۷ نکته‌ی جالب No Country for Old Men

بااینکه بیشتر شهرت جوئل و ایتن کوئن Joel and Ethan Coen به خاطر فیلم‌های خاصشان در مورد هر چیزی از قتل گرفته («فارگو» Fargo) تا زندگی یک آدم تحت تأثیر ماری جوآنا («لبوفسکی بزرگ» The Big Lebowski) است، اما درست ده سال پیش با «جایی برای پیرمردها نیست» No Country for Old Men بود که توانستند فروش فوق‌العاده‌ای در گیشه داشته باشند.
این فیلم اقتباسی از رمان سال 2005 کورمک مک‌آرتی Cormac McCarthy است که داستان آن در دهه‌ی 80 میلادی در غرب تگزاس West Texas روایت می‌شود. «جایی برای پیرمردها نیست» داستان جالب لوئلین ماس Llewelyn Moss (جاش برولین Josh Brolin)، یک سرباز سابق در جنگ ویتنام را روایت می‌کند که در یک صحرا با تعدادی جنازه مواجه می‌شود. همراه این جنازه‌ها که احتمالاً از یک معامله‌ی نافرجام مواد مخدر به‌جامانده‌اند، دو میلیون دلار پول است. ماس پول‌‌ها را برمی‌دارد و درنتیجه آنتون چیگور Anton Chigurh (خاویر باردم Javier Bardem) دیوانه که پول‌ها را می‌خواهد به دنبال او می‌افتد: اد تام بل Ed Tom Bell (تامی لی جونز Tommy Lee Jones) هم که کلانتری در آستانه‌ی بازنشستگی است به دنبال این دو می‌گردد. نکاتی در مورد این فیلم وسترن جنایی برنده‌ی اسکار Oscar نوشته‌ایم که احتمالاً چیزی در مورد‌ آن‌ها ندانید:1- قرار بود نقش لوئلین ماس به هیث لجر برسد.
هیث لجر Heath Ledger انتخاب اول برادران کوئن برای نقش لوئلین ماس بود. خود لجر هم برای همکاری با جوئل و ایتن هیجان‌زده بود. اما بعد از صحبت‌های اولیه خودش از این کار انصراف داد چراکه می‌خواست مدتی استراحت کند.
2-کوئنتین تارانتینو و رابرت رودریگز از جاش برولین تست بازیگری گرفتند.
بااینکه جاش برولین انتخاب اولیه برای نقش ماس نبود اما درنهایت موفق شد نقش را از آن خود کند. البته او دوستان قدرتمندی در کنارش داشت که کمک زیادی به او کردند. برولین هنگامی‌که در حال ساخت «گرایندهاوس» Grindhouse به همراه رابرت رودریگز Robert Rodriguez و کوئنتین تارانتینو Quentin Tarantino بود، از این نقش باخبر شد. برای همین پرسید می‌تواند دوربین را چند دقیقه قرض بگیرد و تست بازیگری «جایی برای پیرمردها نیست» را ضبط کند. آن‌ها درنهایت تست او را کارگردانی کردند. برولین در این رابطه گفته است:” تست بازیگری من برای این فیلم را رودریگز و تارانتینو سر صحنه‌ی «گرایندهاوس» با دوربین جنسیز Genesis یک میلیون دلاری گرفتند. به همین خاطر این تست خیلی جالبی از آب درآمد، اما متأسفانه من قبول نشدم. برادران کوئن آن را دیدند اما نپسندیدند. اما من یک مدیر برنامه‌ی بی‌نظیر دارم که به آن‌ها اصرار کرده بود من را از نزدیک ببینند. درنهایت برادران کوئن با من ملاقات کردند و من برای این نقش انتخاب شدم.”3- خاویر باردم در ابتدا موافق خشونت فیلم نبود.
بااینکه خاویر باردم علاقه‌‌ی زیادی به همکاری با برداران کوئن داشت، اما خیلی با بازی در نقش شخصیتی این‌قدر خشن راحت نبود. او مطمئن نبود چرا برادران کوئن او را برای این نقش در نظر گرفته‌اند. او در مصاحبه‌ای گفته بود:” کشتن آدم‌ها چیزی نیست که علاقه‌ای به آن داشته باشم، حتی اگر در یک فیلم باشد. وقتی برادران کوئن با من تماس گرفتند به آن‌ها گفتم من انتخاب خوبی نیستم. رانندگی بلد نیستم، خوب انگلیسی حرف نمی‌زنم و از خشونت متنفرم. آن‌ها خندیدند و گفتند شاید این دلیل انتخاب تو باشد.”
4-مدل موی چیگور از روی یک دائم‌الخمر تگزاس غربی برداشته شد.
امکان ندارد در مورد چیگور صحبت کنید و پای مدل موی خاص و افتضاحش به میان نیاید. ایتن در مورد این مدل مو گفته است: “بخش هنر ما تحقیقات زیادی انجام می‌دهد، به‌ویژه عکس‌های زیادی را بررسی می‌کند. ازآنجایی‌که این فیلم مربوط به گذشته است، عکس‌های تگزاس غربی در آن زمان را نگاه مورد بررسی قرار دادند. بخش انتخاب لباس عکسی از یک مرد در یک بار در تگزاس غربی مربوط به سال 1979 را پیدا کرد که مدل موی خاصی داشت، این مرد واقعاً شبیه دیوانه‌‌ها بود. خاویر هم از آن خیلی خوشش آمد. خاویر به این مدل مو به‌عنوان یک شخصیت مجزا نگاه می‌کرد. او درجایی گفته بود: لازم نیست بازی خاصی داشته باشید، خود مدل مو کافی است. اگر این مدل موی عجیب را دارید دیگر نیازی نیست مثل آدم‌های عجیب بازی کنید.”5-خون مصنوعی زیادی در فیلم استفاده شد که هزینه‌ی زیادی را به همراه داشت.
بااینکه برادران کوئن به دقیق بودن در برنامه‌ریزی برای فیلم‌هایشان شهرت دارند اما در این فیلم یک‌چیز را از قلم انداخته بودند: آن‌همه خونریزی به‌هرحال باید هزینه‌ای به همراه داشته باشد! معمولاً در ساخت فیلم‌ها از ترکیب موادی با پایه‌ی قندی و خون مصنوعی استفاده می‌کنند، اما در این فیلم به خاطر فیلم‌برداری در صحرا اگر این کار را می‌کردند بازیگرانی که خودشان را به مردن زده بودند، موردحمله‌ی حشرات قرار می‌گرفتند. بنابراین مجبور بودند از یک نوع خون خاص استفاده کنند که حشرات را جذب خود نکند. درنهایت آن را از انگلستان England سفارش داند و هر گالن (3.7 لیتر) آن حدود 800 دلار خرج برداشت.
6- پل توماس اندرسن برای آن‌ها مشکل‌ساز شد.
بااینکه بیشتر صحنه‌های فیلم در نیومکزیکو New Mexico فیلم‌برداری شد، اما برای فیلم‌برداری صحنه‌های مرز مکزیک، چند هفته نیز در مارفا‌ی تگزاس Marfa, Texas فیلم‌برداری می‌شد. مثل‌اینکه در آن زمان کارگردان پل توماس اندرسن Paul Thomas Anderson هم برای فیلم‌‌برداری «خون به پا خواهد شد» There Will Be Blood در همین شهر بوده است. ساخت این دو فیلم در کنار هم بدون هیچ مشکلی در حال انجام بود تا این‌که یک تست مواد آتش‌زا بر روی صحنه‌ی آندرسن، دود زیادی به پا کرد. تا حدی که دود در دوربین‌های برادران کوئن هم دیده می‌شد. درنهایت آن روز فیلم‌برداری «جایی برای پیرمردها نیست» متوقف شد. 7-صحنه‌ی آخر فیلم در یک برداشت فیلم‌برداری شد.
با این‌که برادران کوئن از «جایی برای پیرمردها نیست» به‌عنوان شبیه‌ترین اثرشان به یک فیلم اکشن یاد کرده‌اند، اما این فیلم هم بسیار آرام تمام می‌شود. فیلم با یک مونولوگ طولانی از کلانتر در مورد خوابی از پدرش به پایان می‌رسد. کار او آن‌قدر فوق‌العاده بوده است که این صحنه را در یک برداشت گرفتند.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ای از جنیفر ام. وود JENNIFER M WOOD در سایت www.mentalfloss.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان