خانه ستوده چالشتری

خانه ستوده چالشتری در واقع آخرین بخش های بر جای مانده از مجموعه بناهای مرتبط با ارگ چالشتر و مربوط به اواخر دوره قاجاریه به حساب می آید که قسمت اندرونی، بخش حاکم نشین قلعه مذکور را تشکیل می داده است

خانه ستوده چالشتری در واقع آخرین بخش های بر جای مانده از مجموعه بناهای مرتبط با ارگ چالشتر و مربوط به اواخر دوره قاجاریه به حساب می آید که قسمت اندرونی، بخش حاکم نشین قلعه مذکور را تشکیل می داده است. شالوده اصلی این بخش در سال 1323 هجری قمری به پایان رسیده که دارای ازاره های سنگی ارزشمند، تراش خورده و نقاشی های نفیس با مضامینی افسانه‌ای و اسطوره‌ای می باشد. خانه ستوده چالشتری در قسمت غربی شهرکرد و در نزدیکی خانه آزاده قرار دارد. سه موزه، آثار سنگی، کار و زندگی، مردم شناسی در این مجموعه قرارداشته و در آنها نمونه هایی از آثار سنگی منقوش و کتیبه دار و زندگی روستایی و کشاورزی و وسایل و البسه و ابزار آلات مربوطه به نمایش گذاشته شده است.
خانه ستوده چالشتری، قسمتی از قلعه‌ یا ارگ چالشتر است که در اواخر دوران حکومت قاجاریان احداث شده و به عنوان بخش اندرونی و حاکم‌نشین قلعه‌ی چالشتر ساخته شده است. به نظر می‌رسد که در اوایل قرن 14 هجری قمری و در سال 1323 هجری قمری، بنای اصلی این قسمت از قلعه بهره‌برداری شده که تزئینات و معماری انجام شده در آن زیبا و قابل توجه است. نقاشی‌های گرانبها با موضوعات افسانه‌ای و اسطوره‌ای و ازاره‌های سنگی که به هنرمندی تراش خورده‌ است، از تزئینات صورت گرفته در این اثر تاریخی ارزشمند است. در این مجموعه‌ی تاریخی، سه موزه‌ به نام‌های موزه‌های کار و زندگی، مردم شناسی و آثار سنگی دایر شده که اشیایی همچون وسایل زندگی، ابزارآلات کشاورزی، لباس‌های روستایی، سنگ‌نبشته‌ها و کتیبه‌ در معرض نمایش قرار داشت.

خانه ستوده چالشتری

خانه ستوده چالشتری

خانه ستوده چالشتری

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان