ماهان شبکه ایرانیان

مصاحبه‌ای با مایک لی کارگردان فیلم Peterloo

پیش از اکران فیلم «پیترلو» Peterloo در ونیز، مایک لی Mike Leigh، این کارگردان بریتانیایی نظراتش را در مورد فیلم و دلایل رد شدن آن در جشنواره کن را بیان می‌کند

پیش از اکران فیلم «پیترلو» Peterloo در ونیز، مایک لی Mike Leigh، این کارگردان بریتانیایی نظراتش را در مورد فیلم و دلایل رد شدن آن در جشنواره کن را بیان می‌کند.
مایک لی چهار سال پس از «آقای ترنر» Mr Turner، با «پیترلو»، بزرگ‌ترین و جسورانه‌ترین اثر او در چهار دهه زندگی حرفه‌ایش، به انگلستان قرن نوزدهم برمی‌گردد.
این داستان تاریخی که افتتاحیه آن در جشنواره فیلم ونیز بود، پروژه ارزشمندی برای این فیلم‌ساز به شمار می‌آید. «پیترلو» در مورد واقعه تاریخی قتل‌عام پیترلو، یکی از نقاط مهم و تأثیرگذار تاریخ بریتانیا، است.
در روز شانزدهم آگوست سال 1819، سواره‌نظام ارتش به جمعیت بیش از 60000 نفر که در منطقه سینت پیترز St. Peter در منچستر برای شنیدن سخنرانی‌های نماینده‌های پارلمان، جمع‌ شده بودند، شلیک کردند. دست‌کم 15 نفر در این حمله کشته و صدها نفر دیگر نیز زخمی شدند. پس‌ازاین واقعه دولت به سرکوب آشوب پرداخت و واقعه پیترلو مانند کاتالیزوری برای جریان اصلاحات در بریتانیا شد.

لی در مصاحبه‌ای با خبرنگار سایت هالیوود ریپورتر The Hollywood Reporter، در مورد تعهدش به سینما و علت راه نیافتن «پیترلو» به جشنواره کن و حامی ثروتمند این فیلم، صحبت می‌کند.
«پیترلو» بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین فیلم شما تا امروز است. این پروژه چه تفاوت بزرگی با سایر ساخته‌های شما دارد؟
هر فیلمی که ساخته‌ام، به صورتی با دیگری متفاوت است. «پیترلو» از این نظر که این اولین فیلم من است که در مورد واقعه تاریخی مهمی است، با باقی فیلم‌هایم تفاوت دارد. البته ازنظر شخصیت‌ها و مقیاس ماجرا نیز متفاوت است؛ اما بازهم ویژگی فیلم‌های من را دارد.
آیا ساخت این فیلم با توجه به مقیاس بزرگ آن مشکل بود؟
مسلماً اگر فیلمی بسازم که در یک صحنه آن فقط 3 شخصیت از 4 شخصیت فیلم در حال بحث باشند آسان‌تر است، درعین‌حال بازهم می‌تواند پروژه سنگینی باشد. بااین‌همه، برای این فیلم، مقیاس کار و آماده‌سازی آن سخت‌تر بود؛ اما کم‌کم کنترل اوضاع را به دست می‌گیری و با آن کنار می‌آیی.
شما به آزاد گذاشتن بازیگرانتان در بدیهه‌گویی دیالوگ‌ها مشهور هستید. آیا برای فیلمی تاریخی نیز می‌توان از این شیوه استفاده کرد؟
بله البته، هر فیلمی که باشد قبل از شروع ساخت آن باید تحقیقاتی درزمینهٔ موضوع آن انجام شود و در مورد یک موضوع تاریخی، این قسمت مهم‌تر و جامع‌تر است. باید با یک داستان واقعی کار کنی و صحنه‌هایی وجود دارد که در آن بازیگران باید دقیقاً حرف‌هایی را که این شخصیت‌ها در واقعیت گفته‌اند را بازگو کنند؛ اما در اکثر صحنه‌ها مثل همیشه از بدیهه‌گویی استقبال کرده‌ام.آیا انتظار داشتید که کمپانی مثل آمازون حامی فیلم شما شود؟
در حقیقت برای هیچ پروژه‌ای نباید توقع حمایت کسی را داشت و در هنگام شروع همکاری این کمپانی با پروژه ما، آمازون یک بیزینس تاز‌ه‌کار بود. تهیه‌کننده من به کن رفت و آن‌ها به‌سرعت جواب دادند که بله ما مشتاق همکاری با شما هستیم؛ و نکته جالب این است که آن‌ها اصلاً در هیچ مرحله‌ای، چه در مورد محتوای فیلم و چه در مورد بازیگران آن، هیچ دخالتی در کار ما نکردند و همیشه حامی و مشتاق این پروژه بودند. من همچنین ممنون کمپانی‌های Film4 و BFI و LipSync برای تکنولوژی کامپیوتری استفاده شده در فیلم، هستم.
با وجود این‌که می‌دانید اگر فیلمی در نت‌فلیکس Netflix پخش شود دیگر شانس اکران در سینما را ندارد، آیا حاضرید با این شبکه همکاری کنید؟
من کاملاً به سینما متعهدم. زندگی کوتاه است، مخصوصاً برای کسی به سن من؛ بنابراین وقت برای انجام خیلی کارها نیست، به همین دلیل تمام تلاشم را برای کاری که به آن ایمان دارم، ساخت فیلم‌ها و اکران کردن آن در سینماها، می‌گذارم. نت‌فلیکس شبکه بسیار معتبری است. همسر من ماریان بیلی Marian Bailey در حال حاضر در حال بازی در سریال «تاج» The Crown شبکه نت‌فلیکس است و من طرفدار این شبکه‌ام.
به نظرتان جالب نیست که فیلمی که در مورد حقوق کارگران است را کمپانی‌ای خریداری کرده است که صاحب آن ثروتمندترین مرد جهان است و تا حدی به رعایت نکردن این حقوق مشهور است؟
بله البته؛ اما این را بگویم که من تا به حالی فیلمی نساخته‌ام که کارنامه حامی مالی آن کاملاً سفید باشد. به یاد دارم که سال‌ها پیش، به تبلیغات اعتقاد نداشتم و همیشه می‌گفتم من تبلیغ نمی‌سازم؛ و به من می‌گفتند «کن لوچ Ken Loach چندتایی ساخته است». به کن زنگ زدم و به هم گفت «اگر از این موقعیت‌ها پول درنیاوری، کس دیگری این کار را می‌کند و بالاخره باید درآمدی داشته باشی، پس انجامش بده.» ما می‌دانستیم که ساخت تبلیغ چه معنایی برای ما دارد، اما باهاش کنار آمدیم؛ و مسلماً پول‌هایی هم برای حمایت از فیلم‌های مستقل خرج می‌شود.در جشنواره کن چه اتفاقی افتاد؟ آیا «پیترلو» را پذیرفتند؟
آره ولی از آن خوششان نیامد. گفتند ما برای این فیلم ارزش قائلیم ولی مناسب این جشنواره نیست.
چه عجیب. ازنظر خیلی منتقدین یکی از شانس‌های اصلی بردن جایزه بود.
بله ما هم همین فکر را می‌کردیم؛ اما دفعه اولی نیست که این اتفاق برای من می‌افتد. فیلم «ورا دریک» Vera Drake برنده جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز شد.
جشنواره ونیز را به کن ترجیح می‌دهید؟
بزارید این‌طور بگم، کن خیلی با من همراه نبوده است، درست است که برنده جایزه نخل طلا برای فیلم «رازها و دروغ‌ها» Secrets and Lies و چندین جایزه دیگر برای «برهنه» Naked شدم و حتی یک‌ دوره نیز جزو هیئت‌داوران بودم ولی وقتی دختری از شما خوشش نیاید، شما هم دلتان نمی‌خواهد با او وقت بگذرانید.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان