد از اینکه شامد گرفتند به کمتر از نیم درصد رسیده بود. اما آنهایی که شامد نگرفته بودند میزان تخلف شان به حدود 10 هزار مورد بالغ شده بود.

مخالفت پیام‌رسان‌های داخلی با تشکیل کنسرسیومی از خودشان

وی ضمن تایید ارائه پیشنهاد ایجاد کنسرسیومی از پیام رسان‌های داخلی به مدیران آنها در عین حال از مخالفت این پیام رسان‌ها با این پیشنهاد خبر داد و عنوان کرد: ما به عنوان حاکمیت و دولت همچنان علاقه مند به ایجاد کنسرسیومی از پیام رسان‌های داخلی هستیم.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد وضعیت گرایش ناشران سنتی به فعالیت در حوزه نشر دیجیتال با توجه به مشکلات اقتصادی و گرانی کاغذ، گفت: وقتی اقبال به خرید کتاب کم می‌شود، حتی اگر کاغذی به قیمتی کمتر از قیمت فعلی عرضه شود مشکل خرید کتاب حل نمی‌شود در واقع ما باید به ناشران سنتی پیشنهاد کنیم که با اهمیت دادن بیشتر به دانشی که بن مایه کسب و کارشان است، شیوه نشر آن را یک ابزار ببینند و لذا به روش‌های جدید توزیع محتوا هم توجه داشته باشند.

در این نشست همچنین پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس کمیته بین الملل دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در سخنانی از ویژگی‌های پاویون ایران ساخت که با هدف حمایت از کالاهای خلاق و نوآور دیجیتال داخلی در این نمایشگاه برپا خواهد شد، سخن گفت.

به گفته وی امسال 70 شرکت بین المللی برای فعالیت در این بخش در نمایشگاه حضور خواهند داشت و تمامی آنها می‌توانند از مزیت عضویت در کریدور صادرات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده کنند. علاوه بر کشورهای عضو اکو، چین، مالزی، هند، عراق و عمان هم  در این نمایشگاه شرکت کننده دارد.

همچنین جواد موحد دبیر اجرایی نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال از آغاز ثبت نام در این نمایشگاه از روز جاری و از سایت «ساماندهی» به مدت یک ماه خبر داد.

صادق افراسیابی قائم مقام نمایشگاه هم از برپایی پاویون‌هایی برای جشنواره‌های علوی و سوگواره مهر محرم متناسب با ایام عاشورا در دوازدهمین دوره این نمایشگاه سخن گفت.

همچنین رحیم سرهنگی رئیس کمیته استارت آپ‌های نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال امسال هم در سخنانی گفت: امسال در فضایی با عنوان «کافه-کارآفرینی» فرصتی برای ارائه و معرفی استارت آپ‌های جدید که توسط جوانان به وجود آمده است فراهم خواهد شد. در بخش «اندرونی» هم کسب و کارها و استارت آپ‌های نوپا به معرفی خودشان خواهند پرداخت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان